Gå til innhold

Angsten for islam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hæ? Hva grunnlag har du for å si det om min historievirkelighet?

Det merkelige er å ikke være skeptisk til sterkt reaksjonær religion når vi i Norge brukte hundrevis av år på å temme kristendommen. Nå er en annen sterkt reaksjonær og intolerant religion på full fart inn i samfunnet nok engang, ikke akkurat en gledelig utvikling når man endelig trodde at denne tiden var forbi i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke gjør noe annet enn å gjenta at "ja, vi vil forandre Islam", er de muslimene som tar avstand fra slike terrorhandlinger akkurat like ansvarlige som de som kapret flyene.

vestlige militære som bomber og dreper uskyldige muslimer rundt om i verden, er du ansvarlig for dem? Eller tar du avstand fra det de gjør, med mer en ord?

Dette må være det dummeste jeg har hørt. Da er du AKKURAT like ansvarlig for Ku Klux Klan, du da. For hva har vel DU gjort for å stanse dem? Du burde straffes for deres handlinger, burde du!

nemlig.

Hvorfor det? Ku Klux Klan er en ytterfløygruppering av og for innavlede, amerikanske sørstatsrasister. Jeg er ikke rasist, ei eller amerikansk. Ku Klux Klan representerer og omfatter på ingen måte alle hvite mennesker i verden, mens Islam (naturlig nok) omfatter alle muslimer. Dette er ikke videre komplisert, og sammenlikningen er således kanskje noe av det mest søkte jeg har sett i denne tråden.

og endel muslimer, som altså tilhører og kjenner islam, men er at terrorisme ikke har noe med islam å gjøre, at de er en ytterfløy som ikke kan representere muslimer.

TROR du virkelig at den gjengse muslim i gata er terrorist?

Eller, siden du mener islam er terror, så mener du vel det, da kjenner du neppe noen muslimer noe særlig godt eller?

Stefamilien min er muslimer, en av mine beste venner er til og med muslim fra Irak, en annen nær venn er født muslim fra iran, ingen av de er terrorister, ingen av de mener at terroristene er representative for islam, ingen av de tolker koranen til at det terrorister gjør er noe de KAN bruke på religiøst plan.

Så i like liten grad som jeg ønsker å stå til rette for alt hva fanatiske vestlige gjør, eller vestlige med andre meninger en meg, like lite mener mange muslimer at de ikke kan stilles til rette for hva disse fanatiske grupperingene som IKKE er representative for muslimer, gjør.

Endret av aline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vestlige militære som bomber og dreper uskyldige muslimer rundt om i verden, er du ansvarlig for dem? Eller tar du avstand fra det de gjør, med mer en ord?

nemlig.

og endel muslimer, som altså tilhører og kjenner islam, men er at terrorisme ikke har noe med islam å gjøre, at de er en ytterfløy som ikke kan representere muslimer.

Eller, siden du mener islam er terror, så mener du vel det, da kjenner du neppe noen muslimer noe særlig godt eller?

Stefamilien min er muslimer, en av mine beste venner er til og med muslim fra Irak, en annen nær venn er født muslim fra iran, ingen av de er terrorister, ingen av de mener at terroristene er representative for islam, ingen av de tolker koranen til at det terrorister gjør er noe de KAN bruke på religiøst plan.

Så i like liten grad som jeg ønsker å stå til rette for alt hva fanatiske hvite gjør, eller vestlige med andre meninger en meg, like lite mener mange muslimer at de ikke kan stilles til rette for hva disse fanatiske grupperingene som IKKE er representative for muslimer, gjør.

Hvorfor setter du likhetstegn mellom hudfarge og personlig religiøs overbevisning?

Om du er hvit eller grønn har da vel svært lite med saken å gjøre. Irakere er da også hvite, hva så?

Fakta er jo at det er langt større protester blant muslimer mot vitsetegninger av en profet i et lite dansk blad, enn protester mot halshugging og massakre av småjenter i Allahs og profetens navn. Det er veldig bekymringsverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei seriøst, dette irriterer meg innmari, hvorfor er det så utrolig at det finnes en ex muslim?

jeg har skrevet flere innlegg her på forumet, er det så sjokkerende at en ung muslim kan ha lest koranen og vært imot det den står for?

jeg vet det ikke er mange, og grunnen til at de fleste er anonyme er fordi de er redde.

jeg kan ikke si noe annet, men du kan spørre så mange spørsmål du vil.

jeg begynte å studere islam kritisk når jeg var 17, tokk meg en lang stund og jeg sliter fortsatt sosialt, men har vert åpen med å forlatte islam de siste 6 månedene...

mange muslimer på youtube kaller meg en løgner, ingen ønsker å tro at de finnes en som har forlatt islam..

men litt sjokkerende at det er flere som tenker slikt

Jeg er muslim, jeg tror deg. men ditt valg, du som skal stå for det til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muslim, jeg tror deg. men ditt valg, du som skal stå for det til slutt :)

Det skal du også. Og hadde du vært født av katolske eller hinduistiske foreldre, så hadde du vært katolikk eller hindu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor setter du likhetstegn mellom hudfarge og personlig religiøs overbevisning?

Om du er hvit eller grønn har da vel svært lite med saken å gjøre. Irakere er da også hvite, hva så?

Fakta er jo at det er langt større protester blant muslimer mot vitsetegninger av en profet i et lite dansk blad, enn protester mot halshugging og massakre av småjenter i Allahs og profetens navn. Det er veldig bekymringsverdig.

endret.

og hele suppa om vitsetegninger.. det er faktisk fryktelig delte meninger blant muslimer om det også, og det INGEN som prøver å rettferdiggjøre de gale handlingene som blir begått og som skyldes på islam, men at man KAN IKKE sette alle muslimer ansvarlig for hva ytterliggående grupper står for selv om DE skylder det på religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor sans for hva Tabris skriver og det er bra at man kan se at islam har flere sider, både gode og dårlige, samt at det også finnes en rekke "dårlige" muslimer også her hjemme som ute. Man kan selvfølgelig diskutere opp og ned hvorvidt vi også har mange "dårlige" nordmenn osv, men jeg tror ikke at det er her utfordringen ligger. Ja vi har mange talentløse nordmenn, ultrakristne miljøer, spesielt på sørvestlandet og ja, kristendommen har en grusom historie langt tilbake i tid.

Problemet i dag er at folk er redde. Redde for alt raseriet og volden som dessverre i alt for stor grad gjenspeiler seg fra muslimer rundt om i verden og ikke minst her i Norge. Det gjør inntrykk blandt folk at respekten for liv virker å være å være lavere hos mange muslimer, men selvsagt ikke alle. Utfordringer nå er at det er så mye vold som dessverre knyttes opp mot muslimer. En annen ting som skremmer folk er dette med selvmordsbombere, noe som ikke nødvendigvis er oppfunnet av musimer, da det i moderne historie var japanerne som startet, men det siste 10 året er det stort sett kun muslimer som står for dette. Senest i dag ble over 70 mennesker drept i sør Pakistan i en slik selvmordaksjon.

Det er selvsagt ikke rettferdig å dømme over 1 milliard muslimer over en kam, men jeg tror at det er viktig å kunne diskutere de store utfrdringene vi står ovenfor med de ekstreme, som står for vold og forakt mot alt vestligt. Selvsagt har vesten sin skyld i en rekke ting som har skjedd opp igjennom tiden, men det er ikke hovedårsaken til dagens problem.

Det gjør inntrykk å se hatet i øynene på unge menn både i Norge og i verden ifm karrikaturtegningene, men det blir uforståelig for mange når kravet om at "skyldige" tegner/redaktører må død for sine gjerninger.

Jeg tror vi må kunne ta denne debatten uten å beskylde hverandre for rasisme og venstrevridde, men heller se på både årsaker og muligheter. Jeg synes Obama har gitt det hele en god start da han uttalte at USA nå strekker ut en hånd til den muslimske verden, men venter i gjengjeld at de åpner de knyttede nevene sine.

Jeg kjenner flere muslimer og ingen av disse er konservative og de går godt inn i det norske miljøet, hovedsakelig fordi de er det vi kaller for godt integrerte. De har ikke gitt avkall på sin kultur, men de er samtidig glad for å være norsk.

:kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første tar jeg ikke avstand fra det de gjør. Good riddance. Men om jeg nå hadde gjort det, så hadde jeg sannsynligvis likevel ikke delt annet enn hudfarge eller merkelappen "vestlig" med disse; ikke religion eller politisk overbevisning. Dermed har sammenlikningen din samme svakhet som den tidligere med Ku Klux Klan.

Nei, og det har jeg heller ikke sagt. Jeg tror derimot at den gjengse muslim er muslim, og det er et felles muslimsk ansvar å sørge for at religionen ikke kommer i konflikt med samfunnet den ønsker å eksistere i, eller brukes som rettferdiggjøringsgrunnlag for ekstreme - og stort sett voldelige - handlinger. Da er det vanskelig å komme utenom ansvaret til alle de som bekjenner seg til Islam og kanskje ønsker å ta avstand fra ekstreme, religiøst motiverte handlinger - men ikke gjør noe annet enn å stilltiende inneha det teønsket. Hvorfor er denne distinksjonen så vanskelig å forstå?

Alt dette er jo en kjempekoselig anekdote som har forsvinnende lite med saken å gjøre, bortsett fra at det kanskje illustrerer nøyaktig hvorfor du har så store problemer med å forstå at passive muslimer er like ansvarlige for at religionen tilpasser seg moderneverdier, og like ansvarlige for alle ekstreme handlinger gjort i Islams navn som sine militante trosfeller.

Å "dømme noen over en kam" er forresten en av de mer kreative voldtektene av norsk språk jeg har sett.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jajaja.. alle muslimer er noe styggedom som er med på å ødelegge verden!! :natti:

Så hvorfor er det så lite protester mot halshugginger og massakre på småjenter i profetens navn? Dette er da langt større krenkelse mot islam og religionen skulle man tro, enn noen vitsetegninger i et dansk blad? Hvordan kan muslimer forvente at de ikke skal bli sett på som en gruppe, når muslimer hele tiden omtaler seg som en gruppe i offentlige debatter, og har rett til å føle seg krenket når en muslim i et annet land er offer for et eller annet?

Muslimer kaller jo til og med hverandre for bror og søster, kun basert på felles religion. Dette sier mye om hvor sterkt gruppefokus det er i islam. Og vantro mennesker har ikke de samme rettighetene som muslimer innen islam og blir grovt diskriminert i alle muslimske land. Muslimer kan ikke selv forvente at folk skal være så tolerante og respektfulle overfor dem, når intoleransen og respektløsheten overfor kvinner,homofile,vantro,frafalne muslimer og mange andre er så stor blant muslimer. Å rydde opp i egne rekker virker å være lite populært blant muslimer, ikke så rart kanskje, da det er forbundet med stor fare.

Kan du egentlig forvente at nordmenn som selv har temmet kristendommen gjennom flere hundre år, ikke skal være sterkt kritiske til enda en reaksjonær religion som kommer strømmende inn over landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

...

Jeg tror derimot at den gjengse muslim er muslim, og det er et felles muslimsk ansvar å sørge for at religionen ikke kommer i konflikt med samfunnet den ønsker å eksistere i, eller brukes som rettferdiggjøringsgrunnlag for ekstreme - og stort sett voldelige - handlinger.

...

Men ser du ikke at religionen bare benyttes som et verktøy av en del maktmennesker ?

Det er f.eks. tydelig at Jødene henviser til religionen når de rettferdiggjør sine drap av Palestinere. Jeg mener derimot at det ikke er religionen som er årsaken til overgrepene. Religionen er bare det verktøyet som de religigiøse kan skylde på fordi de ikke finner andre unslyldninger for overgrepene.

Dette har vi sett i alle tider fra Tor og Odin regjert i Norge, til korstogene og senere heksebrenningen i middelalderen. I det siste århundret er det altså muslimene som skal taes av vikarierende årsaker. Nå viser det seg imidlertid at de slår tilbake og andre religioner bruker muslimenes reaksjon som unskyldning for fortsatt overgrep.

Men la oss f.eks. se på situasjonen til Palestinerene.

De er blitt jaget fra sine hjem og drept i titusner.

De er fengslet og torturert og de som fortsatt lever er stengt inne på små områder som f.eks. Gaza stripen hvor de nektes å drive noe form for handel eller industri virksomhet.

Deres sykehus bombes og de har ikke tilgang til medisiner og utstyr som andre.

Mat er mangelvare og det samme er vann og brennsel. Infrastruktur som veier, kommunikasjon og annet er bombet av Israelerene.

Det samme er skolene slik at utdannelse blir umulig.

LIKEVEL påstår Israel at de ikke forstår Palestinerenes reaksjon og hevn når de sender sine nyttårsraketter inn i Israel.

Maktovergrep gjort i religionens navn er mao bare et påskudd for sitt ønske om makt og penger. Israel har som kjent terrorisert Palestinerene i over 80 år. Dette er gjort i den jødiske/kristne tros navn. Men den virkelige årsaken er som kjent makt og penger, det samme som kristendommen sier en ikke skal se som sin gud.

Når mennesket blir trampet på, slik Palestinerene har blitt kommer rekasjonen. Når barna blir fratatt vann og mat. Når deres lekeplasser blir bombet med napalm og sykehusene ødeølagt. Når medisinene ikke blir levert og ingen vil hjelp, - da kommer det en reaksjon slik en del muslimer reagerer. Men det er altså ikke religionen i seg selv som sier muslimene skal reagere, men behovet for å sikre barna en trygg oppvekst med en levestandard som er i nærheten av det undertrykkeren har.

Vi vil mao ikke få fred før vi gir andre mennesker de samme rettigheter og muligheter som vi selv har, samtidig som vi blir mindre opptatt av makt og gull.

Endret av Far til 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jajaja.. alle muslimer er noe styggedom som er med på å ødelegge verden!! :natti:

En så fullstendig knust og overkjørt debattant er det sjelden man ser her på forumet.

Bra jobbet Zealuu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en kultur som har mindre respekt for ikkemuslimer. Og som vi vet fra andre postere her på kvinneguiden så er alle kulturer like bra..

For når de får oppholdstillatelse i hånden så forandrer de jo kultur og mentalitet fullstendig eller? Simsalabim altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser du ikke at religionen bare benyttes som et verktøy av en del maktmennesker ?

Det er f.eks. tydelig at Jødene henviser til religionen når de rettferdiggjør sine drap av Palestinere. Jeg mener derimot at det ikke er religionen som er årsaken til overgrepene. Religionen er bare det verktøyet som de religigiøse kan skylde på fordi de ikke finner andre unslyldninger for overgrepene.

Dette har vi sett i alle tider fra Tor og Odin regjert i Norge, til korstogene og senere heksebrenningen i middelalderen. I det siste århundret er det altså muslimene som skal taes av vikarierende årsaker. Nå viser det seg imidlertid at de slår tilbake og andre religioner bruker muslimenes reaksjon som unskyldning for fortsatt overgrep.

Men la oss f.eks. ta Palestinerene.

De er fengslet og torturert og de som fortsatt lever er stengt inne på små områder som f.eks. Gaza stripen hvor de nektes å drive noe form for handel eller industri virksomhet.

Mat er mangelvare og det samme er vann og brennsel. Infrastruktur som veier, kommunikasjon og annet er bombet av Israelerene.

LIKEVEL påstår Israel at de ikke forstår Palestinerenes reaksjon og hevn når de sender sine nyttårsraketter inn i Israel.

Maktovergrep gjort i religionens navn er mao bare et påskudd for sitt ønske om makt og penger. Israel har som kjent terrorisert Palestinerene i over 80 år. Dette er gjort i den jødiske/kristne tros navn. Men den virkelige årsaken er som kjent makt og penger, det samme som kristendommen sier en ikke skal se som sin gud.

Når mennesket blir trampet på, slik Palestinerene har blitt kommer rekasjonen. Når barna blir fratatt vann og mat. Når deres lekeplasser blir bombet med napalm og sykehusene ødeølagt. Når medisinene ikke blir levert og ingen vil hjelp, - da kommer det en reaksjon slik en del muslimer reagerer. Men det er altså ikke religionen i seg selv som sier muslimene skal reagere, men behovet for å sikre barna en trygg oppvekst med en levestandard som er i nærheten av det undertrykkeren har.

Vi vil mao ikke få fred før vi gir andre mennesker de samme rettigheter og muligheter som vi selv har, samtidig som vi blir mindre opptatt av makt og gull.

Palestinerne har da det langt bedre enn svært mange andre folkegrupper. På bare 50 år er antallet palestinere tidoblet. Forventet levealder er 73 år og barnedødeligheten lavere enn i de fleste land i verden. Sammenlikn med de kristnes situasjon i det sørlige Sudan som blir grovt undertrykket av de muslimske nord. Minoritetene i muslimske land blir jo langt dårligere behandlet enn palestinere, det innrømmer jo muslimer selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men la oss f.eks. se på situasjonen til Palestinerene.

Jeg vil likestille troen på Tor og Odin med Islam. Det er samme warrior-mentalitet i tekstene. Tyr lett til vold i begge religionene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil likestille troen på Tor og Odin med Islam. Det er samme warrior-mentalitet i tekstene. Tyr lett til vold i begge religionene.

Det er ikke så vanskelig å finne tekster fra de religiøse tekstene til de to religionene som rettferdiggjør vold over en lav sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanskelig å finne tekster fra de religiøse tekstene til de to religionene som rettferdiggjør vold over en lav sko.

Og det er det som gjør religion så farlig. Onde mennesker vil alltid gjøre onde handlinger. Men det trengs religion for at gode mennesker skal gjøre onde handlinger. Blind tro og guddomsdyrkelse er skremmende, og jo mindre det er av dette i et samfunn, desto bedre er samfunnet å leve i. Det er ikke tilfeldig at det er mennesker fra de mest religiøse samfunnene i verden som flykter til det minst religiøse samfunnet i verden, Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært terrorist og skulle velge en religion for å skape fanatiske medlemmer i min organisasjon, skulle jeg valgt islam. Det er jo veldig mange flere tekster som kan brukes fra koranen til å rettferdiggjøre vold. Vanskeligere med kristendommen som har så mye tilgivelse, snu andre kinnet til etc etc... Nei da er det enklere med koranen som er skrevet med pennen dyppet i blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...