Gå til innhold

Refusjon fra NAV ved fiksing av tenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har fått refusjon på tannbehandling? Evt. hvilken behandling og hvor mye refusjon?

Jeg har slitt med bulimi i 18 år, og merker nå at tannemaljen begynner å bli tynnslitt. Vet ikke hva tannlegen vil velge å gjøre for å hjelpe meg (skallfasetter?), men har lest at man kan få dekket hele eller noe av beløpet og at det pr. 2009 er enklere.

Erfaring - anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om folk som har fått dekket, men da har de måtte kommet med friskmeldingsattest også nærmest. NAV fikser ingenting før man kommer med bevis på at man har mottatt med tilstrekkelig hjelp for å forebygge, terapi, og slikt.

Skrevet
Vet om folk som har fått dekket, men da har de måtte kommet med friskmeldingsattest også nærmest. NAV fikser ingenting før man kommer med bevis på at man har mottatt med tilstrekkelig hjelp for å forebygge, terapi, og slikt.

Leste nemlig nettopp at man ikke trenger å gå gjennom nav for å få en vurdering, men at tannlegene nå kan gjøre det direkte.

Skrevet

Jeg har fått refundert tannbehandling som følge av tanngnissing.

Nå får jeg refundert all tannbehandling fordi jeg har en diagnose som står på NAV sin liste over sjeldne medisinske tilstander.

Det stemmer at tannlegene nå gjør dette direkte. Du betaler der, også sender tannlegen krav til NAV som igjen refunderer pengene til deg.

Skrevet

Nå får jeg refundert all tannbehandling fordi jeg har en diagnose som står på NAV sin liste over sjeldne medisinske tilstander.

Det stemmer at tannlegene nå gjør dette direkte. Du betaler der, også sender tannlegen krav til NAV som igjen refunderer pengene til deg.

Har googlet og googlet og fant at jeg kan få dekket 90% av utgiftene utover den ordinære egenandelen innenfor et kalender år (1700 kroner eller noe slikt?). Koster behandlingen meg 30000 så må jeg altså bare ut med 4700 kroner totalt.

"Rikstrygdeverket har i sine retningslinjer gitt utfyllende eksempler på tilstander hvor bidrag er en mulighet. Det kan være medfødte lidelser som amelogenesis imperfecta (ufullstendig emaljedannelse), dentinogenesis imperfecta (ufullstendig tannbensdannelse) og tannagenesier (medfødt manglende tannanlegg). Dette dreier seg om utviklingsfeil ved tennenes antall og/eller kvalitet som er eller mest sannsynlig antas å ville bli av vesentlig betydning for funksjon og estetikk. Det kan være ervervede lidelser, som omfattende skader som følge av ulykke og som ikke omfattes av bestemmelsen om yrkesskade. Anorexia nervosa og bulimi er sykdommer som åpenbart kan påvirke tannhelsen."

I'm on the list. Ikke så vondt at ikke det er godt for noe (eller noe slikt).

Skrevet

Er dette det samme som å skjære tenner i søvne? Det har ødelagt mine fullstendig, det syns godt, og jeg er bare 19...

Skrevet

Til deg som skjærer tenner.

Du bør virkelig snakke med tannlegen din om det. En bekjent av meg måtte sove med gum for ikke å ødelegge tennene sine.

Tannleger skal kjenne regelverket og fortelle deg om det er noen vits i det hele tatt å søke refusjon.

Skrevet
Er det noen her inne som har fått refusjon på tannbehandling? Evt. hvilken behandling og hvor mye refusjon?

Jeg har slitt med bulimi i 18 år, og merker nå at tannemaljen begynner å bli tynnslitt. Vet ikke hva tannlegen vil velge å gjøre for å hjelpe meg (skallfasetter?), men har lest at man kan få dekket hele eller noe av beløpet og at det pr. 2009 er enklere.

Erfaring - anyone?

Jeg har hatt bulimi i 11-12 år, og har fått dekt 90% av utgiftene tidligere,- men kun ved skader som kan relateres til sykdommen.

I tillegg bruker jeg en antidepressiva som ofte gir munntørrhet, dette har også vært en av årsakene til økonomisk stønad.

Det stemmer at mange tannleger kan avgjøre direkte om du kun må betale egenandelen, men nå tror jeg reglene er noe endret for hvilke sykdommer som gir rett til refusjon. Bulimi står ikke lenger på nav sine lister, så vidt jeg vet.

Sist jeg var hos tannlegen forklarte han at jeg ikke lenger automatisk kunne få refusjon, men at jeg kunne ta en spyttprøve for å avdekke evt. munntørrhet, som igjen gir rettigheter til noe refusjon. Likevel er det lite i forhold til før, 90%, og i løpet av 2009 har jeg brukt drøyt 7000,- for å reparere skader.

Det er vel litt avhengig av hvilken tannlege du går til, med tanke på hva han mener kan relateres til sykdom, og noen tar med bedøvelse og bilder i regningen, noen gir refusjon også på disse tingene. Sjekk ihvertfall at tannlegen du velger har mulighet til å avgjøre rettigheter til refusjon og kan ta direkteoppgjør.

Skallfasetter får du garantert ikke, selv om emaljen er tynnslitt eller helt borte. Det er likevel mer hvit tann igjen, selv om emaljen er vekk, og du må nok slite bort dette helt til det gule vises, før du kan få vurdert å få dekket noe sånt. Skallfasetter bedrer heller ikke tannhelsen din, bare pynter på utseendet.

Og viktig: har du dokumentasjon på sykdommen din og varigheten? Om jeg tar feil i forhold til rett til refusjon ved bulimi, og du kan få dette, kommer du likevel ingen vei om du ikke har dokumentasjon, så skaff legeerklæringer om det står diagnostisert i journalen din.

Jeg har ihvertfall ikke fått dekket noe det siste året pga bulimi, men noen utgifter pga påvist munntørrhet, kanskje 30% av summen.

Jeg skyller munnen godt med vann etter hver gang jeg kaster opp, og skyller også med fluorid som styrker emaljen.

Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Takk takk, farge. Jeg skal til psykologen neste uke og regner med at hun skriver en erklæring for meg. Har vært gjennom gruppebehandling og hele pakka, så det foreligger definitivt en diagnose ihvertfall. Sendt en mail til tannlegesenter i byen også, så får jeg høre hva de har å si.

Tenkte ikke skallfasetter pg.a. fasaden, men trodde faktisk fasetter ville beskytte siden de blir lagt over en evt. ødelagt emalje.

Endret av Sobril
Skrevet
Takk takk, farge. Jeg skal til psykologen neste uke og regner med at hun skriver en erklæring for meg. Har vært gjennom gruppebehandling og hele pakka, så det foreligger definitivt en diagnose ihvertfall. Sendt en mail til tannlegesenter i byen også, så får jeg høre hva de har å si.

Tenkte ikke skallfasetter pg.a. fasaden, men trodde faktisk fasetter ville beskytte siden de blir lagt over en evt. ødelagt emalje.

Det er godt mulig det vil beskytte i noe grad, men dette vil nok neppe være en mulighet p.g.a kostnad i forhold til hensikt. Først når det kun er "stubber" igjen, vil de vurdere å gi deg "nye" tenner på stift, etter hva jeg forstår.

Ellers har magesyre ved oppkast over tid kommet seg inn under gamle fyllinger og laget nye hull hos meg, så det er nok lite som står imot denne, (mener det var sånn tannlegen forklarte hull under fyllingene mine.)

Skrevet
Er dette det samme som å skjære tenner i søvne? Det har ødelagt mine fullstendig, det syns godt, og jeg er bare 19...

Det stemmer. Hvis du har store tannskader bør du komme deg til tannlege umiddelbart. Det finnes hjelp å få mot dette.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_lena_*
Skrevet

Hei. Jeg skulle til tannlegen hos appolonia å bleke tennene mine. Jeg fekk konstantert at jeg måtte ha regulering umiddelbart, viss ikke så ville jeg gnisse vekk å få korte tenner innen jeg var 30. Jeg var bare 21 år!. hadde bare gått til kommune tannlegen å hadde ikke fått vete nøken ting om jeg trenge regulering. Han vart pensjonert det året jeg fann ut at jeg trengte regulering,så da kunne jeg ikke konfrontere det med han heller.. Vet ikke om det finst noe som heter tannlege feil å at man kan få støtte til etterbehandling??? Ok nok om det. jeg betalte summen på 26500 kr for regulering oppe og nede. jeg måtte betale det fra min egen lomme. Men siden jeg hadde tynn emalje pågrunn av gnissing, da fekk jeg en viss prosent igjen fra skatten. tror det var 4400-5000 kr tilbake. Er ikke så mye men det er no litt. Jeg har store plager med ising og jeg ser ingen annen veg at i framtiden at jeg må skaffe meg implantater, med tanke på framtiden. håper virkelig at staten ordner opp, slik at vi trenger bare å betae en egenandel, slik hos legen. Tennene er jo en del av kroppen den og! Appolonia ordnet med nav og tok papirmølla, så det er bare å ta en prat med legen å få en vurdering på tennene.. Må bare spørre!!

• 10 år senere...
Skrevet
På 31.12.2009 den 21.17, Gjest Gjest skrev:

Får du da hele beløpe dekket? Hvordan gikk du frem for å få refusjon?

Skrevet
6 minutter siden, Offshore jenta said:

Får du da hele beløpe dekket? Hvordan gikk du frem for å få refusjon?

Det er vel ikke spesielt sannsynlig at en gjestebruker for elleve år siden fremdeles er her på KG. Det er heller ikke sikkert at reglene er de samme i dag som for elleve år siden.

Jeg foreslår at du spør tannlegen din.

Anonymkode: 27a0c...5c3

• Liker 2
Skrevet

Man kan få dekket tannbehandling via HELFO (tannlegen ordner det), dersom syreskadene fra bulimien har gitt skader som både går utover funksjon og estetikk. Det skal altså ganske store skader til.

Tannbehandling dekket av nav kan man kun få dersom man har svært lite penger. Og da må du først få et kostnadsoverslag fra tannlegen som du tar med til nav. Så gjør nav en vurdering av din økonomi (om du har sparepenger, ting du åpenbart kan selge osv). Så får du dekket den konkrete behandlingen, eller evt avslag.

Anonymkode: bda28...9de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...