Gjest uvant krimleser Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Jeg lurer litt hva dere som har lest bøker av Jo Nesbø om Harry Hole mener om en får like stort utbytte av å lese "Panserhjerte" separat (har ikke lest noen av de forrige bøkene som handler om han, og dette er visst bok nr. åtte om ham)som en ville gjort hvis en hadde lest noen av de tidligere bøkene (evt. alle i serien)? Jeg har fått boken i gave og er glad for det,men vil ikke begynne på den før jeg vet om jeg får vel så stort utbytte av å lese den som min første bok. Går det helt fint å lese denne boken eller vil jeg mangle bakgrunnstoff for å forstå ulike ting bedre? Noen som har lest en bok her og der av ham, med en god leseropplevelse? Ble litt rotete dette her kanskje, men spiller det noen rolle om en har lest noen av bøkene før eller ei? Hva er din erfaring/mening om det?
Mermaid Blues Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 Jeg har ikke rukket å lese Panserhjerte ennå, men sånn som historien har utfoldet seg i de siste bøkene tror jeg kanskje du får mest utbytte av å lese de andre først. Går sikkert fint å lese den som en selvstendig bok, men alle de andre bøkene inneholder en god del referanser til ting som har skjedd tidligere. Jeg begynte på Kakkerlakkene (bok 2) før jeg hadde lest noe annet, og det endte med at jeg tok en pause midtveis for å lese Flaggermusmannen (bok 1) før jeg fortsatte Men forhåpentligvis er det noen her som har lest Panserhjerte som kan gi et bedre svar
cilipili Skrevet 30. desember 2009 #3 Skrevet 30. desember 2009 Jeg vil absolutt anbefale å lese bøkene i rekkefølge, men en kan nok lese Panserhjerte separat. Fortiden til Harry er en viktig del av karakteren Harry, så boka mister nok litt dersom en leser boka "alene".
Gjest Skya Skrevet 30. desember 2009 #4 Skrevet 30. desember 2009 Enig i at selv om man kan lese boka for seg selv så får man mest ut av den om man leser bøkene i riktig rekkefølge. Selv om Panserhjerte inneholder en egen historie så draes det også inn mye fra de tidligere bøkene.
MissStiles Skrevet 30. desember 2009 #5 Skrevet 30. desember 2009 Jeg har ikke lest alle bøkene om Harry Hole enda men de jeg har lest hittil, har jeg ikke lest i riktig rekkefølge. Så tror ikke det spiller en så stor rolle. Men jeg pleier å lese bøker (serier) i riktig rekkefølge ellers.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2009 #6 Skrevet 30. desember 2009 Jeg hadde lest de i rekkefølge. Har lest alle bøkene hans selv og driver nå med Panserhjerte. Han henviser ofte til personer og hendelser fra tidligere bøker; Rakel, Oleg, Katrine Bratt, Snømannen.. osv. Du får nok glede av boka uten å ha lest de andre først, men mister mye av personen Harry Hole siden du ikke vet noe om forhistorien hans.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #7 Skrevet 31. desember 2009 Jeh har bare lest fire av bøkene hans, men det var ikke i rekkefølge, og det gikk helt fint.
Virvel Skrevet 31. desember 2009 #8 Skrevet 31. desember 2009 Jeg leste Snømannen før jeg leste noen av de andre, og selv om jeg syntes det var en av de beste krimbøkene jeg hadde lest, ser jeg jo at opplevelsen hadde blitt en helt annen hvis jeg hadde lest dem i riktig rekkefølge. Dessuten nevnes morderen i en av de første bøkene i Snømannen, så da jeg senere leste denne visste jeg jo allerede svaret... Og det samme er vel tilfellet i Panserhjerte, når jeg tenker meg om, så hvis du har tenkt å lese alle bøkene siden og ikke vil "ødelegge" noen av dem, bør de absolutt leses i rekkefølge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå