Gjest negasjon Skrevet 29. desember 2009 #1 Skrevet 29. desember 2009 Jeg har bare såvidt scannet overskriftene på trådene og alle omhandler gaver jeg fikk eller ikke fikk. Er alle så selvopptatte, eller er det veldig mange unge mennesker her som kanskje er mer opptatt av gaver, for det husker jeg at jeg var når jeg var tenåring... I min verden skal man ikke gi bare fordi man fikk en gave. Og en gave trenger ikke komme til jul, og trenger ikke koste penger. Kanskje jeg er blitt gammel og grå, men jeg har aldri vært opptatt av gaver etter at min store familie sluttet å gi gaver til de over tolv. Noen strakk seg til barna var fjorten. Jula handler for meg mest om samvær og tilhørighet, masse lys og god mat. Gavene er bare noe som kommer utenom og som egentlig ikke har noe med jula å gjøre. De fleste har nok fra før, i alle fall de voksne. Jeg gir bare gaver jeg ønsker meg selv, ellers er vitsen med å gi gave borte. Og har jeg ikke penger, så er det ikke rom for gaver i det hele tatt. Er jeg sær som mener det?
Siiw Skrevet 29. desember 2009 #2 Skrevet 29. desember 2009 Det jeg skjønte av det du skrev! er jeg veldig enig med deg i!!!!. Etter og mistet 2 besteforeldre på 3 mnd iår så eide jeg ikke julestemning på julekvelden. HAR feiret jul med morfaren min siden jeg var baby! og denne julen ikke.. dette var kanskje uten for tema. men det var ikke sånn det brukte og være... liker ikke jula mer... vi spiste god mat ,men alikavel! gaver kan det være det samme med:). og når det var 24 desember måtte jg si til meg selv- det er julekvelden. Greit at folk vil gi hverandre gaver! men med måte ! . ser disse som skulle kjøpe til samboern sin - er nervøse for og gi feil og var helt gale omtrent! bare og finne gave til sin kjære, er det ikke tanken som skal telle? og et par tusenlapper.... beklager rote mitt.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #3 Skrevet 29. desember 2009 Jeg har bare såvidt scannet overskriftene på trådene og alle omhandler gaver jeg fikk eller ikke fikk. Er alle så selvopptatte, eller er det veldig mange unge mennesker her som kanskje er mer opptatt av gaver, for det husker jeg at jeg var når jeg var tenåring... I min verden skal man ikke gi bare fordi man fikk en gave. Og en gave trenger ikke komme til jul, og trenger ikke koste penger. Kanskje jeg er blitt gammel og grå, men jeg har aldri vært opptatt av gaver etter at min store familie sluttet å gi gaver til de over tolv. Noen strakk seg til barna var fjorten. Jula handler for meg mest om samvær og tilhørighet, masse lys og god mat. Gavene er bare noe som kommer utenom og som egentlig ikke har noe med jula å gjøre. De fleste har nok fra før, i alle fall de voksne. Jeg gir bare gaver jeg ønsker meg selv, ellers er vitsen med å gi gave borte. Og har jeg ikke penger, så er det ikke rom for gaver i det hele tatt. Er jeg sær som mener det? Vi bor i Norge, og når man ser verden som ett folk, så er vi jo helt stinn her. Det blir rett og slett tu much noen ganger. Kjente at jeg ble helt matt av pengebeløpene som ble brukt på "min kjære" for x.. Men all pengebruk kan jo forsvares. Nei, du er ikke sær. Hvor mange av årets gaver blir ikke skapfyll, tror du? Crazy. Spikermatte tar jo kaka da, årets slager??!!
Gjest negasjon utlogget n Skrevet 30. desember 2009 #4 Skrevet 30. desember 2009 Vi bor i Norge, og når man ser verden som ett folk, så er vi jo helt stinn her. Det blir rett og slett tu much noen ganger. Kjente at jeg ble helt matt av pengebeløpene som ble brukt på "min kjære" for x.. Men all pengebruk kan jo forsvares. Nei, du er ikke sær. Hvor mange av årets gaver blir ikke skapfyll, tror du? Crazy. Spikermatte tar jo kaka da, årets slager??!! Takk for svar dere begge. Jeg leste litt noen tråder her og gjengangeren er jo at de fleste som svarer ikke bryr seg om ytre tull. Har nettopp fått tlf om to - en er alvorlig syk og den andre har havnet på kjøret. Ville det hjulpet om jeg hadde kjøpt en snørrklut til dem, i alle fall til han som har havnet utfor.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2009 #5 Skrevet 30. desember 2009 Jeg er helt enig med deg. Blir ufattelig trist av å se innleggene her inne. Gavene er en så utrolig liten del av jula. Glede, samvær, omtanke, et lyspunkt midt på vinteren, god mat, ro og ettertanke... alt dette vil jeg sette før gavene. De fleste sier de bryr seg mer om ekte verdier enn penger, men i neste øyeblikk legges det ut "skrytelister" over gaver som er gitt og mottatt. Og for de som ikke tror jeg lever som jeg preker; før jul måtte barna mine ta minimum to leker hver som ikke blir brukt (NB Hele, pene leker!) og donere til en julegaveaksjon. Tilbake fikk de 5 gaver hver på julaften; fra foreldre, to sett besteforeldre og to sett onkler/tanter. Vi hadde på forhånd avtalt at to av gavene kunne være leker (kvalitetsleker som lego, brio, brettspill, bøker, puslespill osv) og resten skulle være "nyttegaver" som parkdress, votter, ullundertøy osv. Barna våre er overlykkelige og syns de har hatt en spennende og flott jul. Det er ikke gavene eller verdien av disse som gjør jula. Og jeg foretrekker å dele en god middag eller et par glass vin sammen en kveld framfor å motta gaver som "må" gis. Har ikke noen av mine kjære råd til gave, skal de selvsagt slippe det - uten dårlig samvittighet. Jeg gir det jeg ønsker og kan, til de jeg ønsker og vil gi gaver til.
Gjest www Skrevet 4. september 2010 #7 Skrevet 4. september 2010 veldig enig med deg. Folk er litt selvopptatte. så er det veldig få som tenker på Jesus i jula virker deg som.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå