Gjest Gjest_rådvill_* Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Jeg ennå ikke har fått jobb som kan forsørge meg og betale studielån etter jeg har brukt opp de 3 år med betalingsutsettelse?
Gjest Gjest_Birgitte_* Skrevet 31. desember 2009 #2 Skrevet 31. desember 2009 Da har du tydeligvis enten valgt feil studieretning eller gjort det utrolig dårlig i studiene dine.
tineline Skrevet 31. desember 2009 #3 Skrevet 31. desember 2009 Ta kontakt med lånekassen! De kan jo faktisk ikke kreve penger du ikke har.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 1. januar 2010 #4 Skrevet 1. januar 2010 Ta kontakt med lånekassen! De kan jo faktisk ikke kreve penger du ikke har. Eeeh.. Jo, de kan faktisk kreve at man betaler gjelden sin! At man ikke klarer å oppfylle kravet, er en annen ting, men da bør man gjøre alt for å be om betalingsutsettelse der kun renter påløper, slik at man unngår fordyrende inkassokrav som eskalerer i ekstrem fart! Men, TS, hvorfor lurer du på dette? Bekymrer du deg for ikke å få deg jobb etter endte studier? Avdragene til lånekassen pleier ikke være så alt for høye, så du klarer nok å betale tilbake selv med en dårlig betalt jobb, selv om det kanskje blir over lengre tid enn du hadde tenkt!
Gjest ts Skrevet 1. januar 2010 #5 Skrevet 1. januar 2010 Eeeh.. Jo, de kan faktisk kreve at man betaler gjelden sin! At man ikke klarer å oppfylle kravet, er en annen ting, men da bør man gjøre alt for å be om betalingsutsettelse der kun renter påløper, slik at man unngår fordyrende inkassokrav som eskalerer i ekstrem fart! Men, TS, hvorfor lurer du på dette? Bekymrer du deg for ikke å få deg jobb etter endte studier? Avdragene til lånekassen pleier ikke være så alt for høye, så du klarer nok å betale tilbake selv med en dårlig betalt jobb, selv om det kanskje blir over lengre tid enn du hadde tenkt! Jeg bekymrer meg mye ja. Jeg har litt vansker med å få og beholde arbeid. Regner med YA kan være noe for meg, vet ikke om det er noe tess eller ei.. Om det faktisk funker? Begynner på mitt 2 år med utsettelser nå, og mottar ikke penger fra staten (eller fra noe). Har mann som klarer å forsørge meg, men han skal da ikke betale mine lån. Lånet er forsåvidt på 50k.
Gjest fisk Skrevet 1. januar 2010 #6 Skrevet 1. januar 2010 Jeg bekymrer meg mye ja. Jeg har litt vansker med å få og beholde arbeid. Regner med YA kan være noe for meg, vet ikke om det er noe tess eller ei.. Om det faktisk funker? Begynner på mitt 2 år med utsettelser nå, og mottar ikke penger fra staten (eller fra noe). Har mann som klarer å forsørge meg, men han skal da ikke betale mine lån. Lånet er forsåvidt på 50k. Ok, slik jeg forstår det har du allerede tatt en utdanning, og dermed et studielån på 50.000,- kr.? Hvilken utdannelse er der snakk om? Om det er jobber å få i det yrket du er utdannet til, og du har problemer med å beholde/utføre jobb, uansett hvilken type jobb, vil ikke en ny/annen utdanning via YA kunne hjelpe deg? Det finnes bedrifter som ansetter folk med alt fra psykisk utviklingshemming eller ryggskader som ikke klarer å møte på jobb hver dag, som kan være en mulighet for deg,- jeg tror det fungerer sånn at du møter på jobben når du er i form, og får betalt for den tiden/jobben du gjør da, og de dagene du ikke klarer, lar du bare være å møte opp, men får heller ingen lønn, selvfølgelig. Du sier ingenting om hvorfor du ikke klarer å beholde en jobb, så da er det vanskelig å gi deg konkrete råd/tips. Tror det er 3 år du kan få utsettelse fra lånekassen, så du har jo 1 år igjen og finne en løsning på.. Dessuten er 50.000 et ganske lite studielån, så avdragene blir relativt små om du betaler det ned over en lang periode. Målet med YA er vel først og fremst å få folk ut i arbeid så fort som mulig, og er det pga sykdom/skade du ikke kan fortsette i den jobben du har, er det en mulighet for at du kan få studere, om det er sannsynlig at du vil bli i stand til å utføre jobben/yrket du utdanner deg til. Om du per dags dato ikke klarer å beholde en jobb, uansett hvilken type, er det jo ikke utdannelsen du har tatt som er feil for deg og derfor du bør "få" en ny utdanning, men at det i hovedsak er et problem for deg å jobbe - punktum. Jeg tror ikke Nav vil se hensikten med å sponse en ny utdanning om det er usikkert at du vil kunne utføre "vanlig" arbeid i det hele tatt. Da må det være mye bedre å få jobb et sted som er tilrettelagt for deg med dine plager?, da "vanlige" arbeidsgivere ikke kan ha folk i arbeid som ikke er i stand til å utføre jobben de er ansatt til. På en tilrettelagt arbeidsplass, der ulike plager/sykdommer blir tatt hensyn til, vil det ikke bli sure miner om du ikke alltid kan være der f.eks, så det er mye lettere både for sjefen din og deg. Om du har en avtale som gjør at du har lov til å bryte avtaler (arb.tid), er det ingen skade skjedd om du faktisk gjør dette, kanskje blir det mindre press på deg også? Hva har du arbeidet med siste året, og hvor lenge?
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #7 Skrevet 1. januar 2010 Det var nesten herlig å endelig lese noen skrive "men at det i hovedsak er et problem for deg å jobbe - punktum." Det er ingen som forstår dette føler jeg. Alle tror jeg er lat og unnasluntrer. Men noen dager sier alt i kroppen stopp. Har ikke hørt om slike bedrifter som driver sånn praksis, kan vel være at jeg ikke har satt meg dypt inn i det. Det høres bare litt ugunstig ut for bedriftens del, men det høres perfekt ut for meg. Jeg har bare hatt strøjobber, men har ikke klart å jobbe sammenhengende hos noen av de i mer enn 3 uker. Renhold, bensinstasjon o.l. Jeg har også prøvd meg på tre forskjellige utdanninger, men sier stopp på skole også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå