Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #1 Skrevet 29. desember 2009 Jeg har lønnstrekk p.g.a. et misligholdt lån (jadda, vet jeg har vært uansvarlg med økonomien min og alt det der, men jobber hardt med å rydde opp i ting), det er i høyeste laget, men jeg klarer meg og blir jo fortere ferdig med saken på denne måten. Nå har imidlertid ting endret seg, jeg mister jobben p.g.a. nedskjæringer og fra 1. februar går jeg over på dagpenger og vil dermed få lavere inntekt enn hva lønna mi er per i dag. Da blir det høye trekkbeløpet umulig å leve med. Er det mulig å redusere trekkbeløpet p.g.a. arbeidsledighet? Hven kan jeg eventuelt snakke med?
miss daisy Skrevet 29. desember 2009 #2 Skrevet 29. desember 2009 Er det trekk fra f.eks Lindorff eller andre gjeldsinndrivere? Da må du ta kontakt med dem og høre. 1 februar må du antakeligvis vise dokumentasjon på nåværende inntekt ( arbeidsledighetstrygd)så vil du få trekk som vil passe iforhold til ny inntekt.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #3 Skrevet 29. desember 2009 Det er namsmannen som legger ned trekk i lønn. Du har krav på å sitte igjen med nok til å dekke livsopphold. Ta kontakt med namsmannen så får du nok redusert eller evnt stanset trekket til du har fått ny jobb. Det er arbeidsgiver som trekker deg etter det namsmannen har bestemt. Når du fra februar ikke jobber der lenger vil de heller ikke kunne trekke noen ting. Arbeidsgiver må da gi beskjed til kreditor at trekket stanser. Kreditor vil da ta kontakt med namsmannen og han vil endre trekket til ny arbeidsgiver som i ditt tilfelle blir NAV og justere det om nødvendig. Det beste er likevel at du selv tar kontakt med namsmannen, slik at du får overført trekket med en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå