Gå til innhold

Borgelig bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lite peiling på bryllup å slike ting. Blir nok ikke giftemål med det første, men jeg spør for å ha ting avklart og så jeg vet.

Jeg er ikke medlem i statskirken, og har aldri vært det. Min kjære er døpt, men ikke konfirmert. Ingen av oss vil gifte oss i kirken.

Men er det slik at dersom man ikke gifter seg kristelig så MÅ man ned på tinghuset? For jeg vil gjerne ha et flott bryllup, gjerne ute, med gjester og flott kjole. Ikke bare dra ned på tinghuset og underskrive på noen papirer og ferdig med det..

Hvordan fungerer det egentlig? Kan jeg få "prinsesse-bryllupet" mitt en vakker dag?

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvem som skal vie dere. Et ikke-kirkelig bryllup må jo ikke bety at en vies av en dommer på tinghuset.

Om dere vil kan f.eks. Human-etisk forbund eller sosialhumanistene gjøre det. En av partene må være medlem i organisasjonen for at dette skal være aktuelt, så om det er et livssyn dere identifiserer dere med så er jo saken grei. Både HEF og sosialhumanistene sender vigslere til stedet hvor bryllupet skal være ihvertfall, det er ikke

Om dere derimot ikke kunne tenke dere å bruke humanistiske vigslere så aner jeg ikke hva slags alternativer dere har. Jeg tviler på at dommerne fra tinghuset er villige til å foreta vielsen et annet sted. men det går an å få til en koselig vielse på tinghuset også, det er ordentlige seremonier der også, som har alle de elementene man vanligvis ser i et bryllup (inngang, tale, løfteinngåelse, kysset osv.) - ikke bare signering av papirer i et tomt, kaldt rom. De fleste signerer papirene først, og har seremonien med gjester etterpå. Mange steder lar brudeparet pynte rommet som de selv ønsker (til en viss grad, selvfølgelig) og det er mulig å sette sitt eget, personlige preg på seremonien. Dere kan jo sjekke ut hvordan mulighetene er der dere bor.

Skrevet

Vi skal ha en dame fra tinghuset til å vie oss, men hun skal gjøre det på toppen av Fløien i Bergen. Deretter drar vi til lokale og har samme festen som et hvilket annet kirkebryllup ville hatt. Selve seremonien gjør dere hva dere vil med, vi skal ha noen til å synge osv.

Skrevet
Jeg har lite peiling på bryllup å slike ting. Blir nok ikke giftemål med det første, men jeg spør for å ha ting avklart og så jeg vet.

Jeg er ikke medlem i statskirken, og har aldri vært det. Min kjære er døpt, men ikke konfirmert. Ingen av oss vil gifte oss i kirken.

Men er det slik at dersom man ikke gifter seg kristelig så MÅ man ned på tinghuset? For jeg vil gjerne ha et flott bryllup, gjerne ute, med gjester og flott kjole. Ikke bare dra ned på tinghuset og underskrive på noen papirer og ferdig med det..

Hvordan fungerer det egentlig? Kan jeg få "prinsesse-bryllupet" mitt en vakker dag?

Neida, du må ikke til tinghuset. Et alternativ kan kanskje være unitarisk bryllup. Et slikt bryllup får du stort sett som du selv vil ha det. Her er mer info.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...