Gjest Tiit Skrevet 25. april 2002 #1 Skrevet 25. april 2002 Jeg synes det er uetisk at man kan velge bort foster man ikke ønsker å bære frem grunnet kjønn eller andre kriterier, f.eks. Downs Syndrom. Ønsker vi et samfunn der man i enda større grad enn nå rangerer menneskeverd etter kvaliteter hos mennesket? Eller ønsker vi et samfunn med mangfold, der alle mennesker har lik verdi uansett kjønn, religion, helsetilstand, skjønnhet, suksess på det åpne marked? Ønsker vi at foreldre skal føle samfunnets krav om å fjerne det barnet de bærer på fordi det ikke er perfekt nok, fordi teknologien presser på dem problemstillinger de ikke kan verge seg mot? Og videre: ønsker vi at teknologien og lovverket gjør det mulig å skape et liv som blir brukt som middel for å bøte på et annet liv? Skal vi gå med på at et liv blir redusert til medisinsk lappeutstyr? Det er så mange slike etiske problemstillinger man må ta stilling til når teknologien gjør sine fremskritt/"fremskritt". Jeg ser selvfølgelig at noe av dette også har positive effekter, men den etiske avveiningen blir jo: hvilket verd har menneskelivet? Jeg synes det er spennende å høre hva andre tenker omkring slike spørsmål. Hva mener du?
Em@lie Skrevet 25. april 2002 #2 Skrevet 25. april 2002 Det er vanskelig å sette seg inn i andres valg. De som velger abort etter å ha fått påvist noe har sikkert en god begrunnelse for det. Det er nok ikke lett for de som må ta avgjørelsen. Blir ekstra vanskelig om noen mener at det er uetisk. Teknologien har gjort det lett for oss, men det har gjort det også vanskelig på mange felter. Det er mange fremskritt som gjøres som vi mennesker kan "benytte" oss av på en avskyelig måte. Jeg syns f.eks. at kloning av dyr/mennesker er helt grusomt, men det var min mening. Om noen "må" ta abort ved f.eks. Downs syndrom, så tror jeg det valget blir gjort uavhengi av hva samfunnet "krever" av hva mennesket skal være. Jeg vil ha mangfoldet, om du er slik eller slik, vi trenger alle. Har enda ikke hørt noen si at vi ikke trenger personer med Downs f.eks.
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2002 #3 Skrevet 26. april 2002 Vel, jeg mener ikke å dømme noen som kommer opp i umenneskelige valgsituasjoner. Det jeg uttrykker bekymring for, er de teknologiske fremskrittene som tvinger slike problemstillinger og valgsituasjoner inn i livene til oss. Er det virkelig rett? Et eksempel: En familie som har et barn med ekstra behov, blir gravide igjen, og får tilbudet om å sjekke om noe er galt med barnet slik at de kan ta det bort... Eksempel nr. 2: Et par mister har et barn som er uhelbredelig sykt, og det eneste som kanskje kan redde det, er trasplantasjon av beinmarg fra en 100% match. Så kan teknologien hjelpe dem til å skape et et liv som har de rette egenskapene, og et søsken blir middelet for å redde det første barnet. Jeg liker ikke denne utviklingen, og da snakker jeg om rammebetingelsene vi lever innenfor. De enkelte mennesker må forholde seg til denne teknologien, og det mener jeg er uetisk og umenneskelig.
Tusenfryd Skrevet 26. april 2002 #4 Skrevet 26. april 2002 Jeg er veldig enig med alle synspunktene her. Det er et umennesklig valg de gjør som velger abort etter en fostervannsprøve. I min lille familie har vi tatt en avgjørelse om at hvis jeg blir gravid at vi ikke skal teste, selv om jeg begynner å bli utsatt. Det er fordi vi ved å ta en prøve allerede har tatt et valg - teoretisk. Vel, det sier vi nå i hvert fall - når man selv står der, er nok ting annerledes. Men vi har altså snakket gjennom dette og tatt vårt standpunkt. Når det gjelder genmanipulering, kloning og andre tekniske fremskritt, er jeg dritredd. Hvor skal det ende hen? Har vi kontrollen? HVordan får vi evt. den kontrollen vi ikke har i dag? Og vil vi merke at vi mister kontrollen? Det er mange skumle ting som skjer som jeg ikke vet om jeg liker. Man kan ikke stoppe fremskrittet sies det. Nåvel, i alle andre sammenhenger (IT fx) viser det seg at det kan mennesker utmerket godt gjøre. Men biologiske fremskritt? Er det fremskritt? Man er så fryktelig liten som menneske...12
Amarone Skrevet 26. april 2002 #5 Skrevet 26. april 2002 Eller kanskje de som velger abort når fosteret viser seg å ha Downs syndrom tenker på at foreldrene i slike tilfeller oftest skiller lag etter noen år, og at ingen av dem har lyst til å få daglig eneomsorg for et barn med Downs syndrom. Kankje de er for glade i hverandre til å ville gi hverandre opp? Eller kanskje de tenker på hvor mye av "sitt" liv man må gi opp når man kommer i den situasjonen? En jobb man er glad i og i enda større grad den lille "friheten" man har igjen når man har et normalt barn... Hvem har egentlig rett til å dømme folk for de valgene de gjør? Hvem kan vurdere hva som betyr noe i andres liv? Amarone
Gjest Tiit Skrevet 26. april 2002 #6 Skrevet 26. april 2002 Amarone: Vil bare nok en gang understreke at jeg ikke ønsker å dømme noen for de valg de må ta, men jeg er veldig bekymret for den teknologien som gjør at folk må ta slike valg. Tusenfryd! Jeg deler dine synspunkter, følelser og redsler. Jeg føler også at vi blir så små..... og hva kan en gjøre for å beskytte seg mot de sterke kreftene som bryter seg inn i våre liv?!? Flere som har erfaringer eller synspunkter?
Amarone Skrevet 26. april 2002 #7 Skrevet 26. april 2002 Nei, selvom du ikke vil dømme dem, så er det nok av folk som gjør det... Jeg synes synd på alle som må ta et slikt valg, uansett hva de ender med. Teknologien har imidlertid både positive og negative sider. De aller fleste mennesker i dag har det bedre fysisk enn noen av våre forgjengere kunne drømme om. Men teknologien er bare et redskap, ikke et "vesen". De kvaliteter vi setter pris på eller ikke kommer fra VÅRE holdninger, de er ikke påtvunget oss fra "teknologien". Det er i oss selv og vår kultur vi må finne svaret på bruken av teknologi, ikke i de mulighetene som vi har i den. Amarone
Kris Skrevet 26. april 2002 #8 Skrevet 26. april 2002 Hei! Jeg må si meg helt enig i synspunktene til Tiit og Tusenfryd. Det er trist og skremmende om vi skal begynne en slik rangering av menneskeliv. Likevel vil jeg ikke fordømme mennesker som velger å ta abort av en eller annen grunn. Det er kanskje like greit å ikke vite hva som blir resultatet om vi i fremtiden lar oss styre av genteknologi og kloning etc. Sett i lys av den tråden inne på Aktuelle saker om silikoninnlegg til 15 år gamle jenter så er jeg redd det er på tide å rope alarm. Vi er dessverre langt på ferd med å fjerne oss fra det som er naturlig i streben etter å nå det perfekte. Den nye genteknologien og abort for å fjerne "de som ikke er perfekte" er bare en del av problematikken. Jeg håper vi våkner før vi oppdager at det er for sent! mvh 12
LilleMika Skrevet 26. april 2002 #9 Skrevet 26. april 2002 Jeg synes det er skummelt at vi tukler med naturen. Alt blir en streben etter det perfekte... Hvem vet hva som kommer til å skje?? Vi leker med noe vi ikke har kontrollen over. Vi vet ikke hva følgene blir. Uansett hvor sikre de sier de er; naturen er noe mennesket ikke har kontrollen over, og ikke skal ha kontrollen over. Jeg synes det er helt forferdelig at folk i det hele tatt får sånne problemstillinger opp i fanget. Ingen skal behøve å måtte ta sånne valg. Det er umenneskelig å gjøre noe sånt mot et menneske, både mot stakkaren som velger, og mot den som "blir valgt". La naturen styre for seg selv, er min mening. Mennesker er fine, de skal ikke reduseres til et lappeteppe. Hva vil vi?? Ha bare "perfekte" mennesker igjen her? Hvem har egentlig rett til å velge bort andres liv? Og hvem har rett til å gi mennesker det vanskelige valget?????
Aziraphale Skrevet 26. april 2002 #10 Skrevet 26. april 2002 Angående Downs; se det fra den praktiske siden. Et par med tre barn blir gravide igjen. De har dårlig økonomi, og er avhengige av at mor og far jobber fulltid for å få endene til å møtes. De får tilbud om en test, og tar den; den viser at barnet har Downs Syndrom. Det skorter ikke på vilje eller kjærlighet, men denne familien har mest sannsynligvis ikke økonomi eller tid til å gi et utviklingshemmet barn den omsorg, behandling, trening, tid og oppfølging det trenger og har rett på. Er det da feil å ta abort?12
Em@lie Skrevet 26. april 2002 #11 Skrevet 26. april 2002 Det er veldig lett å ha bestemte meninger om ymse ting så lenge en ikke har vært i den situasjonen selv. Hvor mange ganger har vi ikke sagt: Ja, jeg skal iallefall ikke... Så skjer det noe i ditt liv og alt du trodde og mente før, det gjelder ikke lenger. Kansje de som er mest kritisk kommer til og si takk for at det finnes fremgang i teknologien? Men jeg er enig, det er en skummel verden vi lever i.
Gjest Kinga Skrevet 26. april 2002 #12 Skrevet 26. april 2002 Om genteknologi: Leste en medisinsk artikkel for noen år siden om mulighetene bioteknologien sitter inne med. Denne artikkelen omhandlet dyrking av cellekulturer som ville kunne fungere som organdonorer i fremtiden; enkelt sagt; vi kan dyrke et hjerte om vi trenger et. Jeg er fascinert over slike ting og ser ikke denne mulighetenes teknologi som nødvendigvis noe farlig. Det som er farlig, er en likegyldig holdning til den. Det blir begrensende om redselen for det ukjente skal styre oss. I middelalderen var det begrenset hva f.eks. patologer kunne fortelle oss om bakgrunnen for forskjellige sykdommer. Dette fordi det var forbudt å åpne lik og kadavere. Resultatet ble lite ny kunnskap og ville spekulasjoner om f.eks. gudenes straff som årsak til sykdom. Vi er kommet mye lengre i dag og genteknologien er kommet for å bli. Manipulering av gener kan ganske enkelt ikke forbys. Etikken rundt den bør, etter mitt syn, bunne i hvilken nytte den kan ha for det menneskelige mangfold. Ikke med synet om at den blir menneskemangfoldets undergang. 12
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 26. april 2002 #13 Skrevet 26. april 2002 Vil gjerne legge til at det er ikke så rent lite frekt og sitte på sin høye hest med friske barn og se stygt på de som velger bort ett barn med feks. Downs. Hadde jeg ville gått gjennom risikoen ved en graviditet tror jeg ikke jeg ville hatt noen problemer med å velge bort ett barn som ikke var "friskt". Denne tråden er preget av husmødre som har forlest seg på Illustrert Vitenskap. Milla 12
Lille Skrevet 26. april 2002 #14 Skrevet 26. april 2002 Du verden, Milla...det var voldsomt! Illustrert Vitenskap? Det er vel ingen som VET hva man hadde gjort før man står oppe i en slik situasjon selv. Jeg er enig med Milla i at det er lett å ha prinsipper når man selv ikke har måttet ta en slik avgjørelse. Heldigvis slipper de fleste av oss det. 12
Gjest sexysadie Skrevet 27. april 2002 #15 Skrevet 27. april 2002 Jeg synes hovedinnlegg i denne tråden blir for dumt. Tiit gjør spørsmål om abort til et spørsmål om en persons moral i stedet for å se på de enkeltes situsjon og samfunnets holdninger. Spesielt Storsamfunnets holdninger til mennesker med handicap.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 27. april 2002 #16 Skrevet 27. april 2002 Jeg finner det ofte forunderlig at de som har barn med feks. Downs på død og liv skal fortelle oss hvor fantastisk det er og hvor mye man lærer av dem om nestekjærlighet, tålmodighet ol. Det virker som om de er redde for også og få med at det må være steintøft. At de rett og slett ikke tør fortelle om alt det negative av redsel for at vi skal tro at de ikke elsker sine barn. Og det er jo veldig synd. Jeg har overhodet ingen problemer meg å innrømme at jeg ikke ville kunne ta meg av ett funsjonshemmet barn. Det ville blitt en for tøff oppgave for meg. Og som Sexysadie sier: samfunnets syn på funsjonshemmede gjør det ikke akkurat lettere. Disse barna får det ofte svært vanskelig når de blir voksne. Særlig med forhold til det motsatte kjønn. Milla12
Gjest Tristessa Skrevet 27. april 2002 #17 Skrevet 27. april 2002 Aziraphale? Genial problemstilling du kom med her! Tror ikke det er så mange som har tenkt på det før!12
smil Skrevet 27. april 2002 #18 Skrevet 27. april 2002 Hei Synes det er urettferdig at en i det hele tatt skal ha mulighet til å velge bort et barn, om det har Downs eller ikke. Det er faktisk et menneskeliv det er snakk om. Intet mindre. Skjønner ikke hvorfor vi skal ha rett til å bestemme om barnet vi bærer skal få leve eller ikke. Det er et umenneskelig valg. Smil
Gjest Tiit Skrevet 27. april 2002 #19 Skrevet 27. april 2002 Tja, Milla, jeg kjenner jo deg så jeg vet ikke hvorfor jeg gidder svare egentlig. Men: jeg liker ikke at du kaller meg frekk, selv om jeg kanskje har andre synspunkter enn deg. JEg har ikke sagt at jeg fordømmer de som velger bort barn med Downs syndrom. Jeg har sagt at jeg ikke liker denne teknologien som vi er nødt å ta stilling til. Det er veldig stor forskjell på dette. Jeg tror du har så sterke meninger om abort generelt at du ikke greier å oppfatte hva folk virkelig sier. Det blir for useriøst å bare buse ut med abortpropagandaen din uten å lytte til hva andre egenlig sier. Dette er mitt endelige svar til deg i denne saken! Og Sexysadie; du trenger også å lese hovedinnlegget på nytt, for du har også misforstått det jeg skriver. Jeg skriver nettopp at det er press utenfra (teknologi, samfunnets dyrking av det perfekte, produktive mennesket) som styrer sterkt våre valgmuligheter. Jeg mener nettopp at det ikke en persons moral man henge alt på. Presset utenfra trenger seg inn i vår moral. Skal man debattere må en vel kunne lytte også!!
Kris Skrevet 27. april 2002 #20 Skrevet 27. april 2002 Jeg tror også at genteknologi har kommet for å bli, og jeg er også overbevist om at det vil bli brukt i mange fornuftige og gode sammenhenger. Det jeg i likhet med andre her inne er bekymret for er at det skal brukes kynisk i streben etter å oppnå det perfekte mennesket. Det som kanskje vil gjøre at enda flere faller utenom bare pga at man ikke er slik det kyniske samfunnet vil ha de. Jeg vil heller ikke anklage mennesker som velger å ta abort, fordi det alltid vil være grunner for å gjøre det. Det er også en personlig avgjørelse, som sikkert er en tøff avgjørelse å ta uansett. Det jeg ikke liker er at man begynner å rangere et menneskes verdi etter hvor vellykket man er. Dette må gjelde både fysiske, psykiske, økonomiske eller karrieremessige årsaker. Det ville også være tragisk om et samfunn som er bygget på humanisme ikke skulle evne å ta vare på funksjonshemmede mennesker. Mennesker som bør nyte den samme respekt som funksjonsfriske. Jeg ville føle det som en skam om man skulle leve i et samfunn som kaller seg moderne storsamfunn og som ikke hadde evner eller vilje til å ta seg av de soom trengte hjelp. Så komersielle og kyniske må vi unngå å bli! mvh 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå