Gå til innhold

Fukt på badet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tok en titt opp i taket på badet over dusjen og så noe svarte greier som ser ut som svart sopp. Det er dårlig utlufting på badet, så det er veldig sannsynlig at det er sopp.

Lurer på om det er veldig farlig med slik sopp, eller om man bare kan vaske den bort med spesialmidler og så går det bra?

Har tenkt å si ifra til huseier når han kommer hjem, men det er fint å vite hva som må gjøres. Er også så dårlig isolert at det er is på innsiden av vinduet og istapper fra ventilen i disse kalde tider.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tok en titt opp i taket på badet over dusjen og så noe svarte greier som ser ut som svart sopp. Det er dårlig utlufting på badet, så det er veldig sannsynlig at det er sopp.

Lurer på om det er veldig farlig med slik sopp, eller om man bare kan vaske den bort med spesialmidler og så går det bra?

Har tenkt å si ifra til huseier når han kommer hjem, men det er fint å vite hva som må gjøres. Er også så dårlig isolert at det er is på innsiden av vinduet og istapper fra ventilen i disse kalde tider.

Ser på bildet at ventilen er lukket, den mååå alltid være åpen, så lønner det seg å åpne vindu og lufte hver gang dusjen har vært brukt. Har jeg vært huseier har jeg ville krevd at leieboer skal dekke kosnader i forbindelse med fuktskader, dersom leier ikke sørger for tilstrekkelig lufting slik som åpne ventiler og lufting gjennom vindu der det er mulig.

Skrevet

Åpne ventilen og vindu i tyve minus? Tror du må være steike gal. Det trekker så mye at å åpne ting i flerfoldige minusgrader ikke er aktuelt.

Det er vifte på badet som går konstant, og vi har døren åpen hver gang vi har dusjet.

Skrevet
Åpne ventilen og vindu i tyve minus? Tror du må være steike gal. Det trekker så mye at å åpne ting i flerfoldige minusgrader ikke er aktuelt.

Det er vifte på badet som går konstant, og vi har døren åpen hver gang vi har dusjet.

Ventilen bør være åpen konstant, uansett grader. Viften alene er ikke alltid nok, har du en ventil bør den stå åpen. Du trenger ikke ha den åpen på full guffe, en liten glippe er bedre enn ingenting. VEntilen min står på hele tiden, og jeg lukker opp vinduet etter dusj for å få ut dampen - selv nå med -20.

Vask vekk muggsoppen med vann og klorin, åpne ventilen, og se om det bedrer seg.

Skrevet

Mulig jeg er steike gal Jeg lufter ut fukt, og åpner ihvertfall ikke dører så muggen kan spre seg i resten av leilighetn, tørt baderom har jeg også ;-)

Skrevet
Mulig jeg er steike gal Jeg lufter ut fukt, og åpner ihvertfall ikke dører så muggen kan spre seg i resten av leilighetn, tørt baderom har jeg også ;-)

Enig! Nei opp med ventilen, TS, uansett hva gradestokken viser. Ventilen bør alltid stå åpen på badet. Vask med klor slik foreslått og ta opp ventilen, det er trolig det som skal til.

Gjest Fukt på bad, uten ventil.
Skrevet

Lurer på en ting selv jeg, om det er greit?

På badet vårt merker vi at det danner seg kondens i shampooflasker, og bokser med hårkurer, skyllemiddelflasker og diverse. Hva betyr det? Ikke noe godt vil jeg tro. Vi har ikke ventil på badet, kun vifte, kan det være at viften er tett eller noe? Vi har heller ikke vindu på badet. Skjønner ikke hva som foregår.

Skrevet
Lurer på en ting selv jeg, om det er greit?

På badet vårt merker vi at det danner seg kondens i shampooflasker, og bokser med hårkurer, skyllemiddelflasker og diverse. Hva betyr det? Ikke noe godt vil jeg tro. Vi har ikke ventil på badet, kun vifte, kan det være at viften er tett eller noe? Vi har heller ikke vindu på badet. Skjønner ikke hva som foregår.

Skal viften ha noen virkning så må det tilføres ny luft som erstatning for den som viften trekker ut. Er det ikke vindu eller ventil på badet, må luften komme fra naborommet (altså gjennom døren). Kan være greit å sjekke om det er mye støv i viften også.

Skrevet
Skal viften ha noen virkning så må det tilføres ny luft som erstatning for den som viften trekker ut. Er det ikke vindu eller ventil på badet, må luften komme fra naborommet (altså gjennom døren). Kan være greit å sjekke om det er mye støv i viften også.

Godt poeng! Man bør ha elektrisk uttrekksvifte, men man må ha tilgang på ny luft også. Enten igjennom ventil eller åpen dør.

Skrevet

Det er helt klart svartsopp. Den kommer gjerne av kondens (varm, fuktig luft inne og kulde ute). Sett opp ventilen (skal alltid stå åpen!), og sett døren på gløtt når dere dusjer. Vask med soppfjerningsmiddel (fåes på f.eks malingsbutikker).

Svartsopp er ufarlig, og ikke det samme som muggsopp. Svartsopp kan riktignok finnes der det også er muggsopp, og omvendt, men de opptrer like gjerne hver for seg.

Er taket av betong/mur eller av tre? Muggsopp har bedre vekstforhold på treverk enn på betong.

Bor dere i øverste etasje, og ser tegn på svartsopp i taket også andre steder i huset, ville jeg for sikkerhets skyld ha bedt om at det ble brukt en fuktindikator etter at dere har gjort det overfornevnte en tid, dette for å utelukke at fukten kommer fra selve takkontruksjonen.

Skrevet

Ja, er masse støv, tror du det hjelper å støvsuge den?

Skrevet

Dersom ventilen fungerer som den skal har det vel ikke noe å si om den er åpen eller lukket? Den trekker da bare ut? Eller?

Skrevet
Dersom ventilen fungerer som den skal har det vel ikke noe å si om den er åpen eller lukket? Den trekker da bare ut? Eller?

Nix, den må være åpen for å fungere, og det gjelder alle ventiler i huset "DE MÅ VÆRE ÅPNE FOR AT DU SKAL HA ET GODT INNEKLIMA"

Skrevet
Ja, er masse støv, tror du det hjelper å støvsuge den?

Ja. Prøv gjerne å støvsuge så langt opp som du får slangen uten å ødelegge kanalen. Dersom støvet er litt fuktig/rått kan det nok være lurt å bytte støvsugerpose etterpå slik at det ikke gror mye "godsaker" der til neste gang du skal støvsuge.

For øvrig er det ikke nok å ha en vanlig ventil i veggen eller over vinduet dersom denne er lukket. Det vil nok komme inn litt ny luft, men da gjennom utettheter i veggene o.l. Men det er mye mindre mengde enn det som en vifte trekker ut. Kubikk med luft inn og ut bør jo være omtrent like mye.

Selv om det er kaldt ute nå om dagen så er det stort sett tørr vinterluft ute. Da holder det stort sett å sjokklufte i 5 minutter for de som har vindu på badet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...