Rednails Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Er det mye styr å ha marsvin eller hamster? Kreves det mye stell av buret eller dyrene? Og er det noen som vet sånn ca pris på alt man trenger til de? Også lurte jeg på om man kjenner noe lukt når man går forbi burene? Mange spørsmål, men håper på svar
Perledrøm Skrevet 31. desember 2009 #2 Skrevet 31. desember 2009 Hvis du kjenner lukt er det på tide å skifte på buret i hvert fall Vi har nå tre marsvin, etter at minsten døde fra oss på lillejulaften, og vi skifter 1-2 ganger i uken. Buret er ca 60 x 120 cm. Pris er umulig å si, men du må nok regne med et par tusen kroner til selve dyret, bur, matskåler, vannflasker, hus, etc. Det er en engangsinvestering. Du får også tak i brukt bur (uten at jeg anbefaler det pga. mulighet for smitte - mulig jeg er overhysterisk, men jeg tenker sånn). Du bør også ha satt til side litt penger tilfelle det blir sykdom. Tror ikke noen forsikrer så små dyr. Jeg har hatt mange hamstere og marsvin, og jeg mener å huske at jentehamstere lukter mer enn gutter? I hvert fall så lukter hamsterurin sterkere enn marsvinurin. Marsvin er dessuten mer kosete, etter min erfaring. De er våkne om dagen og sover om natten, i motsetning til hamster, som er våkne om natten. Hamster er mer livlige, og elsker å løpe i hjul Nei, det er absolutt ikke mye å styr å ha marsvin. Du skifter på buret når det trengs (her i huset - 1-2 dager i uken), klipper klørne ved behov og bader ved behov (omdiskutert om man skal bade de eller ikke). Vi bader de hvis de er skitne. Eldstejenta digger å bli føhnet :D OBS OBS: Hvis du skal ha marsvin, MÅ du ha to! Marsvin er flokkdyr, og kan ikke bo alene. Det hjelper ikke at du er hjemme 24/7, de trenger sosial kontakt med andre marsvin. Litt usikker på om hamster kan bo alene. Marsvin er noen fantastiske små skapninger. De elsker å kose, de elsker å mase om agurk og de elsker deg. Jeg kommer til å ha marsvin til jeg blir gammel og grå, det er jeg helt sikker på. Bare spør om du lurer på noe mer
Rednails Skrevet 31. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. desember 2009 Okei, takk for svar Men er det vanskelig å klippe klørne? Er litt nervøs for at jeg klipper feil :s Og har det noe å si om det er samme kjønn på marsvin eller om det er forskjellig kjønn som er ilag? Har så lyst på :D
Gjest Vampen Skrevet 31. desember 2009 #4 Skrevet 31. desember 2009 Okei, takk for svar Men er det vanskelig å klippe klørne? Er litt nervøs for at jeg klipper feil :s Og har det noe å si om det er samme kjønn på marsvin eller om det er forskjellig kjønn som er ilag? Har så lyst på :D Hehe, forskjellig kjønn=mange marsvin?
Perledrøm Skrevet 31. desember 2009 #5 Skrevet 31. desember 2009 Joda, det kan være litt tricky hvis man ikke har gjort det mange ganger før. Gå til noen som kan det og la de lære deg. Du må se hvor nerven til neglen er. Hvis du klipper på nerven gjør det utrolig vondt. Nervene er rosa, og du ser hvor det slutter hvis foten til svinet er lyst. Hvis det er svart er det kjempevanskelig - da bruker jeg en sterk lampe for å se ordentlig. Man klipper ofte og litt av gangen. Hvis man venter for lenge med å klippe kan føttene bli derformerte, fordi klørne vokser i spiral. Her bruker vi mange metoder: Metode 1. En holder og en klipper. Metode 2. En holder og klipper mens den andre distraherer med agurk/salat. Ikke tving dyret, men berolige det og kos til det er avslappet. Så kan du lure fram med saksa Man skal ikke bruke makt, marsvin skjønner ikke at det er til dets eget beste, og det kan bite eller miste tillit. Vi gir alltid nurkisene snadder etter vi har klippet Hvis du er villig til å beholde alle barna, eller kjenner noen du stoler på, som kan overta, så kan du kjøpe et av hvert kjønn. Her er det mange ting du må ha kunnskap om, som jeg ikke går inn på nå. Blant annet alder ved første gangs parring, bosituasjon ved drektighet, etc. Det beste er å ha to av samme kjønn hvis du ikke er 100 % sikker på at evnt. barn får et godt liv.
Rednails Skrevet 31. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 31. desember 2009 Ok Da regner jeg med at jeg kjøper meg marsvin ganske snart
Perledrøm Skrevet 31. desember 2009 #7 Skrevet 31. desember 2009 Så koselig Du kommer til å få mye glede av det - marsvin er herlige! Her er bilder av våre små nurk :rødme:
Ellevill Skrevet 31. desember 2009 #8 Skrevet 31. desember 2009 Jeg har både hatt marsvin og hamster, og dette er dyr som ikke kan sammenlignes. Hamstere lukter svært lite og er enkle dyr. De er gjerne selskapssyke, og vil ut i hånden din, men er ikke kosete, men vil helst bare klatre rundt på deg. Hamster skal du alltid bare ha en av i buret, de har nemlig egne revir og vil drepe/slåss andre uansett kjønn. Jeg sverger til gullhamster. Våre hamster ble +/- 2 år som er normalt. Marsvin synes jeg er koselige dyr, men det var veldigmye styr med de. Vi hadde et stort bur som tok mye plass, var vanskelig å frakte (ved ferier og sånn) og som stadig måtte skiftes på. Og jeg synes marsvin lukter mye mer enn hamster!!! Dessuten skal de ha masse høy, og det lukter sterkt innendørs. De skal også ha masse C-vitamin hver dag, og det løser mange ved å ha dråper i vannet, men det er på ingen måte optimalt da dette vannet etter svært kort tid mister mye av sin næring. Jeg ga masse spinat og persille hver dag i steden, og ga de heller friskt vann uten tilsetning. Marsvin trenger mye sosialisering og skal ut av buret hver dag for mosjon, stell og kos. Og jeg ble kjempelei av å tørke opp marsvintiss. De tisser mengder, synes jeg, og det er kjedelig å krabbe rundt på gulvet å "lete" etter "uhell". I fanget måtte de alltid sitte på et håndkle av samme grunn. Marsvin kan bli +/- 8 år. Det er masse marsvin til salgs/som gis bort på finn.no.
Ellevill Skrevet 31. desember 2009 #9 Skrevet 31. desember 2009 og så kan man sikkert også diskutere om det egentlig er OK å ha dyr i bur...
Perledrøm Skrevet 31. desember 2009 #10 Skrevet 31. desember 2009 Det var helt annerledes enn min erfaring - jeg synes marsvin lukter godt. Buret lukter heller ikke med mindre det er en uke siden skift. Og våre begynner å bli rastløse hvis de vil tisse, og da setter vi de tilbake i buret. Nr. 2'en spiser de
Ellevill Skrevet 31. desember 2009 #11 Skrevet 31. desember 2009 Jeg husker jeg kunne skifte på buret hos oss, og så kjenne få minutter etter at det var tisset i det igjen. Dessuten synes jeg også at det buret var så innmari svært at det var et eneste styr å få skiftet på det. Bar hjem mengder med sagspon og burpellets!! Og høylukt er deilig ute om sommeren, men ikke inne hos meg. Men dette er kanskje bare smak og behag - og hva man tåler av lukt.
Perledrøm Skrevet 31. desember 2009 #12 Skrevet 31. desember 2009 Ja, sånn sett er det helt klart litt jobb. Hamstere kan ha mindre bur. Vi bruker et kostebrett til å skufle burinnholdet i en søplesekk, og bærer underdelen i badekaret og vasker med en oppvaskbørste. Det tar ca 15 minutter. Bæring av tunge sekker med pellets er det samboer som tar seg av Det koster litt, vi bruker kanskje 500 kroner på strø i måneden. Men vi har shvært bur med, inntil nylig, tre dyr. Da vi hadde fire hadde vi to like store bur, og da er jobben dobbel. Men det er alt etter hvordan man ser det - jeg synes det er mer enn verdt det. Kanskje vi er så vant med lukten at vi ikke kjenner det? Men det er i så fall lukt av spon og marsvin - mamma ville ha kommentert om det "stinket" Og det går jo også, som du sier, på hvor sensitiv man er på lukt.
Mermaid Blues Skrevet 31. desember 2009 #13 Skrevet 31. desember 2009 Jeg brukte et burstrø som heter "Yesterday's News" både til mine rotter og i dokassene til katt og ilder, som er utrolig effektivt mot lukt. Strøet er laget av resirkulert avispapir i pelletert form som ikke støver i det hele tatt (rotter er ekstremt følsomme for støv, men regner med andre dyr også kan plages av støv i luftveiene) samt at det er miljøvennlig Relativt rimelig er det også. En ting man bør være oppmerksom på før man anskaffer gnagere uansett art er at gnagerurin er et kraftig allergen som mange mennesker reagerer på. Sørg for å skifte ofte på buret, som Perledrøm sier er 1-2 ganger i uka en bra rutine Det beste er å dra til legen og ta en allergitest på forhånd, og gjerne oppsøke noen med gnagere for å se om man reagerer ved eksponering. Sjekk også at du og alle du bor med 100% sikkert ikke reagerer allergisk mot høy. Og skaff for all del dyr av samme kjønn - avl bør overlates til de som har erfaring, tid og penger til å drive med det. Jeg har drevet med oppdrett selv, og det var langt mer tid/energikrevende enn en fulltidsjobb, bare så det er sagt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå