Gå til innhold

Vannbad til karamellpudding

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet

Hei! Driver å lager karamellpudding, og i alle oppskrifter står det at formene skal stå i vannbad.

Så da lurer jeg på hvilken effekt dette har på stekingen?

Vann leder jo varme bedre enn luft. Er det for at det skal bli varmest på toppen av karamellpuddingen? (nederst når det står i ovnen).

Eller er det for at man skal få mer luftfuktighet i ovnen? Endel av vannet vil jo fordampe.

Noen som vet hva hensikten med vannbadet er?

-Kari Karamell

Gjest strykebrett
Skrevet

Ånei, nå har jeg fått enda en ting å fundere på.. Skal spørre min far som er fysikkutdannet i morgen, kanskje han vet.

Skrevet

Jeg er litt usikker på hvorfor man bare har vannbad opp til 2/3 av puddingen.. men effekten av et vannbad er iallfall at det er temperaturregulerende.

Stekeovner er jo termostatstyrte, dette betyr at varmen står på en stund, temperaturen stiger til man når et visst punkt og så faller den igjen. Se for deg temperaturen som en kurve bortover, den stiger og den synker og stiger og synker, temperaturen du har satt ovnen din til å være er snittemperaturen av dette. Vannbadet jevner ut disse temperaturbølgene (tar lengre tid å varme opp /kjøle av vannet enn luften).

En annen ting er jo også at vannet aldri blir mer enn ~100 grader.

Men hvorfor man ønsker mer varme på toppen av puddingen og jevn (med max på 100) på nesten hele kantene og under, det er jeg ærlig talt usikker på. Noen kloke hoder som har noen ideer der?

• Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Under er det jo bra at det blir mer varme, for der er jo sukkeret som skal bli flytende karamellsaus og det tåler jo masse varme. Så det er egentlig logisk.

Takk for forklaringen, det med temperaturregulering høres jo så logisk ut nå når du sier det :)

Skrevet
Men hvorfor man ønsker mer varme på toppen av puddingen og jevn (med max på 100) på nesten hele kantene og under, det er jeg ærlig talt usikker på. Noen kloke hoder som har noen ideer der?

Praktiske årsaker. Lett å søle vann ned i puddingen og ikke så mange har så dype vannbad at det går å senke en form noe særlig mer enn det man gjør idag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...