Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

venninen til kjæresten min ødelagte pcen min. det v ar selvsagt et uhell, men nå er den altså ødelagt.

forsikringen min er gått ut og dette blir antagligvis dyrt, enten reprasjon eller ny pc!

hun beklaget seg ikke en gang,en jeg skjønnte jo at hun ble lei seg for at det var hendt. hun har ikke tilbydt seg å betale for seg heller! jeg syns ikke jeg skal måtte betale for dette, men det er jo ikke lite ubehagelig å si at "jeg syns du skal betale, eller i det minste bbidra" jeg er student og har IKKE råd til ny pc..

er det ikke vanlig å ordne opp når man har ødelagt noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Borghild
Skrevet

Hadde jeg ødelagt pcn til noen hadde jeg ihvertfall betalt for reparasjon. Skulle bare mangle. Hvordan klarte hun å ødelegge den? At man er full er ingen unnskyldning.

Skrevet
Hadde jeg ødelagt pcn til noen hadde jeg ihvertfall betalt for reparasjon. Skulle bare mangle. Hvordan klarte hun å ødelegge den? At man er full er ingen unnskyldning.

den stod oppe på en høytaler og da hun skulle forbi skubbet hun borti den så den ramlet ned.. hun mente at det ikke var hennes feil fordi den var plassert så dumt, men hvem som hadde plassert den der vet nå ikke jeg, og de andre greide da gå forbi uten å dytte den ned..

off jeg vet ikke, er så ekkelt å be en person betale når hun tydeligvis ikke syns det er riktig selv og vi liksom er gode venner..

Skrevet

Hun burde nå ihvertfall tilbudt seg å betale halve.

Skrevet

Jeg er ikke så sikker på om jeg syns hun er ansvarlig for det når PCen var plassert så dumt.

Hvem som plasserte PCen der syns jeg ikke er så relevant, det var sannsynligvis ikke henne. Og det er jo ditt eget ansvar å passe på dine egne ting.

Du sier forsikringen har gått ut, og jeg antar du mener på selve PCen. Men antar du har innboforsikring, kanskje den dekker noe av skaden?

Gjest Gjest_Sissi_*
Skrevet

Det var et leit uhell, at hun ikke engang ba om unnskyldning var jo litt merkelig. Jeg ville i alle fall blitt veldig lei meg om det hadde skjedd og tilbudt meg å betale det en reparasjon ville kostet.

Men er hun også student og kanskje heller ikke har råd til å betale for seg? At det er derfor hun unngikk å si at hun ville betale. Det kan være en mulighet.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet (endret)

Hadde bare sendt pc'en til reparasjon, og sendt regningen til ho. Evt levert den til henne - personlig.

Hun ødela pcen, selv om et var ett uhell, hun skal betale for fiks. Er da ikkje din feil at hun er klønete nok til å dulte borti når andre klarte unngå det.. At den var plassert på ein teit plass er greit nok, men det betyr ikkje at hun da er unnskyldt og skal slippe betale.

Endret av Syrin_Ulven
Skrevet
Det var et leit uhell, at hun ikke engang ba om unnskyldning var jo litt merkelig. Jeg ville i alle fall blitt veldig lei meg om det hadde skjedd og tilbudt meg å betale det en reparasjon ville kostet.

Men er hun også student og kanskje heller ikke har råd til å betale for seg? At det er derfor hun unngikk å si at hun ville betale. Det kan være en mulighet.

joda hun er også student, men har foreldre som ikke akurat mangler penger og betaler for henne slik at hun skal slippe å jobbe utenom studiene.. men ser jo at det ikke er kult å spørre foreldre om penger til å ordne opp..

Skrevet
Jeg er ikke så sikker på om jeg syns hun er ansvarlig for det når PCen var plassert så dumt.

Hvem som plasserte PCen der syns jeg ikke er så relevant, det var sannsynligvis ikke henne. Og det er jo ditt eget ansvar å passe på dine egne ting.

Du sier forsikringen har gått ut, og jeg antar du mener på selve PCen. Men antar du har innboforsikring, kanskje den dekker noe av skaden?

ja jeg mente for pcen. jeg er dekket av innbo via kjæresten min, det har jeg ikke tenkt på.. noen som vet hvordan man går fram med det? er det høy egenandel?

Skrevet

Er nokså enig med deg..

Når jeg så overskriften, tenkte jeg kanskje på noe mer av type at personen hadde lånt pc`en og fått virus og dataen hadde klikka.. Eller at man hadde vært sløvete med å drikke og spise ved dataen sånn at den ble ødelagt.

Men i den beskrivelsen, ville ikke jeg ha forlanget full erstatning av personen.

Man forventer seg selvsagt unnskyldninger og beklagelser, så det synes jeg er ganske dårlig av den enkelte.

Om man skulle være så uheldig å snuble over ledningen eller dulte borti pc`en fordi den stod dårlig til, ville jeg heller sett på personen som plasserte dataen på den plassen..

En annen ting er om man tror at personen muligens gjorde det med vilje.. Men det er skummelt å spekulere i :sukk:

Sier bare at ting ikke alltid er svart/hvitt..

Skrevet
ja jeg mente for pcen. jeg er dekket av innbo via kjæresten min, det har jeg ikke tenkt på.. noen som vet hvordan man går fram med det? er det høy egenandel?

Det må du sjekke hos hans forsikringsselskap. Jeg sjekket det hos vårt den gangen jeg sølte en hel kopp kaffe i laptopen (kjempesmart...) men egenandelen ble alt for høy til at det var noe vits. Etter den episoden har vi lagt til sånn fin idiotforsikring på innboforsikringen, den sørger for lavere egenandel når jeg roter det til selv.

Skrevet
Det var jo helt klart hennes fortjeneste at den datt i bakken. Jeg ville betalt for reparasjon, hadde jeg gjort noe slikt. Du har også krav på det etter skadeserstatningslovens §4-1: http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...ning*&&

Det er bare riktig dersom skaden ikke dekkes av forsikring (§4-2).

Forøvrig er jeg rimelig sikker på at denne skaden vil gå inn under Skadeerstatningslovens §5-1 2. ledd, som krever at den som eier gjenstanden skal fjerne eller minske risiko for skade om mulig. Å ha en PC plassert oppå en høyttaler når man har gjester, kan knapt kalles å fjerne risiko. Og at andre klarte å gå forbi uten å rive ned, kan jo skyldes...... flaks for dem?

Jeg tror ikke denne saken ville holdt i retten i det hele tatt, så spørsmålet er mer om TS ønsker å henvise til moralen til hun som ødela og foreslå at de deler regningen...

Skrevet

jeg ser poenget, men da kan man jo dra det ganske langt videre også, som i at jeg skulle ikke invitert folk til meg in the first place.. da er jo ingen ansvarlig for noe som går galt da.. men jeg hadde aldri som intensjon å la henne måtte betale ny, pc eller hele reperasjonen. men jeg syns hun kunne tilbydt seg å hjelpe og bidra syns jeg også hun kunne gjort..

Skrevet
Er nokså enig med deg..

Når jeg så overskriften, tenkte jeg kanskje på noe mer av type at personen hadde lånt pc`en og fått virus og dataen hadde klikka.. Eller at man hadde vært sløvete med å drikke og spise ved dataen sånn at den ble ødelagt.

Men i den beskrivelsen, ville ikke jeg ha forlanget full erstatning av personen.

Man forventer seg selvsagt unnskyldninger og beklagelser, så det synes jeg er ganske dårlig av den enkelte.

Om man skulle være så uheldig å snuble over ledningen eller dulte borti pc`en fordi den stod dårlig til, ville jeg heller sett på personen som plasserte dataen på den plassen..

En annen ting er om man tror at personen muligens gjorde det med vilje.. Men det er skummelt å spekulere i :sukk:

Sier bare at ting ikke alltid er svart/hvitt..

Dette uhellet vill jo helt klart bli en relativt stor utgift. Mener du at ts skal ta den utgiften da?

Skrevet
jeg ser poenget, men da kan man jo dra det ganske langt videre også, som i at jeg skulle ikke invitert folk til meg in the first place.. da er jo ingen ansvarlig for noe som går galt da.. men jeg hadde aldri som intensjon å la henne måtte betale ny, pc eller hele reperasjonen. men jeg syns hun kunne tilbydt seg å hjelpe og bidra syns jeg også hun kunne gjort..

Skadeerstatningsloven innebærer neppe at man skal minske risikoen så mye at man ikke inviterer folk hjem, tror du vel? Så dette var kanskje mer et retorisk spørsmål kanskje?

Forøvrig har du helt rett, om ingen er på besøk er det ingen som er ansvarlig for det som går galt. Unntatt deg da selvsagt ;-)

Jeg mente ikke at hun ikke skal hjelpe til. Jeg ville tilbudt meg det selv. Jeg mener du ikke har KRAV PÅ at hun skal bidra økonomisk fordi du ikke sikret PCen din skikkelig når du hadde gjester. Det bør du vite før du evt. snakker med henne om skaden videre.

Skrevet

Jeg hadde aldri krevd noen om å betale for en ødelagt pc hvis de hadde dultet borti den når den sto på en høytaler.

Det er total dumskap å la en pc stå sånn til, og selv om andre ikke dultet borti den betyr det ikke at vedkommende er mer skyldig fordi hun var den uheldige som kom borti den idiotiske plasseringa.

Jeg er selv student med dårlig råd, så jeg skjønner at det er surt, men det er ikke jentas feil at noen er så idiot å plassere pc-en på en høytaler. Det er jo nesten som å BE om at den skal bli ødelagt... :roll:

Skrevet

Det var bare et spørsmål om tid før den pc-en hadde falt ned. Ingen som setter en pc oppå en høyttaler... Derfor mener jeg at hun ikke har særlig skyld i det og det er ditt eget ansvar å passe på dine eiendeler. Men jeg skjønner problemet, at du ikke har råd til ny pc. Kanskje hadde det vært en ide å fornye forsikringa di, lærer sikkert til neste gang! ;)

Skrevet
Dette uhellet vill jo helt klart bli en relativt stor utgift. Mener du at ts skal ta den utgiften da?

Som andre også her har understreket ville det kanskje det bare vært et tidsspørsmål før dataen datt ned uansett.. Og da kan man ikke skylde på noen andre enn den som satt den der, eller hur?

Og som nevnt, selv om andre ikke dultet borti den betyr det ikke at vedkommende er mer skyldig fordi hun var den uheldige som kom borti.

Er selv en fattig student, så skjønner svært godt hvor surt det er for enkelte..

Men sånne ting skjer dessverre. Man får tenke at man tar lærdom av dette som mye annet :)

Skrevet

Hun kunne i det minste beklaget seg, men når pcen ligger oppå en høytaler, skjønner jeg henne hvis hun ikke vil betale reperasjonen. Folk flest legger ikke fra seg pcèn på slike plasser.. Hadde hun skulle lånt den, og den glapp ut av hendene hennes eller noe, så hadde det vært noe helt annet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...