Gå til innhold

Bytte en vare som har blitt satt ned etter kjøpet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ikke sove i går, så da tenker jeg mye rart..

Man kjøper en bukse til 1000kr før jul. Den passer ikke og man vil bytte denne varen i en annen str etter jul. Buksen er nå satt ned til 500kr. Da vil jeg tru at man får en ny bukse i ønsket str, og thats it??

Men hvis man leverer buksen, med kvittering og spør om å få en tilgodelapp, kan man jo bruke tilgodelappen til å kjøpe denne buksen i en annen str og enda et plagg til 500 kr..?

Jeg bare grubler..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_ostepop_*
Skrevet

Man kjøper en bukse til 1000kr før jul. Den passer ikke og man vil bytte denne varen i en annen str etter jul. Buksen er nå satt ned til 500kr. Da vil jeg tru at man får en ny bukse i ønsket str, og thats it??

Men hvis man leverer buksen, med kvittering og spør om å få en tilgodelapp, kan man jo bruke tilgodelappen til å kjøpe denne buksen i en annen str og enda et plagg til 500 kr..?

Jeg bare grubler..

Du har rett. Derfor lønner det seg å bytte fort. FØR de får satt ned varene, men husk: du har ikke KRAV på tilgodelapp eller penger tilbake.

Skrevet

I utgangspunktet har du ikke rett/krav på noe som helst fra butikkens side, det er noe de tilbyr deg som kunde.

De fleste vil la deg enten bytte bukse i riktig størrelse, eller så kan du nok få en tilgodelapp på 1000 kr. Det forutsetter at du kan dokumentere kjøpet.

Om du tar buksa i riktig str vil du ikke få tilgodelapp på noen ting.

Gjest epleknollen
Skrevet

Jeg bare grubler..

De fleste bytter gaver uten problem, men vær obs på at hvis du ikke har byttekort, eller byttebevis, kan det hende du må gå hjem med uforrettet sak.

Forbrukerrådet slår fast at verken forbrukerkjøpsloven eller andre lover gir deg noen automatisk rett til å bytte en feilfri vare. Som kunde har du ingen lovbestemt "angrefrist" eller bytterett ved kjøp i vanlig forretning.

Les mer her (hvis du fortsatt grubler): http://www.dinside.no/831106/skal-du-bytte-varen

Skrevet

overhørte en samtale mellom en ansatt og en kunde i en klesbutikk idag og der ble det hvertfall gjort veldig klart at hvis man bytter en vare (uavhengig av om det er pga gave man ikke ønsker, kjøpt feil størrelse e.l.) så er det prisen på byttetidspunktet som gjelder. Er buksen satt ned til 500,- så får man altså enten bytte inn i vare for samme pris, eller tilgodelapp på 500,-

Synes det gir mest mening egenlig også. Det er jo veldig veldig mye som kommer på salg i romjulen, og det hadde jo blitt nokså håpløst om man da kunne gå inn og bytte alle gavene og få fullpris igjen (for så å kanskje gå inn og kjøpe varen tilbake og sitte igjen med et mellomlegg)

Skrevet

Men hvis man er litt vrang her..

Man sier: "Jeg har ikke tid til å finne noe her nå". Man får en tilgodelapp (hvis butikke tilbyr dette), og drar tilbake å kjøper buksen i rett str til 500kr dagen etterpå.

Dette blir litt det samme som hvis man har et gavekort på feks 1000kr, man vil heller ha de i kontanter. Handler en vare for dette beløpet, og drar tilbake dagen etter å sier "denne passet ikke, kan jeg få pengene tilbake?" Dette vil da kun gå i butikker som har åpent kjøp i X dager. (Altså at man kan deponere med bare kvitteringen)

Skrevet

om man gjør det siste, så vil de fleste bare gi en ny tilgodeseddel. De fleste butikker vil ikke gi ut 1000kroner...

Skrevet
overhørte en samtale mellom en ansatt og en kunde i en klesbutikk idag og der ble det hvertfall gjort veldig klart at hvis man bytter en vare (uavhengig av om det er pga gave man ikke ønsker, kjøpt feil størrelse e.l.) så er det prisen på byttetidspunktet som gjelder. Er buksen satt ned til 500,- så får man altså enten bytte inn i vare for samme pris, eller tilgodelapp på 500,-

Synes det gir mest mening egenlig også. Det er jo veldig veldig mye som kommer på salg i romjulen, og det hadde jo blitt nokså håpløst om man da kunne gå inn og bytte alle gavene og få fullpris igjen (for så å kanskje gå inn og kjøpe varen tilbake og sitte igjen med et mellomlegg)

Aha! Der fikk jeg svaret på at det jeg grubla på ikke fungerer. Det høres jo mest riktig ut det ja! Takk for deeet :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Dette blir litt det samme som hvis man har et gavekort på feks 1000kr, man vil heller ha de i kontanter. Handler en vare for dette beløpet, og drar tilbake dagen etter å sier "denne passet ikke, kan jeg få pengene tilbake?" Dette vil da kun gå i butikker som har åpent kjøp i X dager. (Altså at man kan deponere med bare kvitteringen)

Måtte lese innlegget et par ganger, og tror tilslutt at jeg skjønte hva du mente. Ja, altså f.eks. på HM så har man jo automatisk deponering på alle varer man kjøper så der kan man kjøpe klær for et gavekort, og så bytte gaver mot kontanter dagen etter uten at det er noe problem.

Men, det er jo en helt annen sak enn varer som har kommet på tilbud etter kjøpstidspunktet.

Skrevet

Jeg bare grubler..

i mange butikker får du ikke bruke tilgodelapper på salgsvarer, nettopp på grunn av dette.. så blir det samme uansett hva du gjør

Skrevet
om man gjør det siste, så vil de fleste bare gi en ny tilgodeseddel. De fleste butikker vil ikke gi ut 1000kroner...

Men i hvis man deponerer, skal man jo ha penger tilbake. Men er enig i at hvis man betaler med gavekort får man ikke kontanter ut, men hvis ikke det syns på kvitteringen at det er betalt med gavekort, burde man få det utbetalt. Men det spørs jo helt på datasystemet og rutinene til butikken.

I den butikken jeg jobber, ville dette gå helt fint. (Det står på kvitteringen hvis det er betalt med gavekort, men dette blir aldri sjekket)

Skrevet
Måtte lese innlegget et par ganger, og tror tilslutt at jeg skjønte hva du mente. Ja, altså f.eks. på HM så har man jo automatisk deponering på alle varer man kjøper så der kan man kjøpe klær for et gavekort, og så bytte gaver mot kontanter dagen etter uten at det er noe problem.

Men, det er jo en helt annen sak enn varer som har kommet på tilbud etter kjøpstidspunktet.

Jepp! En helt annen sak, men jeg grublet på dette også. Trenger vel ikke si at jeg kjeder meg :sjenert:

Gjest Gjest_ostepop_*
Skrevet

Dette varierer fra butikk til butikk. Det kommer an på policyen i hver enkelt butikk.

Som forbruker har du ikke KRAV på noesomhelst bytte.

Det er bare å finne seg i det kassadamen sier :-)

Skrevet
Dette varierer fra butikk til butikk. Det kommer an på policyen i hver enkelt butikk.

Som forbruker har du ikke KRAV på noesomhelst bytte.

Det er bare å finne seg i det kassadamen sier :-)

Skulle ønske alle kunder var som deg :):klemmer:

Skrevet

En butikk jeg var innom i går, sto det at man måtte bytte gaver innen 9januar for å få fullpris tilgode på klær som er nå på salg.

Men dette er en stor kjdedebutikk..

Skrevet

Jeg var borte i dette tidlig i januar i år. Jeg hadde fått et plagg som var for stort til jul i 2008 så jeg måtte bytte, men plagget var nedsatt i pris før jeg var på et sted denne kjeden har butikker.

I den butikken fikk jeg byttet plagget og fikk tilgodelapp på resten av beløpet/mulighet til å finne et plagg til. Jeg tror jeg hadde med meg kvittering, men husker ikke dette sikkert.

Skrevet
Men hvis man er litt vrang her..

Man sier: "Jeg har ikke tid til å finne noe her nå". Man får en tilgodelapp (hvis butikke tilbyr dette), og drar tilbake å kjøper buksen i rett str til 500kr dagen etterpå.

i de aller fleste butikkene blir det sjekket oppmot kviteringen kunde har med om hvordan betaling som er blitt brukt, og er det da betalt med gavekort eller tilgodelapp er det TILGODELAPP som blir utstedt hvis kunden ikke finner noe å bytte til, man kan ikke deponere på noe når man "ikke" har betalt på lissom.

Skrevet
Skulle ønske alle kunder var som deg :):klemmer:

veldig enig med deg der! :)

Gjest Gjest_Oz
Skrevet
i de aller fleste butikkene blir det sjekket oppmot kviteringen kunde har med om hvordan betaling som er blitt brukt, og er det da betalt med gavekort eller tilgodelapp er det TILGODELAPP som blir utstedt hvis kunden ikke finner noe å bytte til, man kan ikke deponere på noe når man "ikke" har betalt på lissom.

Stemmer. De fleste har en policy som sier at dersom du lever inn noe får du tilbake på samme måte som du betalte. Dvs kontant dersom du betalte med penger eller tilgodelapp om du betalte med tilgodelapp/gavekort. Nettopp for å unngå at gavekort/tilgodesedler skal kunne byttes i kontanter

Gjest Aminata
Skrevet

I butikken jeg jobber i kunne du levert en vare inn -mot kvittering- fått pengene ut, og senere komt inn å kjøpt varen for den nye prisen. Dette forutsetter at varen er kjøpt innenfor 30 dager og ikke er brukt.

Hvor etisk dette er, det er en annen sak!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...