Lemming Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Gutten min har littegranne atopisk eksem på armene. Vi har av og til brukt en mild hydrokortisonkrem, men fikk beskjed om at den ikke skulle brukes lange perioder av gangen. Det ble litt bedre av hydrokortisonkremen, men når vi slutta å bruke den ble det verre igjen. Men for all del, han er svært lite plaget av dette. Det er "nuppete" utslett på armene hans, noen ganger litt rødt, men som regel ikke. Det er heller ikke utslett som væsker eller danner skorper. Likevel, innemellom klør det, og han synes jo det er plagsomt. Noen som har tips om gode kremer som kan brukes daglig?
Liisemor Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 Har dere prøvd helt vanlig fuktighetskrem?
Mohini Skrevet 30. desember 2009 #3 Skrevet 30. desember 2009 Min datter har atopisk eksem og vi smører med hydrokortison et par dager i uka, resten av dagene smører vi med Locobase.
*Joyce* Skrevet 30. desember 2009 #4 Skrevet 30. desember 2009 Jeg har hatt atopisk eksem siden barndommen, og for meg er det som fungerer best (utover hydrokortison i perioder, altså) kremer som inneholder karbamid. Det kan svi når den påføres, særlig om eksemen er "rå" eller hva jeg skal kalle det, men det funker bra over tid. Jeg bruker den som heter Karbamidkrem fra Pharmateam, 10%-varianten i hvit tube med blå skrift. Det finnes også en med 5%, den har rød skrift. Kjøpes på apoteket.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 30. desember 2009 #5 Skrevet 30. desember 2009 har just vært hos hudlegen for kontroll med sønnen min som også har atopisk eksem. Har fått krem på resept i tilfelle han skulle få hissig utslett som klør og svir. For slikt utslett som du beskriver er vi anbefalt å bruke locobase repair. Fikk beskjed om at denne kremen inneholder stoffer som huden til atopikere har for lite av. Jeg smører han morgen og kveld med denne og det holder det stort sett i sjakk. Regner med du har kuttet ut all tøymykner, bare bruker neutral vaskemiddel, ingen ull direkte på kroppen og ikke bader/dusjer hver dag:) Gutten her fikk forresten masse eksem nå før jul og det var på grunn av mandariner. Han er ikke allergisk mot de men hudlegen sa atopikere ofte reagerer på sitrusfrukter. Så bare som et lite tips:)Utslette forsvant med en gang jeg fjernet de;)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 30. desember 2009 #6 Skrevet 30. desember 2009 Aderma Den blir anbefalt, men har nettopp kommet inn på markedet. Er derfor ikke så godt kjent blandt leger enda.
Lemming Skrevet 30. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 30. desember 2009 Vanlig fuktighetskrem er det som regel noe parfyme i, så det har hjulpet dårlig... Jeg unngår også såpe i badekar osv osv. Selvsagt! Karbamid tror jeg moren min brukte før, synes å kjenne igjen navnet. Locobase er kanskje det beste, den er jo ganske fet, er den ikke? Den vet jeg iallefall at de har her jeg bor også. Bor på et lite sted som ikke har apotek, men på butikken er det et lite medisinutsalg hvor de har "basics". Ja han har aldri hatt spesielt hissige utslett, men nå de siste dagene har han klaget på kløe. Så må vel bli flinkere å smøre igjen! Takk for alle svar!
Pingting Skrevet 30. desember 2009 #8 Skrevet 30. desember 2009 Jeg har også brukt karbamidkrem (den med 10%), og synes den er super! Men: dette med kremer er ganske forskjellig fra person til person tror jeg., og mye blir ofte en smakssak. Det viktige er å smøre ofte, om huden blir tørr klør det ofte mer. Det jeg vet noen gjør er å smøre et tykt lag med krem på kvelden og dekke med bandasjer, men det blir kanskje litt voldsomt når ikke tilstanden hans er verre?
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 30. desember 2009 #9 Skrevet 30. desember 2009 Har brukt god tjukk fuktighetskrem (rød eller blå Apobase), hjelper litt, og Elocon ein gang i blant når rødheten begynner blusse opp.
Bentebent Skrevet 31. desember 2009 #11 Skrevet 31. desember 2009 Min sønn har også atopisk eksem, og huden hans var kjempe ille helt til vi fikk anbefalt Aderma Exomega Creme(Atopic skin) Smører hele kroppen 2 ganger om dagen, og hvis han har områder som er ekstra ille så smører jeg litt hydrokortison... kanskje 1 gang i uken. Ellers smører jeg ofte leggene ved hvert bleieskift(han er 7mnd) Vi prøvde Locobase og Apobase først. Locobasen ble for feit og trengte ikke inn i huden i det hele tatt, og han ble MYE verre. Brukte så blå Apobase som i og for seg fungerte, men ble informert om at den inneholder parabener som kan være hormonforstyrrende. Aderma er absolutt den beste. Fås kjøpt på Apotek. Har såpe, shampoo og lignende i samme serie
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #12 Skrevet 31. desember 2009 Jeg har aldri brukt noe annet enn spenefett på eksem og det fungerer utmerket. Det funker også på insektbitt, brannsår og solbrenthet.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #13 Skrevet 31. desember 2009 Jeg hadde utrolig mye atopisk eksem på armene, hendene, og handflatene før, var ingenting som tok det, alt bare svant det litt, men ingenting fjernet det skikkelig.. Så skal dere høre det spesielle. For et års tid siden kjøpte jeg meg denne oljen til å ha i håret Biosilk Silktherapy. Jeg smurte den i handflatene før jeg smurte den i håret. Etter noen dagers tid forsvant eksemen jeg hadde i handflata, og mellom fingrene! Forstod at det måtte ha vært oljen, og begynte å smøre den over armene og handbaken, og eksemen forsvant! Jeg har i dag ingen plager med den! Oljen viser seg å være ekstremt god til hud også! I norge er denne kjempedyr, men feks på strawberrynet koster den veldig lite. Mye å spare der, det er verdt et forsøk, faktisk. Det fungerte på meg, det er jeg så glad for!
Pingting Skrevet 31. desember 2009 #14 Skrevet 31. desember 2009 Jeg hadde utrolig mye atopisk eksem på armene, hendene, og handflatene før, var ingenting som tok det, alt bare svant det litt, men ingenting fjernet det skikkelig.. Så skal dere høre det spesielle. For et års tid siden kjøpte jeg meg denne oljen til å ha i håret Biosilk Silktherapy. Jeg smurte den i handflatene før jeg smurte den i håret. Etter noen dagers tid forsvant eksemen jeg hadde i handflata, og mellom fingrene! Forstod at det måtte ha vært oljen, og begynte å smøre den over armene og handbaken, og eksemen forsvant! Jeg har i dag ingen plager med den! Oljen viser seg å være ekstremt god til hud også! I norge er denne kjempedyr, men feks på strawberrynet koster den veldig lite. Mye å spare der, det er verdt et forsøk, faktisk. Det fungerte på meg, det er jeg så glad for! Foreslår du noe som er fullt av alkoholer, parfyme og allergifremkallende parabener til noen som har hudproblemer!?
Pjukset Skrevet 31. desember 2009 #15 Skrevet 31. desember 2009 Jeg hører veldig mye bra om jojoba-olje ved problemer med eksem. Det som er veldig bra er at det er 100% naturlig uten ting som kan irritere huden ytterlige. Du får kjøpt det på helsekost eller bestilles på internett. Forøvrig er kosthold viktig, jeg ville vært forsiktig med sukkerinntak og sørget for at han fikk i seg tilstrekkelig med omega 3 og generellt sunt fett for å smøre innenfra.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #16 Skrevet 31. desember 2009 Begge våre har atopisk eksem, og de behandles forskjellig. Den eldste smøres en gang om dagen på hele kroppen med aderma exomega. Dette holder hans i sjakk. Den yngste smøres med hydrokortison 2 dager i uke, de siste 5 dagene med aderma ( i ille perioder med mer hissig eksem bruker vi karbamidkrem som smøres på midt på dagen slik at han blir smurt 3 ganger om dagen) Vi dusjet/badet heller ikke barna hver dag, men legen vår mente dette ble feil. De skulle dusje hver dag ( ikke hårvask og såpevask) for å fjerne døde hudceller, da de døde hudcellene forverrer eksemen. Vi har merket sterk bedring etter dette. Vår eldste fikk også i fjor påvist støvmiddallergi, og etter å ha fått middtrekk til madrass, dyne og pute har vi merket sterk bedring på eksemen. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe til den yngste også, men det er veldig dyrt så har ikke hatt penger til dette enda. De som har middallergi får dekket trekk til pute og madrass fra NAV. Vi bestilte fra sleepscandinavia, og fikk dynetrekk til halv pris da vi bestilte alt samtidig. Pris for fullt sett er ca 2500 kr. Vil legge til at vi har hatt kortisonkrem på blå resept, da jeg sa fra til legen at vi syntes aderma var bedre for ham, søkte han NAV for oss om vi kunne få dekket noe av utgiftene fra dem. Vi fikk vedtak på at allt over 1850 kr i året får vi refundert av NAV. Vet ikke om man kan få hjelpestønad for kun atopisk eksem, men vi fikk godkjent utgifter til ekstra klesvask og klesslitasje, men gutten min har astma i tillegg.
Pingting Skrevet 31. desember 2009 #17 Skrevet 31. desember 2009 Forøvrig er kosthold viktig, jeg ville vært forsiktig med sukkerinntak og sørget for at han fikk i seg tilstrekkelig med omega 3 og generellt sunt fett for å smøre innenfra. Ja, det med omega 3 er et godt poeng! Mange opplever bedring i huden når de begynner å spise mer fisk eller ta tran.
Mamoli Skrevet 31. desember 2009 #18 Skrevet 31. desember 2009 Jeg har atopisk eksem selv, og bruker locobase repair daglig. I de periodene hvor det er veldig ille, bruker jeg hydrokortison i en 5-6 dager, morgen og kveld, kombinert med locobasen.
Pjukset Skrevet 31. desember 2009 #19 Skrevet 31. desember 2009 Ja, det med omega 3 er et godt poeng! Mange opplever bedring i huden når de begynner å spise mer fisk eller ta tran. Jeg tror at det er undervurdert hva mat og tilskudd kan gjøre for å forbedre sykdom. Jeg har aldri slitt med mye eksem, men ekstrem tørr hud og nupper har blitt så mye bedre etter jeg begynte med tran. Skjer ikke mirakler over natten dog
Gjest Gjest-mor til atopiker Skrevet 31. desember 2009 #20 Skrevet 31. desember 2009 atopisk eksem har vi på minsten her og han har det veldig kraftig.Har vært hos "ørten" leger/hudleger (offentlig) fått anbefalt alt mulig som ikke har virket.Nå bestillte jeg privat time og han er blitt bedre. Til daglig bruker vi Rød apobase krem (feit og fin)Locobase repair(funker ikke like bra som rød apobase) Elcon kortisonkrem,DuoDerm kunstig hud Oppskriften vi har er Spesial shampoo til hår ,a-derma Exomega ,seba med dusjolje til håndvask Minsten må bruke handsker når han dusjer /påfører shampoo da dette sliter på huden også. (Han har ikke eksem i hodet) Bruk av kortisonkremer må skje under lengre tider,slutter en for fort,blusser bare eksemet opp igjen.Hudlegen skal skrive ned nøyaktig hvor mye pr.dag og lengde ved bruk av kortisonkrem. Se det hele som en trapp hvor man begynner øverst i trappen og går nedover (miniserer på salver osv) Ved bruk av elcon så smøres den på 2gr.pr dag i 3 uker så hver kveld i 1-3 uker deretter 2 gr. i uka i 2-4 uker. Man kan også gå fra elcon som er en veldig kraftig kortisonkrem og trappe ned på steroiden.Ved siden av bruk av kortison,smører han seg inn minst 2-4 ganger pr.dag med fet krem Vi har apobase rød,locobase repair. a-krem og blå apobase som er mindre feit og funker bra på skolen. Tilskudd av omega 3 &6 er viktig! Dessuten kan enkelte atopikere reagere på E stoffer i maten og div matvarer.Atopisk eksem sees i sammenheng med allergi bare få å nevne det. Hender vaskes i kaldt vann ( ikke iskaldt) da varmt vann selv lunket sliter på huden for en atopiker.Lange dusjer i varmt vann er tabu.Kortest mulig i dusjen og så bruke fuktighetskrem. DuoDerm kunstig hud bruker vi når fingrene hans er så sprekt opp at han ikke klarer å kle på seg en gang selv (tenåring)Tar på litt kortisonsalve og setter på DuoDerm huden og neste morgen er huden lukket igjen.Genialt! Mitt barn reagerer på ull og dette forværrer kun eksemet.Bruk av spesial ull er best eller bomull.Dette kan variere fra person til person Dette ble kanskje litt langt svar men jeg har faktisk kortet det ned så godt som jeg kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå