Gå til innhold

Kort og upersonlig julekort

Fremhevede innlegg

Gjest Bianca26
Skrevet

Ok, saken er den. Jeg har en venninne som for noen år siden flyttet til et annet land for noe år siden. Vi har helt siden skoletiden vært ganske nære venninner, men siste året har kontakten dabbet av uten noen spesiell grunn egentlig. Det bare ble slik pga avstanden.

Tingen er at jeg sendte henne et julebrev som var ganske langt og personlig, hvor jeg sa at jeg savnet henne, og ønsket at vi skulle få bedre kontakt igjen og at jeg syntes det var trist at vi ikke hadde like mye kontakt som før og at jeg tenkte på å besøke henne igjen snart siden det er et par tre år siden sist jeg var der. (Hun har vært hjemme i Norge og jeg har truffet henne etter jeg besøkte henne).

Det jeg fikk tilbake var et helt plai kort hvor det bare sto god jul og godt nytt år. Ingenting mer. Og dette er en person som liker å skrive mye brev. Ifjor fikk jeg et kjempelangt og koselig julebrev av henne, men nå var det bare dette upersonlige god jul og godt nytt år. Jeg kjente jeg ble ganske lei meg når jeg åpnet kortet. Jeg fikk følelsen av at hun ikke er like interessert i å opprettholde kontakten, men at hun bare sendte meg kort fordi jeg sendte og ikke fordi hun egentlig ville.

Er det jeg som overreagerer, eller er det forståelig at jeg blir litt fornerma/ lei meg?

Jeg har forsøkt å snakke med henne på msn og facebook og, men da svarer hun sjelden. Slik har det vært noen måneder nå.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_tyttebær_*
Skrevet

Høres ut som om hun ikke er særlig interessert i å holde kontakten. Så ja, jeg forstår at du blir lei deg når du blir avvist på denne måten.

Det er i grunnen ikke så mye du kan gjøre med det, enten er hun fryktelig opptatt med sin nye kjæreste og sine nye venner, slik at hun ikke er så opptatt av gamle bekjentskaper lengre eller så har hun det kanskje ikke så godt med seg selv? Kanskje hun føler dere har vokst fra hverandre? Grunnene kan jo være mange, og det er ikke godt å si hva grunnen er, men det er ingen vits i å "mase" på henne dersom hun ikke ønsker kontakt lengre.

Gjest Bianca26
Skrevet
Høres ut som om hun ikke er særlig interessert i å holde kontakten. Så ja, jeg forstår at du blir lei deg når du blir avvist på denne måten.

Det er i grunnen ikke så mye du kan gjøre med det, enten er hun fryktelig opptatt med sin nye kjæreste og sine nye venner, slik at hun ikke er så opptatt av gamle bekjentskaper lengre eller så har hun det kanskje ikke så godt med seg selv? Kanskje hun føler dere har vokst fra hverandre? Grunnene kan jo være mange, og det er ikke godt å si hva grunnen er, men det er ingen vits i å "mase" på henne dersom hun ikke ønsker kontakt lengre.

Syns uansett hun kunne vært ærlig og sagt det, men jaja. jeg har andre venner

Skrevet

Jeg ville prøvd å ta kontakt igjen etter jul, og skrevet en mail. Jeg er ikke glad i å chatte på facebook/msn, og tar meg ikke tid til å skrive julekort eller brev (selv om jeg var flinkere til det før). Hvis hun ikke svarer eller bare svarer kort da også, så ville jeg gitt henne opp. Grunnen til at hun ikke vil si direkte til deg at/om hun ikke er interessert i så mye kontakt er kanskje at det faktisk fort er nokså kjipt å si sånt med mindre det faktisk er en konflikt eller den parten som ønsker kontakt er så masete at det føles nødvendig. Tror de fleste foretrekker å bare la kontakten dabbe av når man føler det ikke er grunnlag for å ha mye kontakt, og årsaken kan jo være så enkel som at man er på forskjellige steder i livet og ikke har så mye å snakke om for en tid.

Skrevet

Skjønner at du er skuffet! Det hadde jeg også vært. Men ikke alle er like glad i å skrive masse når de sender julekort.

Jeg skriver en liten oppdatering av året til de nærmeste og bare en liten tekst til de andre jeg sender til.

Jeg har ei venninne som skrev nesten akkurat det samme som meg i julekortet sitt til meg. Jeg tror at hun kanskje kopierte teksten min litt. Kan hende jeg tar feil men..

Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg ville prøvd å ta kontakt igjen etter jul, og skrevet en mail. Jeg er ikke glad i å chatte på facebook/msn, og tar meg ikke tid til å skrive julekort eller brev (selv om jeg var flinkere til det før). Hvis hun ikke svarer eller bare svarer kort da også, så ville jeg gitt henne opp. Grunnen til at hun ikke vil si direkte til deg at/om hun ikke er interessert i så mye kontakt er kanskje at det faktisk fort er nokså kjipt å si sånt med mindre det faktisk er en konflikt eller den parten som ønsker kontakt er så masete at det føles nødvendig. Tror de fleste foretrekker å bare la kontakten dabbe av når man føler det ikke er grunnlag for å ha mye kontakt, og årsaken kan jo være så enkel som at man er på forskjellige steder i livet og ikke har så mye å snakke om for en tid.

Ja det er sikkert slik som du sier, men jeg tenker litt sånn hvorfor skal jeg gidde å sende mail til henne, når jeg allerede har skrevet det jeg ville si på det kortet. Jeg gjorde skikkelig flid med å skrive det kortet, og jeg hater egentlig å skrive julekort, og når jeg da får det tilbake så bør jeg vel ta hintet?

Skrevet
Ja det er sikkert slik som du sier, men jeg tenker litt sånn hvorfor skal jeg gidde å sende mail til henne, når jeg allerede har skrevet det jeg ville si på det kortet. Jeg gjorde skikkelig flid med å skrive det kortet, og jeg hater egentlig å skrive julekort, og når jeg da får det tilbake så bør jeg vel ta hintet?

Tja, jeg skjønner deg jo veldig godt egentlig :) Samtidig er det det med at ikke alle tar seg tid til å skrive lange julebrev. For mange er førjula travel med enten eksamener, jobboppgaver eller rett og slett det å gjøre i stand til jul, og om man egentlig kunne satt av tid er det lett å bare føle seg stressa. Kan godt hende det er "riktigst" å bare vente og se om du hører noe mer etter hvert nå. Samtisig er det mulig det "hjelper" å sende en liten mail etter jul en gang og se om du får noe respons da.

Vil uansett oppfordre deg til å ikke legge så mye i det. Noen er ikke så flinke til å holde kontakten når det er stor avstand, det er sikkert ikke fordi hun synes noe negativt om deg.

Skrevet

Jeg har fått laaange julebrev fra to venninner. Selv har jeg bare sendt standard Foto Knudsen-kort med bilde av ungene på, og påtrykt God jul og Godt Nyttår. Ikke engang navnene våre har jeg skrevet på selv, alt var ferdigtrykt. Jeg hadde ikke tid til mer i år. Så kunne man kanskje innvende at "da kunne det vært det samme". Tja, kanskje det. Men jeg syntes det var bedre enn ingenting. Og jeg vet at mine venninner ikke tar seg nær av det. I neste runde kan det være motsatt.

Kanskje dere sendte kort/brev samtidig, at hun har litt dårlig samvittighet og at hun nå går med planer om et lengre brev utpå nyåret, sånn for å gjenopprette "balansen"? Kan jo hende. Kan skjønne at du ble litt skuffet, men jeg synes jeg ikke du skal la det bety så mye. Sannsynligvis har hun ikke ment å sende noen signaler med kun et kort kort.

Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg har fått laaange julebrev fra to venninner. Selv har jeg bare sendt standard Foto Knudsen-kort med bilde av ungene på, og påtrykt God jul og Godt Nyttår. Ikke engang navnene våre har jeg skrevet på selv, alt var ferdigtrykt. Jeg hadde ikke tid til mer i år. Så kunne man kanskje innvende at "da kunne det vært det samme". Tja, kanskje det. Men jeg syntes det var bedre enn ingenting. Og jeg vet at mine venninner ikke tar seg nær av det. I neste runde kan det være motsatt.

Kanskje dere sendte kort/brev samtidig, at hun har litt dårlig samvittighet og at hun nå går med planer om et lengre brev utpå nyåret, sånn for å gjenopprette "balansen"? Kan jo hende. Kan skjønne at du ble litt skuffet, men jeg synes jeg ikke du skal la det bety så mye. Sannsynligvis har hun ikke ment å sende noen signaler med kun et kort kort.

Ja. Det er vel mulig det og, men når hun sa takk for kortet på facebook så sa hun at hun ikke hadde begynt på julekortene ennå. Men det var liksom ikke noe bilde elkler noe på kortet heller. Var liksom helt plaint. Hun hadde jo laget det selv da så d ut som, så hun hadde jo tatt seg tid til det da. Da kunne hun jo skrevet litt mer

Gjest Gjest_charlotte_*
Skrevet
Jeg har fått laaange julebrev fra to venninner. Selv har jeg bare sendt standard Foto Knudsen-kort med bilde av ungene på, og påtrykt God jul og Godt Nyttår. Ikke engang navnene våre har jeg skrevet på selv, alt var ferdigtrykt.

Jeg er en av de som tar meg tid til å skrive til de jeg har nær. Og setter veldig pris på de hyggelige hilsnene jeg får tilbake. Men somme ganger så synes jeg rett og slett at folk kunne gjort seg bare bittelitt mer flid. Som du skriver over, så var alt ferdigtrykt fra FotoKnudsen, med god jul og godt nytt år. Men kjære deg, ikke engang navnene deres har du tatt deg tid til å skrive ned?!?!

Har fått en del julekort i år av samme slaget, men kun ett kort der folk hadde glemt å skrive navnet sitt. Og da spurte min kjære mann hvem i all verden dette er. For han kunne ikke gjenkjenne de to småguttene på bildet. Og jeg må innrømme at det tok meg et lite sekund før jeg også innså at det var en gammel venninne sine barn.

Er det så mye forlangt av folk å ta seg tid til å skrive noen hyggelige setninger til venner og familie? Tar det deg så mye tid? Vet at vi er mange som sliter med dårlig tid, stress, jobb, barn, husarbeid osv. Men kjære alle dere, start litt tidligere, eller gjør ferdig kortene litt etter litt i steden for å gjøre alt 16.desember.

Det er ikke alle jeg kjenner som får julebrev, men bare julekort. Uansett, så skriver jeg noen hyggelig og viser at jeg er interessert i hva de gjør, hvor de bor, barna osv. Krever ingenting!!!

Folk har da tydeligvis god tid til å sitte på nettet og feks skrive inn på forumet her, eller bruke facebook til å sende meldinger. Hvorfor da ikke bruke noen av de minuttene til å skrive en koselig hilsen til de du skal sende kort/brev til?! Ellers kan du nesten bare la være synes jo jeg...

Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg er en av de som tar meg tid til å skrive til de jeg har nær. Og setter veldig pris på de hyggelige hilsnene jeg får tilbake. Men somme ganger så synes jeg rett og slett at folk kunne gjort seg bare bittelitt mer flid. Som du skriver over, så var alt ferdigtrykt fra FotoKnudsen, med god jul og godt nytt år. Men kjære deg, ikke engang navnene deres har du tatt deg tid til å skrive ned?!?!

Har fått en del julekort i år av samme slaget, men kun ett kort der folk hadde glemt å skrive navnet sitt. Og da spurte min kjære mann hvem i all verden dette er. For han kunne ikke gjenkjenne de to småguttene på bildet. Og jeg må innrømme at det tok meg et lite sekund før jeg også innså at det var en gammel venninne sine barn.

Er det så mye forlangt av folk å ta seg tid til å skrive noen hyggelige setninger til venner og familie? Tar det deg så mye tid? Vet at vi er mange som sliter med dårlig tid, stress, jobb, barn, husarbeid osv. Men kjære alle dere, start litt tidligere, eller gjør ferdig kortene litt etter litt i steden for å gjøre alt 16.desember.

Det er ikke alle jeg kjenner som får julebrev, men bare julekort. Uansett, så skriver jeg noen hyggelig og viser at jeg er interessert i hva de gjør, hvor de bor, barna osv. Krever ingenting!!!

Folk har da tydeligvis god tid til å sitte på nettet og feks skrive inn på forumet her, eller bruke facebook til å sende meldinger. Hvorfor da ikke bruke noen av de minuttene til å skrive en koselig hilsen til de du skal sende kort/brev til?! Ellers kan du nesten bare la være synes jo jeg...

Jeg synes når folk sender koselige bilder så kompenserer det for ikke å ha skrevet så mye, men når det ikke engang er det så er det litt døvt. Da kan man like godt sende julehilsen på facebook.

Skrevet

Nix. :)

Men jeg sendte alle julegaver i tide, og blant dem var det et par hjemmelagde. Hjelper det litt? ;)

Skrevet

Hun er ikke interessert i deg lengre. Hun er bare feig som ikke tør å si noe til deg. Du må ta signalene og la forholdet ebbe ut.

Skrevet

Ikke ta deg nær av det! Her sitter jeg, som din venninne, i utlandet. På grunn av mye å gjøre på skolen, har jeg ikke tid til å svare alle brevene jeg får like utfyllende. Den ene "snail-mail"-en måtte bli svart med en hurtig skrevet e-mail. Hun snakker om å komme på besøk, og jeg synes det er fantastisk at hun viser intiativ, og det eneste jeg har fått gjort tilbake er å invitere henne muntlig til bryllupet mitt i sommer. Så, det går litt opp og ned, til og med et par måneder med sommerferie går fort når begge reiser og jobber på ulikt tidspunkt, av og til er ikke viljen alltid nok, men jeg tror vi vet hvor vi har hverandre, og at hun forstår at jeg ikke kan vise mer hensyn enn det jeg gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...