Gå til innhold

Jern tilskudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det farlig og få i seg for mye jern tilskudd, eller at man får det i seg hvis man ikke skulle trengt det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det farlig og få i seg for mye jern tilskudd, eller at man får det i seg hvis man ikke skulle trengt det?

Hvis du ikke får i deg veldig mye for mye er det nok ingen fare. Kroppens evne til å oppta jern er begrenset, fordi det kan være skadelig å få for mye jern i kroppen. Noen få personer har en tilstand som jeg tror er genetisk betinget, som gjør at de tar opp for mye jern og får for høy hemoglobinverdi. Da blir blodet for tyktflytende, og det medfører blant annet risiko for blodpropp. Behandlingen er ganske enkel; de tapper en halvliter blod i ny og ne for å fjerne overskuddet.

Skrevet
Jerntilskudd er noe du bør ta etter avtale med legen om du ikke vet av annen grunn at det er nødvendig.

Som f.eks. at man har tatt for mye Møllers Tran?? :-))

Skrevet
Som f.eks. at man har tatt for mye Møllers Tran?? :-))

Vet ikke om jerntilskudd hjelper å reparer dette da.. :gjeiper:

Skrevet

Jern er en "mangelvare" hos de fleste nordmenn, så om man får i seg en liten dose jern har det ikke skjedd noen skade, heller tvert i mot ;)

Skrevet
Jern er en "mangelvare" hos de fleste nordmenn, så om man får i seg en liten dose jern har det ikke skjedd noen skade, heller tvert i mot ;)

Problemet er bare at det ikke er enkelt å vite hvor lavt det er, om en ikke jevnlig er plaget og vet hva en trenger og da tar en ofte mye høyere dose og det er ikke bra over tid..

Skrevet

Menstruerende kvinner kan med fordel ta tilskudd av jern.

Skrevet
Menstruerende kvinner kan med fordel ta tilskudd av jern.

Var bl.a. dette jeg mente da jeg skrev "javnlig" plaget av lavt jernlager... :sjenert:

Skrevet

Det er skadelig å få i seg for mye jern - tildels veldig skadelig, men om man spiser et brett jerntabletter fordelt over flere dager/uker eller hva som er normal tid, så tviler jeg på at det er noe problem. Men ikke spis jerntilskudd jevnlig eller høydosert dersom du ikke har fått påvist jernmangel av lege! Og det er ingen automatikk i at f eks menstruerende kvinner har lavt jernmangel eller at omtrent alle nordmenn mangler litt jern. Selv har jeg veldig gode jernverdier uten å ta annet tilskudd enn et par flasker Floradix i året (men jeg spiser sunt og variert), og det finnes også en nokså utbredt arvelig tilstand, hemokromatose, hvor kroppen ikke begrenser opptaket av jern, men tar opp for mye - noe som kan føre til alvorlig sykdom over tid (for kvinner sjelden symptomer før etter overgangsalder).

Det har heller ingenting for seg å ta tilskudd dersom man ikke har behov for det, og for mye jern kan gi liknende plager og symptomer som for lite :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...