Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I så fall, hvor stort er forbruket? Til hvor mange kvadrat og antall personer i husstanden?

*oljebruker på første året*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi har oljefyr. Vi er to personer, hvorav den ene stort sett fryser hele tiden (meg) og den andre synes det er varmt hele tiden (min kjære). Vi har temperaturen på 21 på dagen og ned i 17 på natta.

Jeg tror vi bruker mellom 1 og 1,5 tank i året. Tanken er vel på 20.000 eller 30.000 liter - tror jeg. Huset har ei grunflate på 140m2, men deler av kjelleren blir også oppvarmet.

Vi har service på oljefyren minst en gang i året. Da blir alt renset og sjekket. Oljefyren er over 30 år gammel, men brenneren gir fortsatt noenognitti prosent effekt. Om brenneren gir mindre effekt, blir det mye bortkastet olje... Vi har hatt problemer med at oljefyren ikke klarer å varme opp huset når det har vært kaldt, så i år må ekspansjonstanken byttes. Oljefixefyrmannen sa at det skulle hjelpe :-)

Skrevet

Vi har ogå oljefyring, og bruker kun det.Har ingen ovner uten om.Vi er 4 i familien og har vel 120 kvm å varme opp.

På det kaldeste bruker vi ca 200 l pr mnd, men ved normale vinter tempraturer ca 200l pr 6 uke.

Her er det alltid godt og vi har enda ikke opplevd, til tross for sprengkulde at det har vært forlite med kun olje fyring.

Jeg ville ikke byttet den bort, det er iallefall helt sikkert. :P

Skrevet

Jeg tror vi bruker mellom 1 og 1,5 tank i året. Tanken er vel på 20.000 eller 30.000 liter - tror jeg. Huset har ei grunflate på 140m2, men deler av kjelleren blir også oppvarmet.

Eh... 2000 eller 3000 liter tenker jeg vi sier ;)

Vi har en tank på 1000, fyller den helt opp om høsten, men tømmer den ikke i løpet av vinteren. I år var det ca 200 liter igjen. Da har vi på ganske lav effekt for det meste, skrur opp når det er kaldt og fyrer med ved i tillegg dersom det er ekstra kaldt. Har stort sett en innetemperatur på 20 grader.

Skrevet

Hei igjen, og tusen takk for svar! Da har jeg fått en liten pekepinn om at vi ikke er helt på jordet. Vi er fire personer her, og boarealet er vel ca 160 kvm (om ikke jeg husker helt feil.......brutto 225 vet jeg.)

Vi fylte tanken helt for et halvt år siden med 1250 ltr. Nå fyllte vi opp på nytt, og hadde da brukt 715 ltr på disse 6 månedene. Vi ligger vel da på et forbruk på 100-200 ltr pr. mnd, avhengig av om det er vinter eller sommer. Og det er visst ikke ille i fht dere andre. Har skjønt at dete r lurt å fylle opp tanken på sommeren, da er prisen lavest.

Tenker nok at det var en liten miss hos deg som hadde 30 000 liters tank.... :)

Takk for hjelpen!

Skrevet

Jeg bøyer meg i støvet. Jeg har ikke snøra peil på denne oljefyren egentlig. Det eneste jeg vet at jeg ikke får støvsuge der hvor den står og det skulle jeg så gjerne gjort, for det er så mye støv der av all klesvasken!

Jeg trodde ærlig talt vi hadde en tank på ganskesåmangetusen liter, jeg. Men da har vi vel ikke det. Vi fyller i alle fall ca. 1,5 ggr i året. Vi har temperaturkontroll i stua, slik at vi ikke trenger å røre den uansett temperatur ute. Vi har den ikke på om sommeren (april-september). Som sagt 21 grader om dagen og 17 grader om natta*.

* Så lenge ekspansjonstanken funker sånn den skal. I vinter gjorde den ikke det og et par bikkjekalde morgener var det ikke mer enn 15 grader i stua. DA sutra jeg - og til jul fikk jeg en sånn liten oljefyrovn i gave. Menmen, det var kaldere i bilen jeg ble kjørt i på jobb (arbeidskollega). Der streika varmeapparatet på en av de kaldeste dagene. Å kjøre bil i en halvtime i penklær i 15 minus var KALDT - og veldig festlig.

Gjest ulogget tuppelure
Skrevet

Men da må jeg bare spørre igjen: Du sier at dere ikke har på oljefyren om sommeren. Det vil si at varmtvannet ikke går på denne, og da blir jo beregningen av forbruket litt annet...... Her varmes oxo varmtvannet opp av fyren. Hva med dere andre?

Skrevet

Vårt varmtvann varmes ikke av oljefyren. Vi har ikke radiator-system med vannrør over hele huset, men en ovn (kombinert ved og olje, en halvpart av hver) som står i kjellerstua. Siden det er åpent fra kjelleren og opp varmes hele huset når oljefyren står på. Vi brenner heller ikke om sommeren, men nå er det så kaldt at vi snart må begynne og fyre igjen!

Skrevet

Vanligvis vil ikke oljefyren stå på om sommeren, nei. I fjor og i år har den allikevel gjort det - av latskapsgrunner. Varmtvannet vårt blir varmet opp av oljefyren, men om den er slått av kan vi slå på elektrisk oppvarming av vannet. Min kjære prøvde dette i fjor og 6 timer senere var det ikke noe varmtvann igjen. Det går, vi har bare ikke giddet å finne ut hvordan.

Oljetanken i hagen er 3000 liter. Vi bruker ca. 5000 liter i året. Jeg spurte min kjære nå. Vi fikk olje nyttårsaften og har 800 liter igjen nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...