Gjest Gjest-mor til atopiker Skrevet 31. desember 2009 #21 Skrevet 31. desember 2009 Vil legge til noe mer Her brukes ikke karbamid kremer,nettopp fordi de svir helt jævlig. Bruker handsker (hvite bomull) som fåes på apoteket når han er i kontakt med stoffer som kan virke irriterendes,har store åpne sår (infeksjonsfare).Disse hvite handskene kan vaskes på minst 65 grader og brukes omigjen. Ved kontakt med såpevann bruker han oppvaskhandsker. På skolen har ungen med seg flere handsker og ikke minst kremer slik at det kan beskyttes og smører der også- Soverommet holdes kjølig ,bruker kun lyse farget sengetøy som kan vaskes på minst 65grader (dreper bakterier) ,ligger unna blekemidler osv.
*Joyce* Skrevet 31. desember 2009 #22 Skrevet 31. desember 2009 mor til en atopiker - det var et godt svar du skrev. Men jeg vil også si til TS at det vil variere hva som fungerer for den enkelte. Jeg var kraftig rammet som barn selv, og eksempelvis har aldri Apobase fungert særlig godt for meg, hverken rød eller blå variant. Og selv om vann kan forverre, hjalp det alltid meg med karbad med mye badeolje i ikke altfor varmt vann. Så igjen - det er individuelle forskjeller, også på atopikere.
Lemming Skrevet 31. desember 2009 Forfatter #23 Skrevet 31. desember 2009 Wow, her var det MANGE gode tips! Flott med alternativer, så om det ene ikke virker kan jeg prøve neste! Tran kan jeg definitivt bli flinkere å gi - det verste av alt er at han LIKER det, så må ikke presse det i han engang! Er bare ikke alltid like flink å huske det hver dag... Tusen takk for mange gode tips, takk til alle som har tatt seg tid til å svare, og godt nyttår til alle!
Pingting Skrevet 1. januar 2010 #24 Skrevet 1. januar 2010 Jeg tror at det er undervurdert hva mat og tilskudd kan gjøre for å forbedre sykdom. Jeg har aldri slitt med mye eksem, men ekstrem tørr hud og nupper har blitt så mye bedre etter jeg begynte med tran. Skjer ikke mirakler over natten dog Nei, desverre gjør det ikke det. Og det er ikke alt som er like effektivt for alle, så det handler også endel om prøving og feiling. Tran hjalp ikke noe på eksemet mitt (kanskje fordi det er allergisk eksem?), men det er jo sunt uansett Men da må man jo spise det først - guttungen til ei venninne prøvde iherdig å overbevise moren om at det sikkert fungerte like fint å smøre tranen på eksemet, i stedet for å spise den.
lille katt Skrevet 1. januar 2010 #25 Skrevet 1. januar 2010 Min treåring er ikke atopiker, men har til tider svært tørr hud, som på det verste grenser til eksemhud. Hun synes mange kremer svir, og hyler faktisk når vi prøver å smøre henne med Aderma! Hun sier at den svir - den som anbefales så sterkt til atopikere. Vi bruker mest en krem som heter Agrosan som fås på helsekostbutikk, av den enkle grunn at den ikke er så fet som f.eks. Locobase (som også er super til hennes hud), og den svir ikke. Merk at det finnes to typer Agrosan, jeg ville holdt meg unna den med tetreolje (som har antiseptiske egenskaper), den vanlige har grønn etikett.
Gjest Atopisk eksem siden jeg var barn Skrevet 3. januar 2010 #26 Skrevet 3. januar 2010 Hei :-) Jeg er 43 og har hatt det i perioder siden jeg var liten. Har en del erfaringer. Syns det hjelper best med mineral salt i badekaret. Ikke så varmt vann og sitt i ca 20 min. Så smører jeg meg veldig godt med Decubal. Det har fungert godt for meg i lang tid. :-) Og har også prøvd Dexem. Fungerer når man ikke har så "veldi mye" utbrudd.. Samtidig går jeg fast til aromaterapi en gang i mnd for forbygging og styrking av huden.Omega tabletter gjør det også bedre. Men akkurat nå er jeg dårlig pga.. kaldtttttt her for tiden. Så det blir mye innesitting når jg har astma i tillegg. :-)) men det går godt :-) Blir en vane det meste..
toth Skrevet 3. januar 2010 #27 Skrevet 3. januar 2010 Gutten min har littegranne atopisk eksem på armene. Vi har av og til brukt en mild hydrokortisonkrem, men fikk beskjed om at den ikke skulle brukes lange perioder av gangen. Det ble litt bedre av hydrokortisonkremen, men når vi slutta å bruke den ble det verre igjen. Men for all del, han er svært lite plaget av dette. Det er "nuppete" utslett på armene hans, noen ganger litt rødt, men som regel ikke. Det er heller ikke utslett som væsker eller danner skorper. Likevel, innemellom klør det, og han synes jo det er plagsomt. Noen som har tips om gode kremer som kan brukes daglig? Sink og multivitaminer hjelper veldig, ellers har du solarium (helst spesialsolarium men vanlig hjelper og mye på). Aderma serien er den jeg bruker, veldig fornøyd men husk å variere hva du bruker. Jeg har prøvd alle kremene og "sticken" i den serien. Den stick greia er sykt bra. Og PASS DEG for å bruke for mye kortison. Kortison er ett derivat av testosteron, altså ett hudsteroid som hjelper kroppen til å lage mer hud. Og samtidig som du bruker kortison pass på å spise litt ekstra samtidig siden steroidet hjelper kroppen med å bygge mer hud per 24 timer. Men siden dette er ett steroid vil overforbruk svekke huden din over tid! Selv anbefaler jeg små perioder på 1-3 dager og vente en stund i mellom. Overforbruk av kortison svekker huden, det er sykt viktig at du husker på dette! Har atopisk eksem selv, hatt siden jeg var liten.
*Joyce* Skrevet 3. januar 2010 #28 Skrevet 3. januar 2010 En ting jeg plukket opp her om dagen fra en venninne som er legestudent, og som kanskje kan være greit å nevne i denne tråden: Aderma-produktene inneholder hveteektrakt, som kan utløse allergi hos (små) barn. Har barnet i tillegg atopisk eksem, vil det være ekstra utsatt, delvis fordi det ofte vil være ørsmå sprekker i huden sånn at hveteekstrakten kan komme inn i blodstrømmen, og delvis fordi man som atopiker har noe forhøyet risiko for allergier (og også astma). Gjelder selvsagt ikke for alle, men man kan være litt obs på det. Jeg hørte forøvrig på apoteket om dette også, og de bekreftet det venninnen min sa.
Lillemams Skrevet 4. januar 2010 #29 Skrevet 4. januar 2010 Vi bruker a-derma både i krem, dusjsåpe og shampoo. Eneste eldstemann her tåler
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #30 Skrevet 5. januar 2010 har vert plaga sjel..å beli kvitt det med vidunder kremen som heter hampkrem på bodyshop.. kødder ikke kar prøv absolutt alle kremer som eksisterer i oppveksten,, å ingen ting har funka så bra.. hviss det er ille bru spenol om natten med en vinyl hanske utpå (bruk mye krem) eller clinkfil å teip. husk å ikke bruke skyllemiddel, finn riktig opvaskmiddel.. hilsen gutt i 20åra..
Supramundane Skrevet 5. januar 2010 #31 Skrevet 5. januar 2010 Hva med Dexem? Den er jo fri for kortison? Samboeren fikk ikke bukt med sine problemer før han prøvde det, men alle reagerer jo forskjellig. Jeg bruker den også fra tid til annen, når jeg har "begynnende" eksem.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #32 Skrevet 5. januar 2010 Jeg har eksem og datteren min har atopisk eksem. A-creme, uparfymert er å anbefale på det varmeste.
Gjest Søsken mamma Skrevet 5. januar 2010 #33 Skrevet 5. januar 2010 Ser du har fått mange gode tips her. Eksem behandles så forskjellig fra person til person med tanke på fuktighetskremer. Dere må nesten bare ta til dere noen tips og begynne å teste ut hva som er bestderes barns hud. Her prøver vi stadig ut nye kremer etter 9 år med eksem hos vår eldste. Vi kommer best ut med Rød Apobase som daglig smøring av kroppen morgen og kveld. Noen nevner karbamid og dette er en god krem når en har hel hud ellers kan det lett svi. Vi bruker en krem kjøpt i Spania som heter Ureadin 10 % men Canoderm fra Aco med 5 % er ogs en god krem for oss. Kortisoner og kløedempende midler og behandlings bad er også en del av vår hverdag Du kan lese om vår eksem hverdag og til tiders min frustrasjon over denne sykdommen. Det er gode og mindre gode dager og det er ikke alltid like lett - derfor er det godt å få delt litt med andre som er i samme situasjon Lykke til. Søsken mamma http://www.sosken.blogspot.com
Gjest Søsken mamma Skrevet 5. januar 2010 #34 Skrevet 5. januar 2010 (endret) har vert plaga sjel..å beli kvitt det med vidunder kremen som heter hampkrem på bodyshop.. kødder ikke kar prøv absolutt alle kremer som eksisterer i oppveksten,, å ingen ting har funka så bra.. hviss det er ille bru spenol om natten med en vinyl hanske utpå (bruk mye krem) eller clinkfil å teip. husk å ikke bruke skyllemiddel, finn riktig opvaskmiddel.. hilsen gutt i 20åra.. Så fint at denne fungerer på deg .. jeg har nesten en helt ny tube hjemme som jeg kan sende din vei om du vil ? Søsken mamma http://www.sosken.blogspot.com Mailadresse fjernet iht KGs regler. MissStiles, mod Endret 5. januar 2010 av MissStiles
cilja Skrevet 5. januar 2010 #35 Skrevet 5. januar 2010 Vi har hatt veldig gode resultater med HTH... Den trekker kjempegodt inn i huden og gir masse fuktighet. Synes det har fungert bedre enn de fete, tykke kremene.
Bryllupsspira Skrevet 5. januar 2010 #36 Skrevet 5. januar 2010 Locobase/den røde og hvite og A-krem! Morgen og kveld elelr annenhver dag!
lille katt Skrevet 5. januar 2010 #37 Skrevet 5. januar 2010 Vi har hatt veldig gode resultater med HTH... Den trekker kjempegodt inn i huden og gir masse fuktighet. Synes det har fungert bedre enn de fete, tykke kremene. Jeg bruker selv HTH og er veldig fornøyd med den, men ser for meg at jenta mi hadde dødd av svie hvis jeg hadde prøvd den på henne. Den inneholder både karbamid og melkesyre, og er vel kanskje også parfymert? Er det bare jenta mi som reagerer på Aderma, altså? Hun som ikke er atopiker engang? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå