Gå til innhold

Vi trenger vinhjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er helt håpløse på vin. Absolutt ikke noen vinkjennere. Vi drikker den vinen vi får vi og klarer ikke kjenne om den står til maten vi spiser eller ei.

Hva vin passer til tapas og til sjømat/skalldyr? Både rød og hvit.

Og så må vi ha vin som passer til kaker og desserter.

Vi skal ha ett lavt budsjett, så vi håper at noen kan hjelpe oss med noen ikke så altfor dyre alternativer?

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Er i samme situasjon som dere.. vet heller ikke hvilke viner vi skal ha.. Skal spise kamskjell, helstekt oksefilet og sjokoladefondant. Noen som har tips til hvitvin til forrett og rødvin til hovedrett? Tenkte på en dessertvin til desserten(fått anbefalt og smakt Mascati d'aoti; veldig god), og så baileys og konjakk til kaffeen. Og kaffe såklart :)

Skrevet

Spør på polet, evt hør om de som lager maten for dere har noe peiling. På polet bør de kunne anbefale vin i den prisklassen dere har råd til. Det er ikke så lett å foreslå en vin til "sjømat" heller, da det har endel å si hva slags sjømat det er og ikke minst hva slags tilbehør, saus, krydder etc dette blir servert med :)

Skrevet

Jeg ville også spurt på polet. Da jeg spurte kokken mente han at det ikke var så veldig viktig om vinen og maten passet sammen, så lenge begge er ok (hver for seg).

Skrevet

TS her.

Takk for svar til nå :) Vi skal ha alt mulig av skalldyr/sjømat og tapas, så blir vanskelig å si at sånn-og-sånn mat skal vi ha. Jeg har funnetvin som passer til kreps og vin som passer til kylling, men ikke noe generell vi, hvis dere skjønner? Så vet ikke om vi bare ta en type rødvin og hvitvin som vi syntes er god rett og slett?

Vi skal ikke ha dessertvin. Da blir det konjakk og likør. Noen forslag til ett billigere alternativ til Baileys?

Skrevet

T.s.: spør på polet, der kan de hjelpe til med å finne et par gode allroundviner for tapas. Når det gjelder desserten, så må man først vite hvilken dessert, før man kan anbefale dessertvin :)

Skrevet

TS igjen,

Vi skal ja vaniljepanacotta til dessert, med limesorbet til. :)

Skrevet

Jeg vil også anbefale å spørr eom hjelp på Vinmonopolet. Ta med menyen dit og du får garantert hjelp.

Gjest LittleMe85
Skrevet

Hei.

Jeg gikk på polet og sa hva vi skulle spise og at jeg ønsket en rød og en hvit vin som kunne passe til hele menyen. Jeg fikk noen tips der og kjøpte et par flasker av hvit og ett par flasker av rød. Så inviterte jeg noen venner på besøk som kunne hjelpe meg og prøvesmake vinen. Til vinsmakingen lagde jeg mat som vi skulle ha i bryllupet, bare en liten smak til hver nok til at vi kunne finne ut hvilken vin vi likte best til menyen.

Jeg synes det var en veldig grei måte og gjøre det, samtidig så er jeg sikker på at jeg har valgt en vin jeg liker og som vi mener passer til menyen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...