Gå til innhold

Er det farlig å sove med sminke på?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei :)

Jeg har en lei tendens til å sove med sminka på, brunkrem, eyeliner og maskara.. Er dette skadelig i lengden for øyne og hud?

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Tviler jeg på. Sminken er jo laget for å sitte på huden, så den skal jo ikke skade. Men det kan jo hende det tetter til porene og at huden ikke får puste skikkelig hvis man har sminke på både dag og natt over tid. En og annen gang tror jeg ikke kan skade.

Skrevet (endret)

JA! sminken av hver kveld, uansett hvor kjederlig det er å fjerne den. (du kan evt kjøpe våtservietter, så går det litt raskere).

sminken din inneholder mange kjemikalier (om det ikke er mineralmakeup (gjelder ikke loreal og maybelline)) som tetter porene dine, og huden har virkelig godt av å puste om natten. du vil dessuten komme til å få masse urenheter.

og visste du at hvis du sover med maskaraen din over lengere tid vil øyevippene bli ekstremt svake, og kan knekke?

Endret av mymlen
Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Ja, det er farlig. Livsfarlig faktisk.

:ler:

Skrevet

Det er faktisk større sjanse for å utvikle allergi (mot øyensminken) hvis du sover med sminke rundt øynene enn hvis du ikke gjøre det.

Støtter forslaget om våtservietter. Du kan omså ha de liggende på soverommet, og bare gni det av før du legger deg.

Skrevet

Noe fare for livet er det vel neppe ;) Men for rynkene er det ille ! Det tar deg 1 min, så det klarer du ;)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Jente 16_*
Skrevet

Jeg sover med sminken på annen hver dag fordi jeg dysjen annenhver dag. Jeg har gjort det ganske lenge. Jeg har ikke uren hud, og øyenvippenen mine er like fine som de alltid har vært.

Men det kan jo variere fra person til person. :)

Gjest Gjest_balsa_*
Skrevet

Et tips er å fjerne det før man evnt slenger seg foran tv/pc. Tar gjerne tannpussen i samme slengen jeg da.

Skrevet

jeg fjerner sminken med simple våtservietter og avslutter med fuktighetskrem før jeg tar kvelden, tar maks 2 minutter. sminken tetter til porene og gjør at huden ikke får puste som gjør at huden lett kan få kviser og andre urenheter. vippene kan også lett knekke hvis en har på maskaraen uten å fjerne den

Skrevet
Jeg sover med sminken på annen hver dag fordi jeg dysjen annenhver dag. Jeg har gjort det ganske lenge. Jeg har ikke uren hud, og øyenvippenen mine er like fine som de alltid har vært.

Men det kan jo variere fra person til person. :)

Nå har du vel ikke brukt sminke så mange år heller da, hvis du er 16 år :)

Skrevet

Her må du være litt mer nyansert enn 'farlig' og 'ikke farlig'. Det er ikke farlig, men ikke bra heller. Avhengig av hva slags makeup du bruker legger det seg i porer, du gnir det inn i øynene og huden blir forstyrret. Som noen andre sier her: spander på deg en renseserviett (min favoritt er Simpe) og 2 minutter, så kan du sove med god samvittighet. Det er i hvert fall bedre enn ingenting. Det er lurt å få gode vaner tidlig. Når det er gått en stund gjør du det uten å tenke deg om. Det bør være like selvsagt som å pusse tenner.

Jeg får rett og slett ikke sove hvis jeg ikke fjerner makeupen, jeg føler at huden er helt tett, putene blir skitnet til og det er direkte ubehagelig. Spesielt mascaraen. Når jeg våkner ser jeg i tillegg at øynene er røde og hovne, jeg er blå under øynene og jeg føler meg ikke verken bra eller opplagt.

Gjest Gjest - Stine
Skrevet

Jeg har sovet med mascara helt siden jeg begynte å bruke dette (ca 10 år siden). Jeg har fortsatt mine lange, flotte vipper i behold! Har aldri merket endringer. Fjerner heller ikke mascaraen på vippene om morgene -putter bare på litt mer så de blir ekstra lange og fyldige!

Gjest Aurora:*
Skrevet
Jeg har sovet med mascara helt siden jeg begynte å bruke dette (ca 10 år siden). Jeg har fortsatt mine lange, flotte vipper i behold! Har aldri merket endringer. Fjerner heller ikke mascaraen på vippene om morgene -putter bare på litt mer så de blir ekstra lange og fyldige!

uuuhm, så du har aldri fjernet mascaraen på 10 år :skratte:

Gjest Gjest_Jente 16_*
Skrevet
Nå har du vel ikke brukt sminke så mange år heller da, hvis du er 16 år :)

Jeg har brukt sminke siden 6 klasse. dvs 5 år :-D

Det er kansje ikke så lenge nei, det føles bare lenge.

Men nå har jeg begynnt og ta bort sminken hver kveld. Og før så rant jeg velldig i øynene, men nå når jeg sover uten sminken så renner jeg ikke så mye lengre. Vet ikke om det er pga sminken da men.

:-D

Skrevet

Hvis du sover med mascara og den ikke er 110% dryssefri, så får du gjerne litt mascara inn på øyet. Mulig derfor du renner i øynene. Så det er nok flere grunner til å fjerne sminken før man legger seg :)

Skrevet

Skjønner ikke de som sover med sminke på får til å legge mascara pent dagen etterpå...! Jeg grøsser bare ved tanken på ny mascara over gammel mascara... :sjenert: Tenk på bakterier, øyeområdet er jo så sensitivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...