Gå til innhold

Grønnsåpe

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Grønnsåpe inneholder sterke alkalier som legges igjen på overflaten når vi vasker. Disse kan virke irriterende hvis man får det på hendene.

Grønnsåpe legger også igjen en fet film hvor smussen lett setter seg fast og gulvet blir grått. I Norge har vi for lite kalk i vannet til å danne en kalkfilm med såpen.

– Grønnsåpe er i grunn ikke noe godt rengjøringsmiddel i det hele tatt, det største bidraget er nok godlukten. Det ser renere ut fordi man har fordelt støvet og skitten mer utover enn før man startet.

Det eneste vi anbefaler grønnsåpe til er rengjøring av ubehandlet tre og ubehandlede furugulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I "alle de år" har man jo blitt anbefalt grønnsåpe til det ene og det andre -grønnsåpebad som renser sår, vaske bikkja, vaske gulv og andre flater. At grønnsåpe plutselig har blitt miljøfarlig og irriterende på huden stiller jeg spørsmålstegn ved.

Det er kanskje den økologiske trenden som har startet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, grønnsåpa er da fremdeles helt grei til alt den er helt grei til. Det har jo alltid vært flere vaskemidler å velge mellom, hvert til sitt bruk. Men bygningsmaterialene har endret seg. Nå har de lurt oss til å legge parkettlaminat, som ikke tåler vann, mens det i eldre tider var skikkelig tregulv.

Det at grønnsåpa etterlater ei fetthinne, er gammelt nytt. Den var jo fin beskyttelse for enkelte typer materiale. Men helst i en tid der det var mindre interiørtekstiler og stueliv, og dermed mindre støv. Men til ting som ikke burde ha den der hinnen, fantes der da lut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt grønnsåpe, jeg. Men det er kanskje fordi det er det jeg lærte hjemmefra. Har nå parkett på alle gulv unntatt laminat på et soverom. Hvis jeg ikke skal bruke grønnsåpe, hva skal jeg bruke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt grønnsåpe, jeg. Men det er kanskje fordi det er det jeg lærte hjemmefra. Har nå parkett på alle gulv unntatt laminat på et soverom. Hvis jeg ikke skal bruke grønnsåpe, hva skal jeg bruke da?

Tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, grønnsåpa er stort sett "ut" her i huset etter at jeg leste samme info som i hovedinnlegget (og fikk meg parkettgulv). Det hjalp heller ikke på da jeg i høst leste at husedderkopper av en eller annen grunn er glad i grønnsåpe... ;) (Tuller ikke, jeg leste det faktisk, men innestår ikke for sannhetsgehalten.)

Synd, for det lukter jo så godt.

For det meste bruker jeg tørrmopp på parkettgulvene. Må jo av og til vaske med vann (særlig kjøkken og gang) så da blir det med Ajax og/eller salmiakk. Det samme bruker jeg på badet innimellom, men der prøver jeg for det meste å benytte mikrofiberkluter og vann - uten vaskemiddel.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor begynner ikke en eller annen smarting å lage gulvvask uten grønnsåpe, men med grønnsåpelukt?

Synes det er det eneste som lukter skikkelig rent :tristbla:

Så derfor blir det til at jeg vasker med det, selv om jeg har hørt mange ganger at det ikke skal være bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke grønnsåpe eller andre "vanlige" rengjøringsprodukter. Jeg bruker enten rengjøringsprodukter fra Helios, eller så blander jeg 1/4 eddik og 3/4 vann.

Da blir det rent, uten kjemikaler som irriterer kropp eller miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke grønnsåpe eller andre "vanlige" rengjøringsprodukter. Jeg bruker enten rengjøringsprodukter fra Helios, eller så blander jeg 1/4 eddik og 3/4 vann.

Da blir det rent, uten kjemikaler som irriterer kropp eller miljø.

Grønnsåpe er vel uansett veldig naturlig og miljøvennlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe er organisk og legger igjen en film på alle produkter som vaskes med grønnsåpe. I denne filmen, eller belegget om en heller vil kalle det det, kan muggsopp og farlige bakterier voks og gro. Det første spørsmålet en får ved helseplager som kan relateres til inneklimaproblemer, er om en har vasket med/brukt grønnsåpe!

Grønnsåpe brukt på parkett har vært advart mot i forbrukerprogram på TV, for en tid tilbake.

Jeg bruker kun grønnsåpe utblandet med vann på rosene mine for å unngå lus, og også som fotbad, grønnsåpen "trekker til seg" betennelse. Anbefales av leger hvis en har betennelse ved tåneglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukes grønnsåpe kun til til ubehandlet furu, og da i rause mengder. En gulvlegger jeg pratet med en gang fortalte at etter mange års grønnsåpevask av et linoleumsgulv var det en halv centimeters tykt gråaktig belegg. Det gjør grønnsåpen med alt annet enn rent treverk.

Og til dere som vasker parketten med salmiakk: dere vet at salmiakk brukes til å matte ned maling før nytt strøk? Og hva gjør den ikke da med lakken du gjerne vil beholde på parketten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ajax med sitronlukt. Når jeg er ferdig bruker jeg iblant å la bøtta stå midt på gulvet ei stund, slik at sitronlukta skal bre seg rundt overalt. Herlig... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ajax med sitronlukt. Når jeg er ferdig bruker jeg iblant å la bøtta stå midt på gulvet ei stund, slik at sitronlukta skal bre seg rundt overalt. Herlig... :D

Huff :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I "alle de år" har man jo blitt anbefalt grønnsåpe til det ene og det andre -grønnsåpebad som renser sår, vaske bikkja, vaske gulv og andre flater. At grønnsåpe plutselig har blitt miljøfarlig og irriterende på huden stiller jeg spørsmålstegn ved.

Det er kanskje den økologiske trenden som har startet dette?

Det er vel ikke akkurat "plutselig".... Jeg har ikke brukt grønnsåpe siden 1994, og da brukte jeg det på ubehandlet panel... Tåler ikke å få det på huden, så det har unasett vært fy-fy for meg i mange år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere som vasker parketten med salmiakk: dere vet at salmiakk brukes til å matte ned maling før nytt strøk? Og hva gjør den ikke da med lakken du gjerne vil beholde på parketten?

Joda jeg vet det, men for det første har jeg lite salmiakk i bøtta og for det annet så er det kun hvis jeg har fått fettflekker eller annet på gulvet jeg bruker det. De fleste gangene jeg "vasker" parketten tørrmopper jeg. Så jeg tipper parketten tåler det når det dreier seg om 6-12 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15-30% såpe. Rene planteoljer. Ingen fosfat. Under 5% parfyme (limonon, benzylalkohol, citral, citronellol, coumarin, eugenol, geraniol, lonalool, isogenol). Ikke at det gjorde meg så mye klokere, men det er altså det som står på flasken :ler:

I tillegg står det at det anbefales av Langmoen parkett.

En gulvlegger jeg pratet med en gang fortalte at etter mange års grønnsåpevask av et linoleumsgulv var det en halv centimeters tykt gråaktig belegg. Det gjør grønnsåpen med alt annet enn rent treverk.

Jeg kjenner at jeg har litt problemer med å tro på en halv centimeter belegg. Etter å ha vasket parkett med grønnsåpe i ti år, kan jeg fremdeles ikke se noe belegg (og jeg er nødt til å sjekke ganske grundig, rett og slett fordi småbarn genererer masse gnikk og gni og flekker som må skrapes bort). Det kan godt hende at grønnsåpe ikke er så bra, men at det legger seg lag over lag etter hver vask virker litt overdrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15-30% såpe. Rene planteoljer. Ingen fosfat. Under 5% parfyme (limonon, benzylalkohol, citral, citronellol, coumarin, eugenol, geraniol, lonalool, isogenol). Ikke at det gjorde meg så mye klokere, men det er altså det som står på flasken :ler:

Benzylalkohol er et konserveringsmiddel som er allergifremkallende, det andre har jeg aldri hørt om :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe er en naturlig såpe laget av fett og kalilut (kaliumhydroksid (KOH)).

Kaliumhydroksid er en fast ioneforbindelse (et salt) som er bygd opp av K+-ioner og OH--ioner. Når stoffet løses i vann, frigis ionene.

Vannløsningen av kaliumhydroksid kalles kalilut og er en sterkt basisk løsning.

Ved å blande Kaliumhydroksid, aluminium og vann dannes gassen hydrogen.

Grønnsåpe inneholder 15-30 % såpe, under 5% parfyme (limonen, benzylalkohol, citral, citronellol, coumarin, eugenol, geraniol, linalool og isoeugenol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...