Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere her som har relativt dyre hobbyer? Tenker da på noe som gjerne koster mange tusen i mnd. Hvordan prioriterer dere hobby på månedsbudsjettet? Når blir det for dyrt for deg?

Grunnen til at jeg grubler, er at jeg har så lyst til å "investere" (vel, investering er det kanskje ikke, snarere en pengesluk) i en hest igjen. Men som student er jeg litt usikker på om økonomien holder..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det flere her som har relativt dyre hobbyer? Tenker da på noe som gjerne koster mange tusen i mnd. Hvordan prioriterer dere hobby på månedsbudsjettet? Når blir det for dyrt for deg?

Hvis man kan kalle reising for hobby, så har jeg det. Går nok med noen tusen i måneden der i snitt. Men til gjengjeld unner jeg meg ikke mye luksus i hverdagen. Og har feks ikke bil. Bare du selv kan vurdere hva du har råd til.

Skrevet

Ouch, den var vrang.

Jeg hoppet inn i tråden for å fortelle at jeg er vill og gal som betaler 400 i måneden for en kakeklubb og ca 300 for en bokklubb, og jeg synes det er mye penger å bruke på meg selv. Ungene driver med både sport og musikk, så det koster en del det også. Alt i alt koster vel familiens hobbyer 2-3-4000 i måneden, men det er med mange personer og to relativt gode inntekter.

Akkuart hest innbiller jeg meg koster veldig mye? I forhold til at du er student ville jeg nesten tro at det ble FOR dyrt? Den godeste kakeklubben min kostet ikke all verden, men jeg turte ikke melde meg inn før jeg hadde fast inntekt. Som student var jeg jo alltid blakk.. men kanskje du er flinkere enn meg ;)

Skrevet

Jeg kjenner flere som har hatt hest i studietida, men hva det koster vil jo komme an på hvor du studerer i tillegg til hvilket nivå du legger deg på angående konkurranser etc. Studerer du ved en distriktshøyskole og har en turhest kan du være heldig og få stallplass nesten gratis...I Osloområdet må du vel fort opp i prisen for en hybel og vel så det for å leie en boks. Og reising til stevner, ri for trener, mer intensiv foring osv koster mer enn å ha en hest på utegang som du rir to-tre dager i uka. Selvfølgelig :) I tillegg bør du ha forsikring så du slipper de verste utgiftene om noe skulle skje. Den siste jeg snakket med som er student og hesteeier sa at hun hadde igjen 900 kr av studielånet da husleie og stalleie var betalt (ingenting annet, hverken mat, telefon, månedskort, skolebøker, veterinærutgifter e.l...), og da bodde hun relativt rimelig i Akershusområdet. Så en er nok fort avhengig av en deltidsjobb.

Skrevet

... men poenget var kanskje å si noe om å ha en dyr hobby, sorry :fnise: Jeg har ingen dyre hobbyer selv, men mener at så lenge man har råd og det ikke går utover andre (f eks om en nekter å betale sin del av fellesutgifter for å ha råd til "alt") så får en prioritere som en vil. Jeg har ridd selv i mange år og hatt veldig stor glede av det, i tillegg er det jo en fin måte å holde seg i form på. Det kan ta litt mye tid fra studiene, men det er mest snakk om å være strukturert.

Skrevet
Ouch, den var vrang.

Jeg hoppet inn i tråden for å fortelle at jeg er vill og gal som betaler 400 i måneden for en kakeklubb og ca 300 for en bokklubb, og jeg synes det er mye penger å bruke på meg selv. Ungene driver med både sport og musikk, så det koster en del det også. Alt i alt koster vel familiens hobbyer 2-3-4000 i måneden, men det er med mange personer og to relativt gode inntekter.

Akkuart hest innbiller jeg meg koster veldig mye? I forhold til at du er student ville jeg nesten tro at det ble FOR dyrt? Den godeste kakeklubben min kostet ikke all verden, men jeg turte ikke melde meg inn før jeg hadde fast inntekt. Som student var jeg jo alltid blakk.. men kanskje du er flinkere enn meg ;)

Fullstendig OT, men hva er en kakeklubb?

*nysgjerrig*

Skrevet

Jeg har hest nå, men jeg var ikke hesteeier da jeg studerte. Det lar seg kanskje gjøre, men da tror jeg du vil risikere å gå i minus enkelte måneder (ingen garanti for frisk hest eller at du selv holder deg frisk), og det tar mye tid så det kan i verste fall gå ut over studiene (kommer an på hva du studerer?).

Jeg fikk meg hest på fôr som student, da kunne jeg regulere selv hvor mye jeg var i stallen og hva det kostet meg (jeg red to g/uke). Og så slipper du unna alle andre uforutsette utgifter om knekker et studentbudsjett. I tillegg fikk jeg ofte ri mere uten å betale, da hesteeieren trengte avlastning og hestepasser i perioder. :)

Stallplassen min koster 3500 i mnd, men regner med å bruke 2000 i snitt ekstra pr mnd (reise til og fra stall, hovslager, dyrlege, noe hesteutstyr)

Det er mye penger for en student, og jeg er glad jeg ventet litt med å kjøpe hest.

Skrevet

Jeg kan si noe om dyr hobby som student, hest! :)

Hadde hest mens jeg studerte i Oslo, hesten stod i Maridalen på det tidspunktet, da hadde vi en slik ordning at vi leiere jobbet inn 1500 kroner av stallleia som da var på 3000. Da betalte vi bare 1500 kroner, og jobbet for resten. Dvs at enkelte morninger når jeg ikke hadde forlesning så stod jeg opp tidlig og dro alene i stallen, foret alle hestene, slapp dem ut, møkket bokser, og dro hjem igjen. neste morgen var jeg på forlesning, og da var det noen andre som gjorde det samme. Om ettermiddagene red vi. Jeg skodde ikke min hest, dermed trengte jeg ikke hovslager, men hovtrimmer, det betalte jeg 350 kr for. Nesten 600 kr billigere enn hva det kostet meg å sko. Hadde sko 1 gang hver vinter pga is og brodder. Dyrlege trengte jeg heldigvis ikke. Dette er på det billigste, likevel ikke altfor billig.

Det finnes staller som lar deg ha slike ordninger, senket stalleie mot at du gjør noe i stallen. Felles foringer, felles møkking, og slike ting, slik at student tilværelsen kan kombineres med hest, mange jeg studerte med på blindern hadde hester før eller senere også :) Jeg har min hest enda, forresten. Meg og gutten min for alltid ;):hjerte:

Skrevet

Godt å høre at noen har greid det, da. Jeg planlegger å kjøpe et føll, så treninger/stevner er ikke aktuelt før om noen år, men jeg er fullstendig klar over at det blir dyrt, har hatt hest før. Tenker likevel på at jeg stort sett bare leser og sover, kunne virkelig ønske jeg fant en hobby jeg kunne slappet av med, og da er egentlig hest det beste... Studerer jo rettsvitenskap, så er ikke akkurat noe "kose-studium", men litt fri må man ha, iallefall noen timer pr. dag... Hm *gruble*

Gjest Gjest_Sam_*
Skrevet

Jeg har hest mens jeg studerer. Men jeg kjøpte hesten og alt utstyret mens jeg ennå var i jobb. Har en avtale med stalleier om at jeg forer og slipper alle hestene (10stk ink min) ut hver morgen (ikke i helgen) så tjener jeg inn hele stalleien pluss litt til som dekker kraftfor og grovfor. Jeg går også av og til dom avløser i fjøsen til stalleieren og der tjener jeg inn penger som dekker forsikring, vetrinær, skoing og det jeg trenger av utstyr. Så for min del så er hesteholdet gratis i studietiden, men det innebærer jo også at jeg jobber ca 45 min hver dag i tilegg til det deglige stellet av min hest. Men uten den muligheten kan jeg ikke se at jeg hadde hatt mulighet til og ha hest i studietiden.

Så om man er villig til og jobbe litt for det så skal det la seg gjøre og ha en svindyr hobby selv om man er student.

Gjest Aminata
Skrevet

Stilig, jeg tenkte akkurat på å starte opp en slik tråd! =)

Jeg drev mye med hest da foreldrene mine enda betalte ting for meg, men la hele greia fra med da jeg flytta ut for meg selv som 16 åring. Jeg har nå blitt bitt av basillen igjen, og er hodestups forelska i ei hoppe som søstera mi har på for.

Jeg er også student, og har en deltidsjobb hvor jeg jobber i snitt 12 timer i uka.

Det jeg har tenkt på er at jeg i første omgang skal begynne å spare. Jeg har satt opp nøye budsjett, og skal se hvor mye jeg faktisk kan spare hver mnd. Om jeg ikke har råd til å sette til sides penger, har jeg heller ikke råd til å ha hest, enkelt og greit!

I andre omgang lurer jeg på om jeg skal prøve å finne en hest til å ha på for i 1/2 år. På denne måten kan jeg finne ut hva jeg egentlig ønsker å bruke hesten til, hvor mye penger jeg bruker hver mnd, hvor mye tid hesten tar, og om jeg virkelig er så interessert som jeg føler jeg er nå. Jeg tenker selvfølgelig på hva jeg ønsker å bruke den til nå også, men da klarer jeg kanskje å spesifisere det litt mer. Ønsker jeg virkelig bare å ri tur, eller kommer ønsket om å satse på sprang eller dressur til å tvinge seg gjennom etterhvert?

Ved å ha hest på for kan du også tilrettelegge i forhold til studiene. Jeg f.eks. har praksis om 1 år, og da kan det bli upraktisk med en hest i.o.m. at jeg ikke vet om jeg ønsker å jobbe deltid i tillegg til praksisen.

Jeg har sett folk som har både en, to og tre hester og som ikke har deltidsjobb ved siden av, som klarer seg helt fint (sannsynligvis med en foreldre og to i bakgrunnen som hjelper til nøds).

Jeg tror at om du ønsker det hardt nok, så er det absolutt mulig å gjennomføre, men du må planlegge godt, holde deg til budsjettet og se langt frem.

For min del tenker jeg : OM jeg venter til etter utdannelsen min (5 år) med å anskaffe hest, da vil jo det sannsynligvis komme midt oppi huskjøp, da vil det ikke bli aktuelt. Venter jeg noen år regner jeg med det blir aktuelt med barn, da vil det hvertfall være uaktuelt med hest. Dvs, jeg må sannsynligvis vente 10-15 år med å anskaffe hest, og det er uaktuelt.

Om jeg får hest som student vil jeg være vant til å ta hesten med i betraktning økonomisk, og sannsynligvis bli vant til å leve trangt.

Om jeg er helt på bærtur, det vet jeg ikke.... =)

Skrevet

Aminata: Godt vi er flere som grubler.. Jeg tenker også sånn at med en hest vil jeg kanskje bli god til å prioritere, se løsninger istedenfor problemer osv., og man vet aldri hva som skjer om fem år, kanskje blir jeg nødt til å prioritere andre ting, og jeg ønsker derfor å nyte hest NÅ.

Skrevet
Aminata: Godt vi er flere som grubler.. Jeg tenker også sånn at med en hest vil jeg kanskje bli god til å prioritere, se løsninger istedenfor problemer osv., og man vet aldri hva som skjer om fem år, kanskje blir jeg nødt til å prioritere andre ting, og jeg ønsker derfor å nyte hest NÅ.

Skal du nyte hest nå med det grunnlag at du ikke vet hva som skjer om 5 år, så får du faktisk bare skaffe deg en hest på for som du kan ha i flere år. Det er mange som låner bort hestene sine til slike formål. Du kjøper ikke bare en hest nå og lar den sjonglere fra hand til hand senere enten ved å sette bort på for eller selge den videre. En hest er et levende dyr som fortjener et skikkelig langvarig hjem slik alle andre dyr gjør. Ikke kom her og si slike ting, det er bare provoserende og trist. Ikke skaff deg egen hest med slik tankegang.

Gjest Aminata
Skrevet
Skal du nyte hest nå med det grunnlag at du ikke vet hva som skjer om 5 år, så får du faktisk bare skaffe deg en hest på for som du kan ha i flere år. Det er mange som låner bort hestene sine til slike formål. Du kjøper ikke bare en hest nå og lar den sjonglere fra hand til hand senere enten ved å sette bort på for eller selge den videre. En hest er et levende dyr som fortjener et skikkelig langvarig hjem slik alle andre dyr gjør. Ikke kom her og si slike ting, det er bare provoserende og trist. Ikke skaff deg egen hest med slik tankegang.

Hvilken tankegang er det du reagerer slik på? Ingen har sagt at de skal kjøpe hestfor så å sende den rundt som en evig kasteball. Det er dine ord.

Her handler det om å prioritere hest nå før vi får mange andre utgifter (unnskyldninger) som hindrer oss i å utføre hobbyen vår. Det betyr ikke nødvendigvis at man selger hesten etter noen år.

Skrevet

Det får meg til å reagere.

Gjest Aminata
Skrevet
Det får meg til å reagere.

Ok. Vet du hva som skjer om 5 år?

Skrevet
Ok. Vet du hva som skjer om 5 år?

Jeg tenker ikke slik om hestene mine. Jeg kjøpte hester med det synet at de skal være hos meg til den dagen det for dem er naturlig å gå bort. Ikke fordi jeg ikke vet hva som skjer om 5 år. De hestene er familien min og jeg selger dem ikke for alt i verden.

Jeg blir provosert av den slags tanke gang, da får man skaffe seg hest på for. Jeg kjøpte hester for å ha dem livet deres ut. Hester er ikke en hobby, det er faktisk en livsstil.

Gjest Aminata
Skrevet
Jeg tenker ikke slik om hestene mine. Jeg kjøpte hester med det synet at de skal være hos meg til den dagen det for dem er naturlig å gå bort. Ikke fordi jeg ikke vet hva som skjer om 5 år. De hestene er familien min og jeg selger dem ikke for alt i verden.

Jeg blir provosert av den slags tanke gang, da får man skaffe seg hest på for. Jeg kjøpte hester for å ha dem livet deres ut. Hester er ikke en hobby, det er faktisk en livsstil.

Poenget her er at vi ikke vet hva som skjer ellers i livet om 5 år. På samme måte som du ikke vet hva som skjer i ditt liv om 5 år. Det handler om å planlegge når det passer best å anskaffe seg hest, slik at det passer inn i alt annet man skal foreta seg i livet. Det er vel ikke en hemmelighet at huskjøp og småbarn ikke passer veldig godt sammen med å kjøpe seg ny hest, altså nå tenker jeg på alt samtidig. KAN være lurt å spre det litt ut.

Tror du misforstår litt...

Gjest Aminata
Skrevet

Hvorvidt det er skadelig for en hest å bytte hjem er en helt annen diskusjon. Om du har valgt å kjøpe hest for å ha den livet ut så betyr ikke det at alle andre MÅ gjør det samme.

Skrevet
Hvorvidt det er skadelig for en hest å bytte hjem er en helt annen diskusjon. Om du har valgt å kjøpe hest for å ha den livet ut så betyr ikke det at alle andre MÅ gjør det samme.

Herlighet, forstår ikke du at dyr knytter seg til mennesker? Folk som planlegger dyr for så og så lenge burde faktisk ikke hatt dem! Man skal jo bry seg om dyret, og hva det føler. Man viser ikke spesielt mye hensyn når dyret etter flere år på et sted plutselig blir dyttet bort til noen andre. Dyr bruker tid på å venne seg til steder, og mennesker, de blir glade i oss, og føler tilhørlighet her. Skal man bare rive dem bort fra noe slikt, så kan hesten like godt få et hjem der det ikke skjer. Skaff dere nå bare en forhest, hvorfor må dere på død og liv eie? Er sikker folk på staller som stiller ut hesten sin på helfor der den står.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...