Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når får man renter inn på sparekontoen, er det ved midnatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvilken bank det er - i noen banker godskrives renter fortløpende gjennom hele året. De andre godskriver siste dagen, men du ser det nok ikke på kontoutskriften din før tidligst i morgen, trolig ikke før første virkedag, altså mandag 4. januar.

Men du kan jo se i nettbank hvor mye renter det er snakk om hvis det er summen du lurer på.

Skrevet
Spørs hvilken bank det er - i noen banker godskrives renter fortløpende gjennom hele året. De andre godskriver siste dagen, men du ser det nok ikke på kontoutskriften din før tidligst i morgen, trolig ikke før første virkedag, altså mandag 4. januar.

Men du kan jo se i nettbank hvor mye renter det er snakk om hvis det er summen du lurer på.

Ja det er summen jeg lurer på, vil den komme opp på saldoen i nettbanken ved midnatt? Hvilke banker godskriver forresten fortløpende renter? Jeg har bare vært borti at man enten får rentene månedsvis eller årlig.

Skrevet
Ja det er summen jeg lurer på, vil den komme opp på saldoen i nettbanken ved midnatt? Hvilke banker godskriver forresten fortløpende renter? Jeg har bare vært borti at man enten får rentene månedsvis eller årlig.

Bl.a. Skandiabanken godskriver fortløpende, tror også flere gjør det. Men ser du ikke sum for opparbeidede renter i nettbanken din? Står gjerne oppført som "opparbeidet, men ikke godskrevet", pleier også å stå på kontoutskrifter månedlig (men varierer nok fra bank til bank). Tror kanskje ikke summen åpenbarer seg like over midnatt om den ikke allerede er synlig, men akkurat det vet jeg ikke sikkert.

Skrevet
Bl.a. Skandiabanken godskriver fortløpende, tror også flere gjør det. Men ser du ikke sum for opparbeidede renter i nettbanken din? Står gjerne oppført som "opparbeidet, men ikke godskrevet", pleier også å stå på kontoutskrifter månedlig (men varierer nok fra bank til bank). Tror kanskje ikke summen åpenbarer seg like over midnatt om den ikke allerede er synlig, men akkurat det vet jeg ikke sikkert.

Jeg har Skandiabanken, og de godskriver månedlig. Prøvde å lete for å se om det var noe sted man kunne se opptjente renter, men fant bare det som er godskrevet til og med november. Kan jo sette meg ned og regne på siste måneden, selvsagt, det er bare at det har gått så mye penger inn og ut siste mnd at det blir komplisert ;)

Men tips meg gjerne hvis det finnes noe sted i nettbanken.

Skrevet

Renter har kommet pa min konto i dag tidlig.

Skrevet
Men tips meg gjerne hvis det finnes noe sted i nettbanken.

Litt sent svar for nå har du sikkert allerede funnet det under "kontoutskrift" og "desember".

Skrevet
Litt sent svar for nå har du sikkert allerede funnet det under "kontoutskrift" og "desember".

Ja, det ligger jo der nå etter månedsslutt. Det jeg lurte på var om man kunne se det noe sted før månedsskiftet hvor mye man hadde tjent opp. Vet at noen nettbanker har det, men kan ikke finne det i Skandiabanken.

Skrevet

Er det forresten noen som har vært borti banker som godskriver renter fortløpende, som ble nevnt et annet sted i tråden? Har søkt litt uten å finne noe slikt, men det ville jo vært genialt. Eller egentlig det eneste riktige. Istedenfor at man skal vente en måned eller et helt år på å få pengene man har tjent opp.

Skrevet
Er det forresten noen som har vært borti banker som godskriver renter fortløpende, som ble nevnt et annet sted i tråden? Har søkt litt uten å finne noe slikt, men det ville jo vært genialt. Eller egentlig det eneste riktige. Istedenfor at man skal vente en måned eller et helt år på å få pengene man har tjent opp.

Skandiabanken godskriver IKKE renter fortløpende, som det blir påstått øverst i tåden.

Du kan se rentene "legger på seg" i nettbanken deres. Men de blir først godskrevet hvert månedskifte.

Jeg kjenner ikke til banker som godskriver fortløpende.

Det mest vanlige er ved hvert årskifte.

Skrevet
Skandiabanken godskriver IKKE renter fortløpende, som det blir påstått øverst i tåden.

Du kan se rentene "legger på seg" i nettbanken deres. Men de blir først godskrevet hvert månedskifte.

Hvor kan man se at de legger på seg, som du sier? Synes forresten det er veldig dårlige vilkår for oss som sparer nå om dagen. Da renta stupte gikk den ofte mer ned på sparekonti enn det Norges Bank satte ned. Men nå som Norges Bank setter renta opp igjen så er de utrolig trege. Skandiabanken setter opp litt i februar, (mindre på høyrente enn brukskonto), men de andre bankene jeg har konto i har ikke rørt renta i det hele tatt. Skulle jo tro det var konkurranse om innskudd også, men virker jamen ikke slik... I media skrives det bare om stakkarene som har lån, men ikke om de som må spare opp egenkapital før de i det hele tatt kan drømme om lån.

Skrevet
Hvor kan man se at de legger på seg, som du sier? Synes forresten det er veldig dårlige vilkår for oss som sparer nå om dagen. Da renta stupte gikk den ofte mer ned på sparekonti enn det Norges Bank satte ned. Men nå som Norges Bank setter renta opp igjen så er de utrolig trege. Skandiabanken setter opp litt i februar, (mindre på høyrente enn brukskonto), men de andre bankene jeg har konto i har ikke rørt renta i det hele tatt. Skulle jo tro det var konkurranse om innskudd også, men virker jamen ikke slik... I media skrives det bare om stakkarene som har lån, men ikke om de som må spare opp egenkapital før de i det hele tatt kan drømme om lån.

Må legge meg litt flat og erkjenne at du ikke kan se det på "vanlige lønnskonto" i SKB.

Men du kan se de blir godskrevet hvert månedskifte i kontoutskriften også der..

Men du kan se i Skandiabanken at de "legger på seg" (som jeg kalte det)på deres høyrentekonto. Altså der du får høyeste rente om du har over kr 100.000,-

Altså verdipapirkontoen deres.

Jeg har en del aksjer på den kontoen. Men også en del cash.

Om du har opprettet en slik konto og klikker deg inn, så får du opp et bilde som viser beholdningen av aksjer, fond osv...

Øverst står det blandt annet "Egenkapital"....

Summen her, er det som øker for hver dag. Dette er rentene, eller aksjeverdiene, som går opp/ned.

Men disse rentene blir også her, godskrevet hver måned.

Dette kan du se ved at summen i "disponibelt for kjøpsordre" øker ved månedskifte.

Men det kommer selvfølgelig frem ved samme sum i kontoutskriften.

Skrevet

Er ikke høyrentekonto og verdipapirkonto i Skandiabanken to ulike ting?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Er ikke høyrentekonto og verdipapirkonto i Skandiabanken to ulike ting?

Høyrentekonto og plasseringskonto er to ulike typer konto ja, men begge konti gir samme vilkår for innskudd.

Det er på plasseringskontoen, og ikke høyrentekontoen du forløptende kan se at rentene påløper.

Skrevet
Høyrentekonto og plasseringskonto er to ulike typer konto ja, men begge konti gir samme vilkår for innskudd.

Det er på plasseringskontoen, og ikke høyrentekontoen du forløptende kan se at rentene påløper.

Riktig. Akkurat samme rentevilkår. Men, egentlig 2 forskjellige konti.

(Har en litt dårlig dag i dag og utaler meg litt lite presist)

I tillegg kan det nevnes at du der kan ha kun 1 konto (høyrente) og inntil 6 konti (plasseringskonto eller verdipapirkonto).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...