Thomas Andrè Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Jeg og min partner har ulike søvnbehov. Når min partner er på jobb (ikke har ferie) legger h*n seg i vanlig normal tid, dvs alt mellom 22 og 23. Men når h*n har ferie, noe h*n har relativt ofte (pga mye skift og turnus) da snur h*n døgnet og legger seg ofte ikke før etter 24, og kan gjerne sitte oppe til både 02 og 03. Jeg for min del blir trøtt til vanlig tid uansett. OG særlig når jeg på opp og på jobb de dagene h*n har fri, da blir det trøbbel. For jeg får ikke sove når h*n sitter oppe, fordi jeg vet jeg blir vekket når h*n kommer for å legge seg. Etter som årene har gått har dette blitt verre og verre for meg og jeg får stadig større søvnproblemer. Jeg har prøvd å snakke med h*n om det, men får til svar at folk må få sitte oppe så lenge de vil. Og det er helt greit for meg, h*n kan sitte oppe hele natta for min del, men da kan vi ikke sove på samme rom. Og da blir det problemer. FOr da blir h*n sur og sier jeg får sove på sofaen da, så ikke jeg plager deg, så får du det som du vil. Men jeg sier at vi har da et gjesterom som det går an å sove på, alternativt går det jo faktisk an å legge seg i normal tid. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg flytte inn på gjesterommet hver gang h*n har ferie? Jeg syns jo det er litt urettferdig også.
Aftensol Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 Hva med at du har ørepropper på sånn at du ikke hører at partneren din kommer og legger seg? Over til spørsmålet ditt: jeg ville ha "krevd" at den som ikke la seg til vanlig tid la seg på gjesterommet... Jeg vil si at det er normalt... Eller i protest så ville jeg selv ha lagt meg på gjesterommet, hver eneste bidige natt, selv om h*n legger seg samtidig med deg de dagene det er jobb...
Thomas Andrè Skrevet 31. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. desember 2009 (endret) Hei aftensol, tusen takk for tilbakemelding! Jeg har allerede prøvd rådene dine tidligere, uten hell. Jeg merker det så godt når h*n legger seg i senga, for det blir så urolig,så det hjelper ikke med ørepropper. Og da blir jeg liggende på anke og vente til h*n kommer, fordi jeg vet at jeg våkner da uansett. Og da blir det lite søvn til slutt på meg. Og jeg har sovet på gjesterommet i fire måneder hver eneste natt uten at det ble kommentert engang, så det er heller ikke noe alternativ. H*n jeg bor sammen med har helt klart sine nykker, men det har vi jo alle og det er ikke noe alternativ å gå, bare så det er sagt. Men jeg får ikke frem budskapet mitt skikkelig, ikke uten at det blir sånn martyrkrangling, der h*n sier ting som "jaja, jeg kan legge meg på stua jeg, skal ikke forstyrre deg jeg, kan ligge her og fryse på den trange lille sofaen jeg, så prinsessen på erten kan få viljen sin, du kan ikke bestemme når jeg ska llegge meg" og så videre. Endret 31. desember 2009 av Thomas Andrè
Gjest Catwoman Skrevet 31. desember 2009 #4 Skrevet 31. desember 2009 Flytt inn på gjesterommet for godt. Gjør det litt hyggelig der - sånn at det føles som et soverom og ikke gjesterom.
Thomas Andrè Skrevet 31. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 31. desember 2009 Syns du virkelig det...? Jeg har jo ikke lyst til å ha det sånn permanent...
Gjest Gjest_gyda_* Skrevet 31. desember 2009 #6 Skrevet 31. desember 2009 Jeg er usikker, men alle må få lov å legge seg når de vil. Ergo ville jeg gjort gjesterommet koselig og lagt meg der de gangene din samboer har "ferie". ...siden det tross alt er din "feil" at du sover så lett. Håper dere blir enige. Godt nytt år.
Gjest Gjest_norah_* Skrevet 1. januar 2010 #7 Skrevet 1. januar 2010 jeg skjønner ikke helt det med å ikke få sove fordi man venter på den andre. dvs: jeg har hatt det slik selv når samboeren jobbet nattevakt før, men det var mye fordi jeg var husredd. jeg vil si det er like stort problem for han å skulle legge seg tidlig som det er for deg å skulle våkne av ham. han er jo ikke en dårlig kjæreste fordi han har annerledes døgnrytme enn deg. er du sikkert på at det ikke er irritasjonen, og ikke selve bevegelsen som holder deg våken? jeg sover med ørepropper, og har brukt sovemaske i perioder dersom jeg våkner av lys. dersom det faktisk er slik at du uansett våkner - og ikke sover igjen selv om u legger av deg irritasjonen over dette - så har du jo ikke stort annet valg enn å sove på et annet rom. du kommer aldri til å finne en partner som har nøyaktig lik døgnrytme som deg hver eneste dag.
Renesmee Skrevet 1. januar 2010 #8 Skrevet 1. januar 2010 Ja, det er ikke hans skyld at du ikke får sove fordi han sitter oppe når han har fri/ferie - så da er det jo du som må legge deg på et annet rom isåfall. Å kreve at han skal "flytte ut" blir helt feil. Her kan samboer legge seg flere timer senere enn meg når han/vi har fri - og han slår gjerne på lyset også når han kommer. Jeg sover lett, men sovner igjen enda lettere så jeg blir ikke plaget av det slik som du.
Anglofil Skrevet 1. januar 2010 #9 Skrevet 1. januar 2010 Et forhold handler om å gi og ta. Her synes jeg dere begge bør ta hensyn til hverandre - at dere bytter på å ligge på gjesterommet. De gangene kjæresten din legger seg samtidig som deg pga jobb kan dere jo legge dere i samme seng, men de gangene ulik døgnrytmne skaper problemer synes jeg dere bør dele på hvem som ligger på gjesterommet. Du kan ikke noe for at du sover lett og ikke får sove før kjæresten din legger seg, og kjæresten din kan ikke noe for at h*n har en annen døgnrytmne enn deg. Slik er det bare. Her har vi hatt ganske lik døgnrytmne, dog litt varierende til tider. Pga kjærestens snorking har det blitt til at jeg er nødt til å sovne før ham. Allikevel kunne nok jeg aldri drømt om å sende han ut på sofaen for å sove der fordi jeg våkner av snorkingen. Ergo har jeg begynt med ørepropper de gangene jeg blir forstyrret, og det har fungert overraskende bra. Har du prøvd ørepropper? Det kan jo være verdt et forsøk om du misliker at dere skal ligge hver for dere. Mvh Yvonne
Gjest :) Skrevet 1. januar 2010 #10 Skrevet 1. januar 2010 Jeg hadde blitt gal og rasende om noen nektet meg å sove i min egen seng, fordi jeg ikke la meg til "riktig tid". Leggetider slutter en gang tidlig i tenårene..
Gjest jorden Skrevet 1. januar 2010 #11 Skrevet 1. januar 2010 Jeg og min partner har ulike søvnbehov. Når min partner er på jobb (ikke har ferie) legger h*n seg i vanlig normal tid, dvs alt mellom 22 og 23. Men når h*n har ferie, noe h*n har relativt ofte (pga mye skift og turnus) da snur h*n døgnet og legger seg ofte ikke før etter 24, og kan gjerne sitte oppe til både 02 og 03. Jeg for min del blir trøtt til vanlig tid uansett. OG særlig når jeg på opp og på jobb de dagene h*n har fri, da blir det trøbbel. For jeg får ikke sove når h*n sitter oppe, fordi jeg vet jeg blir vekket når h*n kommer for å legge seg. Etter som årene har gått har dette blitt verre og verre for meg og jeg får stadig større søvnproblemer. Jeg har prøvd å snakke med h*n om det, men får til svar at folk må få sitte oppe så lenge de vil. Og det er helt greit for meg, h*n kan sitte oppe hele natta for min del, men da kan vi ikke sove på samme rom. Og da blir det problemer. FOr da blir h*n sur og sier jeg får sove på sofaen da, så ikke jeg plager deg, så får du det som du vil. Men jeg sier at vi har da et gjesterom som det går an å sove på, alternativt går det jo faktisk an å legge seg i normal tid. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg flytte inn på gjesterommet hver gang h*n har ferie? Jeg syns jo det er litt urettferdig også. Hei. Jeg synes du kan bruke gjesterommet ditt når hun har ferie, - slik du får bedre søvn. Men hvis dere skal opp på samme tid, så kan dere sove sammen .... Jeg synes det er viktig å ha god søvn, - når min ex var syk, - sov jeg på gjesterommet. Jeg liker ikke å bli forstyrret om natta når han hostet mye eller snudde seg en del.
Gjest jorden Skrevet 1. januar 2010 #12 Skrevet 1. januar 2010 Hei. Jeg synes du kan bruke gjesterommet ditt når hun har ferie, - slik du får bedre søvn. Men hvis dere skal opp på samme tid, så kan dere sove sammen .... Jeg synes det er viktig å ha god søvn, - når min ex var syk, - sov jeg på gjesterommet. Jeg liker ikke å bli forstyrret om natta når han hostet mye eller snudde seg en del. Glemte å tilføye, - jeg synes hun skal bruke gjestrommet p.g.a hun som legger seg seint.... den som legger seg seint, - tar gjestrommet! men hvis dere er ikke enige,- så bytt på gjestrommet!"
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #13 Skrevet 1. januar 2010 Her jobber mannen også turnus og han liker veldig godt å sitte oppe den halve natten, mens jeg fungerer best når jeg har en mere regelmessig døgnrytme - især på jobbdager. Jeg våkner ikke alltid når han legger seg, men våkner jeg ligger vi litt i skje inntil jeg sover igjen - ikke noe jeg egentlig får ødelagt nattesøvnen min av. Ble jeg sur over at han ikke ville legge seg sammen med meg, hadde natten selvfølgelig vært helt ødelagt av at jeg ble vekket. Kan ikke du jobbe litt med innstillingen din, så du ikke må flytte på gjesterommet eller jage mannen din dit? Når du legger deg kan du repetere: "Jeg trenger ikke å våkne når han legger seg...jeg trenger å ikke våkne når han legger seg... jeg trenger ikke å våkne når han legger seg". Slik fikk jeg endelig sove selv om mannen min snorker i vei hele natten. Å sove lett eller tungt er egentlig bare en dårlig (?) vane! Jeg våkner bare når det blir helt ille (så barna hører det gjennom hele huset f.eks. eller når han slutter å puste) og da dulter jeg bort i ham. Han må også i ille snorkeperioder tenke: "pust ordentlig.. pust ordentlig.. pust ordentlig.." før han sovner. Hadde vi ikke klart å møtes på midten rundt bråk om natten, måtte vi sansynligvis ha flyttet på hvert vårt rom. Har dere vannseng siden det blir urolig når han legger seg, legger han seg uten å ta hensyn til at andre sover eller sover du utrolig lett? Alle tre ting kan endres på uten at noen må ofre noe særlig - bytte seng, liste seg inn på rommet og snike seg under dynen og lære å sove mindre lett. Lykke til
Gjest Catwoman Skrevet 2. januar 2010 #14 Skrevet 2. januar 2010 Syns du virkelig det...? Jeg har jo ikke lyst til å ha det sånn permanent... Nei jeg skjønner jo det, men det er vel nesten eneste alternativet hvis du vil sove godt?! Så lenge du ikke får sove fordi du venter på at han/hun skal legge seg, så fungerer det jo ikke med felles soverom.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #15 Skrevet 3. januar 2010 Det er tydeligvis noe galt med kommunikasjonen i forholdet, når du ikke vet hvilket kjønn partneren din har...
Gjest metoo Skrevet 3. januar 2010 #16 Skrevet 3. januar 2010 Hva er galt med å ikke vite kjønnet? Kanskje det er en transeksuell bifil? Seksuell legning finnes i alle varianter. Jeg kjenner flere som noen ganger heter Mari og andre ganger Ola. Hyggelige, varme mennesker man kan prate med. Betyr kjønn så mye da? Det var ikke spørsmålet heller. Gjør gjesterommet til et sted der dere trekker lodd om hvem sin tur det er til å sove der ts.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #17 Skrevet 3. januar 2010 Den med søvnproblemer må legge seg på gjesterommet. Jeg skjønner ikke hvorfor den uten problemer skal måtte flytte seg.
Gjest strykebrett Skrevet 3. januar 2010 #18 Skrevet 3. januar 2010 Jeg hadde blitt gal og rasende om noen nektet meg å sove i min egen seng, fordi jeg ikke la meg til "riktig tid". Leggetider slutter en gang tidlig i tenårene.. Helt enig med deg. Hvis ts syns det er et problem kan gjesterommet brukes, det er jo tydelig at det er ts som syns dette er et problem, partneren syns jo tydeligvis det er helt greit.
Gjest Gjest_sita_* Skrevet 3. januar 2010 #19 Skrevet 3. januar 2010 Helt enig med deg. Hvis ts syns det er et problem kan gjesterommet brukes, det er jo tydelig at det er ts som syns dette er et problem, partneren syns jo tydeligvis det er helt greit. Jeg er en kvinne som var sammen med en mann som la seg senere enn meg og som lå urolig i senga, så jeg foreslo at jeg kunne ligge på gjesterommet. Da hadde vi vært sammen i tre år. Han ble rasende og fornærmet og forstod ikke mine problemer og dermed mitt behov for søvn. Jeg tror mange partnere kan reagere i ulik retning. Men en som var glad i meg, ville respektert mitt ønske om å få ligge på gjesterommet de nettene han kom sent fra jobb i stedet for å beskylde meg for å være kald og uinteresssert. Selv sov han som en prins, men klaget stadig på sine søvnproblemer... Noen er bare helt ubeskrivelige og ikke til å krangle med.
Gjest strykebrett Skrevet 3. januar 2010 #20 Skrevet 3. januar 2010 så jeg foreslo at jeg kunne ligge på gjesterommet. Da hadde vi vært sammen i tre år. Han ble rasende og fornærmet og forstod ikke mine problemer og dermed mitt behov for søvn. Men det er jo ikke problemet her. Det er jo helt ok at ts sover på gjesterommet for partneren, det er jo ts selv som har et problem med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå