Frk Johansen Skrevet 29. desember 2009 #1 Skrevet 29. desember 2009 Vi skal spise middag hos venner, vi har 5 jevngamle barn i alderen 6-11 år. De siste årene har vi feiret nyttår helt stille og rolig på fjellet og barna har bare lekt og kost seg til rakettene kommer opp. (Eller stort sett har de vel sovnet, vi har også "stilt" frem klokka med jevne mellomrom hele kvelden igjennom så den var 24 kl. 22, uff...) Men i år er de blitt så store og vi skal feire med andre, så er det noen tips til aktiviteter utenom spille tv-spill eller se film? De kan selvfølgelig ake litt, og tenne opp stjerneskudd sånn i ny og ne men jeg antar kvelden blir lang likevel. Noen som har noen gode forslag??
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #2 Skrevet 29. desember 2009 Vi fikk beskjed om å legge oss, og ble lovet å bli vekket. De vekket oss og vi la oss igjen. En 11 åring vil sikkert sette pris på å være våken helt til midnatt. Hva er problemet med at barna er våkne? Dere må ikke aktivisere dem for enhver pris. Barn klarer å finne på ting selv, uten de voksnes innblanding. Det gjør vel ingenting om de ser dere tar vin til maten og koser dere så lenge alt foregår i rolige forhold?
Gjest WendyClear Skrevet 29. desember 2009 #3 Skrevet 29. desember 2009 Barn klarer helt fint å aktivisere seg selv, spessielt når de er flere. Har selv måtte finne på ting å gjøre med søskenbarna da jeg var liten, og det gikk da som oftest ganske bra og uten mye mas. Hvorfor kan ikke barna spille tv-spill eller se på film? Er det ikke utstyr til det, eller mener du at det ikke passer på denne kvelden? Jeg synes hvertfall barna skal kunne være med å bestemme hva de har lyst til å gjøre
Wildy Skrevet 29. desember 2009 #4 Skrevet 29. desember 2009 Nå er mien så store at de er våkne hele kvelden. Vi spsier middag sent, gjerne fra seks-sju tiden, litt dessert etterpå, rydder bord osv. Den tiden som blir igjen brukes gjerne til å henge rundt i vinduene og speide etter raktetter, spille litt, prate osv osv. Ungene finner gjerne noe å gjøre selv om de kjeder seg, jeg lager ikek "program" for hele kvelden.
Miss Puddel Skrevet 30. desember 2009 #5 Skrevet 30. desember 2009 spille kort, brettspill, tegne, lese bøker, leke gjemsel etc. Men hvorfor kan de ikke se på film? HArry Potter og mysteriekammeret går på TV-Norge klokken 20...
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2009 #6 Skrevet 30. desember 2009 Brettspill, kortspill og utkledning. Si til dem at hvis de blir trøtte kan de legge seg, og at dere vekker dem før midnatt. Og hold det løftet, selv om de sover veldig godt.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #7 Skrevet 1. januar 2010 Vi pleier å ha 'pakkefest'. Pakk inn ca. 3 små gaver per person som skal være med. Pakk gjerne inn det slik at det ikke synes hva det er. Her er det snakk om små og billige saker f eks en såpe, en kjærlighet på pinne, en boks med mais, et par te-lys, liten sjokolade, et par sokker, en pen, klistremerker.... osv... Legg pakkene mitt på et bord og finn en terning. Alle får kaste en gang etter tur. Alle som får en 6'er får lov å ta en pakke og legge foran seg. Når det er slutt på pakker begynner andre omgang. Man fortsetter å kaste terningen og de som får en 6'er får lov å ta en pakke fra en av de andre! Når man starter denne omgangen setter en av deltakerne på en klokke til å ringe etter ca. 10 min. Under disse 10 minuttene stjeler man pakker fra hverandre og når klokken ringer og tiden er ute er man den heldige eier av de pakkene som akkurat da ligger foran seg! Denne leken pleier å være veldig populær hos oss! FOr både store og små. Vi deler som regel opp pakkene slik at vi kan spille to omganger for å dra ut på moroa litt!
Gjest Gjest_Sanna_* Skrevet 1. januar 2010 #8 Skrevet 1. januar 2010 Da ungene våre var mindre, feiret vi alltid nyttår med et vennepar med barn på samme alder som våre. Ungene satt da og så film og spiste i kjellerstuen - mens vi voksne hadde koselig voksen-selskap oppe i spisestuen. Når klokken nærmet seg midnatt startet vi hovedoppskyting av fyrverkeri. Ungene fikk være med på litt småsmell og stjerneskudd tidligere på kvelden også ... for å lette på trykket for barna (og pappaene) Funket kjempefint og ungene gledet seg like mye til nyttår hvert år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå