Gå til innhold

Invitert i bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest Spørsmål
Skrevet

Hei, mulig dette er et helt dumt spørsmål, men altså noe jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med det. Er invitert i en bryllupsfest til min stebror (selve vielsen har allerede funnet sted), i invitasjonen er jeg og min sønn invitert. Hans far og jeg praktiserer 50/50 og min sønn er hos sin far når festen skal være og nekter meg å "låne" med gutten.

Det jeg lurer på er om det hadde vært ok å spørre brudeparet om jeg kan ta med min kjæreste i stedet siden min sønn ikke kan? Kjæresten er enda ikke introdusert for min familie, selv om de vet godt om han, omstendighetene har bare gjort det slik. Vi har vært sammen i rundt 10 mnd og jeg har veldig lyst til å ta han med, tenker det vil være en super anledning for han til å møte familien min og også en litt mer uformell setting hvor de virkelig får sett han som han er framfor kun litt prat over en kaffekopp. Samtidig får han da hilst på dem alle med en gang (sjelden alle sammen møtes samtidig).

Men så lurer jeg på hvordan det vil ta seg ut å spørre om noe slikt, er det greit eller helt ugreit å spørre om å få "bytte kavaler"?

På forhånd tusen takk for svar :-)

Skrevet

Ser ikke noe galt i å spørre jeg :) Nå hadde jeg eventuelt invitert en såpass "gammel" kjæreste i utgangspunktet.

Skrevet

Principiellt så tycker inte att man ska fråga om sånt. Det är du och din son som är bjudna, och jag tycker inte det är gott skick att fråga om man får ta med sig någon annan i stället, att få "byta kavaljer" som du skriver

Du skriver att ni varit kärester i 10 månader. Bor ni tillsammans? Är ni förlovade? I så fall borde han ha varit bjuden sen tidigare eftersom ert förhållande är "etabletat". Jag skulle nog inte bjuda någon som bara är käreste och som jag aldrig träffat.

Det är väl egentligen inte rätt tillfälle att introducera din kärlek för familjen första gången?

Skrevet

Tusen takk for svar =) Kanskje jeg bare spør da, jeg tenker også at jeg ikke hadde hatt noe i mot det om det hadde vært mitt bryllup, men ble usikker likevel om dette er helt uhørt for noen. Leste et sted at dersom en kjæreste ikke er invitert, ja så er han ikke invitert, men dette blir jo litt annerledes siden det er snakk om å bytte "kavaler". Grunnen til at de ikke inviterte han er nok rett og slett at akkurat denne stebroren min nok ikke har hørt så mye om han, mulig de tror at vi bare dater enda, det har liksom ikke blitt snakk om sånt de gangene vi har møttes. Samtidig er han ikke introdusert til sønnen min som mammas kjæreste enda, selv om det nok skjer snart, så derfor valgte de å invitere bare lillegutten og meg tror jeg. Tusen takk for svar igjen =)

Skrevet

I utgangspunktet ville jeg synes det gikk greit, men når du ikke har introdusert ham til sønnen din ennå mener jeg det er for tidlig å gå som par på en bryllupsfest. Også siden du skriver at broren din kanskje ikke engang vet at dere faktisk er kjærester, men kanskje fortsatt tror at dere bare dater. Men nå er det jo ingen her som vet hvordan broren din og kona vil reagere, kanskje de synes det er greit, kanskje ikke.

Skrevet

Er enig med Fürstina, og siden du ikke har introdusert han som kjæreste for sønnen din enda en gang, har han ihvertfall ingenting i familieselskap å gjøre.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Har nettopp opplevd at søsken og søskenbarn spør om dette med om de kan ta med følge selv.

Svaret vårt var enkelt: Nei. Vi har skrevet på invitasjonen hvem som er invitert og slik er det. Vi inviterer ikke kjærester vi aldri har møtt, og som folk ikke bor med.

Dog opplever vi nå at nylige single søsken, søskenbarn og venner faktisk spør om de kan ta meg seg en "date" eller følge.

Er ikke noe som er så irriterende som disse spørsmålene når en faktisk har et budsjett å følge, og har et gitt antall bordplasser til folk.

Jeg har alt sagt nei til tre som har spurt om dette med følge, og søsken var ikke noe unntak.

En har gjerne godt over 50 mennesker som en skal organisere plass til, mat til og betale for i et bryllup. Om alle disse 50 skal ta med seg en til for å ha noen å spleise på gaven med og sitte med under maten for å holde dem med selskap så blir bryllupet dobbelt så dyrt, minst.

Hadde jeg vært deg hadde jeg latt være å spurt. Dessuten er det å introdusere sin nye kjæreste for familien i din bror sin bryllup en ganske idiotisk ting.

Skrevet
Er ikke noe som er så irriterende som disse spørsmålene når en faktisk har et budsjett å følge, og har et gitt antall bordplasser til folk.

Dette gjelder jo ikke i TS sitt tilfelle, siden hun vil bytte med en som allerede er invitert. Synes det er helt ok av TS å spørre om dette, de fleste bruder er ikke mer zillaer enn at de i hvert fall tåler å få spørsmålet. Så kan de jo bare si nei hvis det av en eller annen grunn ikke skulle være ok.

Skrevet

Jeg synes du skal spørre, men på en forsiktig måte. Forklar at sønnen din ikke kan komme, og at hvis det er mulig, hadde du satt pris på om det er OK om du tar med kjæresten istedet. Si at du forstår om det ikke er mulig, og vet at han i utgangspunktet ikke er invitert. Gi dem litt tid til å tenke på det. Det kan jo hende at de har mange andre som ber avbud, og at det derfor blir greit likevel.

Gjest Snart Frue
Skrevet

For det første synes jeg det er dårlig gjort av faren til sønnen din å ikke la han gå i bryllupet sammen med deg!

For det andre synes jeg det er en dårlig anledning å introdusere din nye kjæreste til familien. All fokus skal være på brudeparet. Noe annet kan jo være om du introduserer kjæresten din for familien i forkant av bryllupet.

Skrevet

Jeg syns ikke det passer seg å spørre om å få ta med kjæresten i bryllup når han ikke er invitert.

Når ikke engang sønnen din har hilst på han, syns jeg det blir merkelig.

Vi inviterer ikke kjærestene til våre gjester i vårt bryllup, om vi ikke kjenner dem godt da :)

Jeg syns også det var meget merkelig av barnefaren og ikke la deg få ta med sønnen deres i et bryllup.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...