Gå til innhold

Nyttårsforsett 2010

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når klokken bikker tolv 31.desember 2009, har jeg vært røykfri i 10 måneder.

Jeg vurderer nå å sette meg et noe spesielt nyttårsforsett, nemmelig å begynne å røyke igjen. Det høres kanskje litt sprøtt ut, men jeg trives ikke som ikke-røyker, de jeg omgås med røyker, stortsett alle sammen, jeg føler meg utenfor. Samboeren røyker også, noe som gjør ting betydelig vanskeligere.

Det er ikke det at jeg så gjerne ønsker å fylle lungene med denne sigarett forurensningen, for nå ser jeg jo klart hva den gjør med kroppen, jeg merker stor forskjell, etter å ha røkt i syv år, før jeg sluttet. Nå sluttet jeg jo heller ikke helt bevisst heller, fikk halsbetennelse og ble liggende en uke, så da hadde jeg i grunn sluttet før jeg rakk å bestemme meg for det. Bestemte meg bare for å ikke begynne igjen denne gangen.

Men nå sitter jeg her da, svak som jeg er, å vurderer dette noe spesielle nyttårsforsettet for 2010,

det kan bli det første nyttårsforsett som jeg faktisk kan klare å holde..

Noen andre som har noen litt spesielle tanker om nyttårsforsett for 2010 ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Syrin_Ulven
Skrevet (endret)

Har vært i lignende situasjon som deg, eg slutta røyke ifjor før jul pga ein fæl forkjølelse (som gjorde at det var ubehagelig å røyke, og røyken smakte dritt). Hadde selv røykt av og på siden eg var 14 (var nesten 22 når eg slutta).

Var røykfri ei god stund, fleire mnd faktisk (og kjente aldri noe behov for å røyke heller, rart nok så har eg aldri vært avhengig av røyken), men begynte igjen fordi "det er jo like jævlig å være passiv røyker, så da kan eg likevel røyke". Dåååårlig grunn, det var den eg oppgav til sambo så han ikkje skulle legge seg opp i valget mitt (for han vil jo helst at eg ikkje skal røyke, mens han holder på verre enn ein skorstein), og tok sin tid å bli vant til drittsmaken igjen.

Alle folka eg kjenner røyker. Og da meiner eg faktisk ALLE (utenom min familie, de er anti-røyk). Sambo røyker, mye (noe som irriterer meg, for han fortsette selv etter faren hans har fått kols, måtte førtidspensjonere seg pga det, går rundt med oksygenflaske, og er innlagt på sjukehus titt og ofte). Venner røyker. Venner av sambo røyker. Det er jævlig kjipt å stå med folk som tenner opp ein røyk når ein sjøl er eks-røyker. Det kribler i fingrene, for det å røyke er noe som man forbinder med noe sosialt (gjorde ihvertfall eg) og man er vant til å fyre opp ein. Samme som å ta ein kaffe sammen..

Eg valgte, i september/oktober, å slutte røyke for godt. Det ødelegger helsa. Sjukdommer, gule fingrer og tenner, stygg hud, tidligere aldring, dårlig ånde, dårlig kondis.. Neitakk, eg tenkte meg godt om og kutta tvert etter å ha gått ein tur med familien (og de var i toppform, mens eg hveste etter luft som ein stranda hval og var rødere og varmere enn ein kokt hummer i ansiktet).

Du får tenke deg om. Er det virkelig, virkelig verdt å risikere kols, lungekreft, dårlig kondis, fæl hud, gule tenner og fingrer, og heile pakka?

Det er vel litt kjipt å begynne igjen etter å ha vært såpass flink i snart 10 mnd, og du må gå igjennom samme faenskapet igjen seinere om du velger slutte igjen.

Lykke til uansett hva du velger. :)

Endret av Syrin_Ulven
Skrevet

Tusen takk for støtte og ikke minst forståelsen av "problemet mitt"

Det er nettopp den helse biten som gjør at jeg nøler med å begynne igjen.. For nå ser jeg den, i motsettning til før, da unnlot jeg å se den. Vil si jeg er over middels aktiv, da jeg har hund og er vokst opp på fjellet, savner helt klart ikke røykekondisen ! Eneste er at jeg inbiller meg at jeg var lykkeligere som røyker enn som ikke-røyker, med god helse. Kjenner meg selv for godt til å vite at noen fest-røyker vil jeg aldri kunne holde meg til.

Når jeg sluttet å røyke sluttet jeg automatisk med andre ting også, drikker blandt annet nesten ikke kaffe lengre, i alle fall ikke sent på kvelden, før drakk jeg kaffe døgnet rundt. En nær venninde av meg spurte meg hva som hadde skjedd med meg, jeg svarte at jeg hadde lagt av meg de dårlige vanene, da svarte hun, at hun likte de dårlige vanene mine..

Skrevet

Jeg tørr ikke ha et nyttårsforsett, men har planer om å gå ned i vekt, så kan vel sette det opp som et. I tillegg skal jeg skjerpe meg på universitetet...

Vet at vekttap er veldig typisk, men jeg har en gåtur (7-fjellsmarsjen) å se fram til og da er det greit å være lettere og i bedre form.. Ikke sant? :)

Skrevet

Nå er ikke jeg spesielt fan av nyttårsforsetter, men jeg skal bli flinkere til å trene og prøve å få gode karakterer.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...