Gå til innhold

Kremeres marsvin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at mange kremerer hunder og katter, men hva med marsvin? Vi kan ikke begrave nå som det er så kaldt, og skogen og søppeldynga er uaktuelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På dyreklinikken der jeg jobbet ble alle innleverte og avlivete dyr pakket likt, og lagret i fryser inntil de ble hentet og kjørt til kremering. Uavhengig av størrelse. Med et så lite dyr kan det hende du slipper å betale også, men det får du spørre om på en aktuell dyreklinikk. Du kan oppbevare døde dyr i din egen fryser eller andre steder med minusgrader til du kommer deg til veterinær (gjerne pakket inn slik at ikke andre dyr kommer til, hvis du oppbevarer i garasje el.l.).

Skrevet

Takk for svar :)

Vi tenke å ha seperat kremering - lar det seg gjøre med et så lite dyr? Huff, jeg får da håpe at ingen dyr klarer å ta seg inn i boden ute - han ligger i en liten eske uten plast. Døren er låst, men nå tenker jeg på at jeg ikke aner om katter o.l. klarer å ta seg inn.

Vi skal til dyrlegen på mandag, men det er kjekt å vite litt på forhånd. Vi må jo finne en annen løsning hvis det ikke går.

Dyrene blir vel ikke skuflet på et lasteplan med spade? Det minste vi kan gjøre for det lille nurket er å gi ham en verdig avslutning på livet.

Skrevet

Spade tviler jeg på at de behandles med, det høres ut som en upraktisk måte å flytte på frosne dyr. Hos oss ble de pakket i dobbel plastsekk, og akkurat det kan jo virke litt nedverdigende, men det er den greieste måten å få dem til å ligge litt sammenkrøllet og separere dem fra hverandre. Alle sekker ble merket med en lapp som sier at dette er et dødt dyr som skal kremeres, og de som skulle til separat kremering ble i tillegg merket med navn o.l.

Overflytting fra fryser til bil skjedde rett og slett ved bæring. Plukk opp ett og ett dyr, og bær til bilen. Dette var en middels stor dyreklinikk, jeg kan tenke meg at større dyreklinikker kanskje har mer effektive metoder.

Det burde da ikke være noe problem å bestille separat kremering til marsvin, men du må være forberedt på at det er ganske dyrt. Og det kan ta mange uker før dyret blir sendt til kremering, siden klinikken betaler en pris for frakt til krematoriet uavhengig av hvor mange dyr som sendes, og derfor venter til de har en viss mengde dyr å levere.

Alternativet er jo at du lagrer dyret i din egen fryser frem til våren, og så begraver det selv. Vi har valgt begravelse så langt det er mulig for våre hunder, men jeg skjønner jo at det er komplisert når dyret dør på vinteren.

For øvrig er det ofte store forskjeller i policy og pris fra klinikk til klinikk, så det kan være lurt å sjekke flere om du har mer enn en klinikk i nærheten.

Skrevet

Høres jo greit ut. Skjønner jo at det ikke akkurat blir brukt silkebårer :)

Jeg klarer ikke å tenke på at han ligger i garasjen, jeg er redd for at det plutselig skal bli midt. Jeg synes det høres litt morbid ut å ha ham liggende i fryseren, jeg vet ikke. Jeg kan liksom ikke huske at dyrene mine har dødd på vinteren, vi har alltid begravd ham i hagen. Det er jo uaktuelt nå siden hagen eies av fire leiligheter.

Hvor dyrt kan det være? Jeg leste at når det gjelder hunder og katter ligger prisen på 1600-2400, høres det riktig ut? Det var seperat.

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare :)

Skrevet

Bare hyggelig.

Og dessuten: Trist at du har mistet kjæledyret ditt. Det er virkelig alltid en vond opplevelse.

Prisen 1600-2400 høres ganske riktig ut, men akkurat det husker jeg ikke helt. Aftenposten har kommet med omtrent samme prisoverslag: http://www.aftenposten.no/dyr/article221543.ece

Problemet er at jeg er litt redd for at urne ikke er inkludert i prisen. Det finnes mange forskjellige urner, fra helt enkle nedbrytbare, til håndmalte prydurner, og de varierer naturlig nok mye i pris. Når du sjekker pris, husk altså å spørre hva den inkluderer - surt å betale 1200 hos veterinæren og deretter få en uventet ekstraregning på 1200 fra krematoriet, for eksempel.

http://www.smaadyrkrematoriet.no/ kremerer kjæledyr, der kan du se et utvalg av forskjellige urner. Men de har naturligvis unnlatt å oppgi pris...

Skrevet

Ja, priser på ting har jeg funnet ut at er nærmest umulig å finne på Internett.

Det var helt grusomt, ja :( Han døde på lille julaften, så jeg har fått sjokket litt på avstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...