Gå til innhold

Unngå smitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det ikke vanlig lenger å si fra om smitte i huset FØR barna i huset inviterer med seg venner hjem?

Flere ganger har min datter på 9 år kommet hjem etter å ha vært på besøk hos venner og fortalt at "denogden i huset hadde omgangssyke"

Resultat av dette er jo at VI blir utsatt for smitte. Vi har en baby på 9 måneder, og selv om vi tåler en omgangssyke fint er det jo ikke noe ålreit at små babyer får dette.

Jeg har opplevd dette flere ganger, men for et par dager siden dro datteren min ned til venninnene sine, og da hun hadde vært der en time eller to fikk jeg sms fra moren om at "lillebroren har hatt omgangssyke i hele dag, vil du jeg skal sende hjem XX igjen?" Vel, fint at hun sier fra, men det var jo altfor sent til å unngå å bli smittet. Denne moren vet at det er en baby i huset.

Nå ligger datteren min og spyr i senga si, og mest sannsynlig er det også flere her i huset som vil få det.

Dette har også skjedd før. Hva skjedde med å prøve å begrense smitten til innad i familien? Er det slutt på det?

Min mor var alltid opptatt av dette da jeg var liten, jeg fikk aldri lov til å dra inn venner hvis det var noen i huset som var smittet, og det var samme hos mine venninner.

Må si jeg er litt oppgitt, og også redd for at babyen skal få dette....

Skrevet

Skjønner godt at du er irritert ja - her i huset tar vi ikke imot besøk når noen har omgangssyke!

Det vanlige rådet for å unngå smitte er hyppig og grundig håndvask. Det er dessuten et kjerringråd å spise hel hvit pepper; svelg 10 korn om dagen med vann. Skader ikke å prøve. Det er erfaringsmessig et svært smittsomt virus, dette. Her hadde hele familien det fra 20. til 24. desember - selv om vi vasket hender og åt pepper i mengder. Lykke til i alle fall:)

Skrevet

Jeg trodde også dette var vanlig?

Jeg har bare en unge, og han er så liten at han går ikke alene på besøk enda. Men da jeg var liten fikk jeg aldri ta med meg besøk hjem dersom noen i huset var syke...

Jeg har noen venninner med babyer, og jeg holder meg også unna husene deres hvis ungen min er syk..

I min vennegjeng er det også vanlig å ikke ta imot besøkende når familiemedlemmer er syke.

Trodde alt dette var vanlig praksis?

Skrevet

Her er huset stengt for andre enn familie om noe er syke, omgangssyke eller forkjølelse. Syke i familien må da få være syke uten at noen er på besøk. Det er også til de besøkendes beste. Håper inderlig at andre heller ikke slipper inn barna mine om det er syke i huset, men jeg har aldri spurt noen om dette heller....

Skrevet

Har vi omgangssyke i hus får ikke barna ha besøk. Har vi annen sykdom i hus varierer det, men vi slipper aldri inn venner uten en kommunikasjon med foreldrene. Dette skjer selvsagt når sykdommen er på retur, som regel på den feberfrie dagen.

Skrevet

Vi har 3 barn og de får ikke lov til å ha venner på besøk hvis det er sykdom i huset. Og de får ikke lov til å gå på besøk hos noen hvis de de vil besøke er syke, så enkelt er det. Dette har barna fått klar beskjed om mange ganger og det kan ikke repeteres for mange ganger.

Enkelte foreldre eier ikke sosiale antenner og jeg kommer til å bli rimelig forbannet hvis foreldrene ikke sier i fra om sykdom til barna våre før de trår innenfor dørstokken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...