Gå til innhold

Kan han ha gjort noe kriminelt

Anbefalte innlegg

Skrevet

I de siste dagene så synes jeg sønnen min har oppført seg veldig merkelig. Han er rastløst, han vil ikke snakke med familien og han leser nyheter hele dagen og sier ting som "det står ikke noe om det", "det er ikke i avisen i dag heller" mens han ser redd og bekymret ut. Hvorfor gjør han det?

Kan det hende at han kan ha begått noe kriminelt? Og hvordan bør jeg ta tak i dette, hvordan kan jeg få han til å snakke med oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er vel mulig ?

Om han går å sier høyt 'det står ikke noe om det i avisen i dag heller' Så er det jo opplagt at han ønsker å få hjelp, han gjør det jo klart at han skjuler noe.

Skrevet

Men på hvilken måte kan jeg best prøve å hjelpe han? Har prøvd å spurt om det er noe han vil fortelle oss men da sier han bare nei og går.

Gjest Gjest_sunglasses
Skrevet

Huff, pinlig situasjon.

Det kan godt hende at det er noe annet enn kriminelle saker som ligger og lurer i bakgrunnnen? 16 år gamle gutter er gjerne litt trøblete av seg, men dette kommer an på miljø. Dersom han er snill og rolig til vanlig, syns jeg dere ikke kan gjøre noe annet enn å prate med ham og si at dere lover å hjelpe ham uansett hva dette dreier seg om. Forklar at dere føler på dere (foreldreinstiktet) at det er noe galt. Mer kan dere ikke gjøre, tror jeg.

Skrevet

Kanskje han har vært vitne til noe kriminelt og nå er redd for at noen finner ut?

Skrevet

Fortell ham at det ser ut som noe plager ham, og at dere vil alltid være der for ham om problemer skulle oppstå..Videre hadde jeg sagt at det er tydelig det er noe rart som foregår, og at dere gjerne vil hjelpe ham med det om det er noe han bekymrer seg for.

Mere kan jeg ikke si, det er vel uansett ikke noen andre enn akkurat dere som vet aller best hvordan dere bør kommunisere med gutten deres

Skrevet

Det er sjelden det står i avisen om f.eks vold, hvis det ikke er drap eller livstruende skader.

Hvis han har vært vitne til noe, og noen navngir han, vil han bli innkalt til avhør hos politiet. Det kan ta noen dager eller noen uker. Hvis det skjer blir dere informert av politiet og må være med i avhør. Hvis han selv har vært voldelig og skadet noen blir slike saker oftest løst i konfliktrådet. Hvis han ikke møter der får han en bot på ca 5000. Hvis han ikke vedtar boten blir det rettsak. Han har lite å frykte. Den kriminelle blir bedre ivaretatt enn offeret i slike saker.

Skrevet

Her står politiloggen i lokalavisen, så det trenger ikke å være noe som kommer i riksavisene akkurat da..

Men han prøver jo åpenbart å provosere hvis han går rundt å sier ''det står ikke noe om det i dag heller'', så da ville jeg bare tatt det opp direkte med han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...