Gå til innhold

Ønsker en annerledes ferie med barna

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_petra_*
Skrevet

Hei

Vi er en familie med to jenter på 4 og 8 år. Vi har vært på en del charterreiser til Spania, Hellas, Kypros og Bulgaria. Det er jo kjempefint. Det er trygt og greit, alt legges til rette for en fin familieferie. Men det kan jo bli kjedelig i lengden og nå har jeg lyst til å prøve noe annet! Mannen er skeptisk, han vil helst at alt skal være klappert og klart, mens jeg er mer impulsiv. Løsningen er kanskje da å legge opp en ferie der vi vet hva vi skal og at det meste planlegges på forhånd.

Er det noen som har tips til hvor vi kan reise? Vi har ingen bestemte ønsker, men litt sol og varme er jo godt. Det bør heller ikke være for langt. Målet er egentlig bare at vi skal komme oss til et annet sted enn de typiske syden- stedene. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min søster og hennes familie planla i sommer å dra til Danmark sammen med en annen familie! Dessverre ble det ikke til at de gjorde dette da den andre familien måtte trekke seg men idden hørtes god ut! De hadde en ide om å leie en hytte ved sjøen og de lange, hvite strendene sør på Jylland! Det er jo snakk om late dager, bading, soling og total ro så kanskje ikke å anbefale for den shoppingglade.. Dette har jo også litt med hvor man velger å feriere, går jo også an å feriere et stykke utenfor en stor by, slik at man kan ta hele dager med shopping og andre dager med strandliv! :)

Gjest Gjest_Bettina_*
Skrevet

Hva med Jurmala utenfor Riga? Nydelige, langgrunne sandstrender og et koselig lite sentrum å rusle i/spise om kvelden. Toget inn til Riga tar en halvtime og flybilletter dit koster "ingenting" hvis dere er heldige. Vi betalte kr. 1250,- for fire stk. for et par år siden, og da kan man tillate seg å bo bra!

Skrevet

Jeg vil også stemme for Jurmala, hele byen har et sjarmerende Mumitroll-hus preg, bra muligheter for spa, og se opp for store og stilige sandskulpturer!

Skrevet

mitt drømme-reisemål er tibet. dette er kjempelærerikt og interesant.(kanskje vente til barna er litt eldre?)

Skrevet

Hva med Bornholm ?

Dansk perle i Østersjøen med godt sommerklima, flotte strender, idylliske småbyer og mange muligheter for både en aktiv og en avslappende ferie for store og små.

Skrevet

Et alternativ til å leie sommerhus i Danmark, kan feks være å leie sommerhus i Polen.

Et varmere alternativ er å reise til Jordan! Hyggelige mennesker, deilige strender og mye kultur! :jepp:

Gjest Gjest_petra_*
Skrevet

Tusen takk for gode råd.

Danmark blir det ikke, har vært der før ;)

Men skal sjekke ut Jurmala og Jordan.

Tenker litt på Marokko og Marrakech, men er usikker på om vi skal vente til barna blir litt større.

Har også veldig lyst til østen, men det frister ikke med en lang flytur enda.

Tar gjerne i mot flere tips.

Skrevet
Tusen takk for gode råd.

Danmark blir det ikke, har vært der før ;)

Men skal sjekke ut Jurmala og Jordan.

Tenker litt på Marokko og Marrakech, men er usikker på om vi skal vente til barna blir litt større.

Har også veldig lyst til østen, men det frister ikke med en lang flytur enda.

Tar gjerne i mot flere tips.

Marokko vil nok være svært masende og stressende med to barn. Skal dere til et arabisk land er nok Jordan absolutt og anbefale, forholdsvis trygt, rolig og avslappet.

Skrevet

Mine tips som alle er barnevennlige, og uten voldsom lang reisevei:

- leie sommerhus. Hva med Gotland? Har ikke vært der selv, men har en venninne som har vært der flere ganger som barn og som snakker veldig varmt om det. Kjekt for barna å være et sted hvor det er andre barn de kan forstå som de kan leke med.

Ellers kan jo sommerhus selvsagt leies hvor som helst andre steder også

- cruice i Middelhavet. Masse aktiviteter ombord, både for voksen og barn. Slik familien som helhet kan finne på ting sammen, samt at barna kan kose seg med barneaktivitetene også mens foreldrene får litt "fri". Og så kommer man jo til havn på ulike steder nesten hver dag, og kan da velge om man vil gå på sightseing, eller om man bare vil shoppe, bade eller holde seg i ro på båten

- bilferie nedover i Europa. Det har etterhvert kommet mange store, flotte campingplasser nedover i Europa. Mange med tilsvarende tilbud som endel charter-hoteller, men strand, bassenger og div. aktiviteter for barn.

- øyhopping i Helles. Helt klart en syden-ferie, men på en helt annen måte enn når man er på charter-tur. Var selv på dette for noen år siden, og både det å finne overnattingsteder og få plass på båtene var ikke noe som helst problem. Det ordnet man der og da (når man kom inn med båt til de ulike øyene sto det stort sett en hel masse folk klare fra ulike hoteller). Vi var to ungdommer som reiste, men så at det var mange barnefamilier som reiste på samme måten.

På en slik reise får man helt klart syden-følelsen, men på en litt ennen måte enn når man er hele oppholdet på et og samme sted

Skrevet

Mitt beste tips tror jeg må være Center Parcs, i enten Nederland, Belgia, Frankrike, Tyskland eller England. Vi dro dit ca annethvert år da broren min og jeg var små, og det var kanonsuksess hvert år :) Parkene er bilfrie (leier sykkel eller bruker beina for å komme rundt) og det er massevis av ville dyr der som er spennende for barn; feks ekorn, kaniner, fugler, samt "petting zoo" med div gårdsdyr. I tillegg er det alltid knallbra badeland, pannekakehus, masse aktiviteter for store og små som varierer fra park til park. Sjekk her for mer info.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Hva med båtloffing i Lofoten? Hvis været er bra vil ungene garantert kose seg og ha en minneverdig ferie :)

Skrevet

Kanskje litt langt, men hva med Florida med Disney World og alle de andre parkene?

Skrevet

Hva med Kroatia?

Det er et flott ferieland. Leie feriehus osv.. (eller reise på charter med Apollo f.eks. - kan anbefales :-) )

Skrevet

Jeg blir litt forundret over svarene du får ovenfor...

Jeg tenker at du kan reise til hele verden med ungene dine, det har vi gjort. Tatt de med på safari i Afrika, backpack i Sør Amerika, interrail i Europa og strandliv i Asia mm..

Tenk på hva ungene har lyst til, ta de med på planleggingen. Dra frem globus, eller kart, og lån bøker hvor dere kan bla litt sammen. Da kan jeg garantere dere en fin tur, hvor både store og små koser seg.

Vi har tatt masse bilder, og laget bøker som vi kan mimre om i ettertid.

Mine tips dersom dere ikke har reist utenom charter før, er Sør-Afrika.

Ta fly til Cape Town, dra rundt i området, dra på safari, elefantpark, bad både i Atlanterhavet og det Indiske Hav, besøk kilden i Montagu, lei bil og kjør pent! Dessuten er det ikke noe tidsforskjell, de snakker engelsk, og er utrolig vennlige. Ungene våre vil tilbake til Afrika!!

Kjøp billetter på nettet, og søk på bosteder selv. Ikke bestill overnatting for hver natt, men kanskje bare de første nettene. Ta det med ro og stop der dere har lyst, og bli noen dager ekstra.

Lykke til med ferieplanlegging!!

Skrevet
Jeg blir litt forundret over svarene du får ovenfor...

Jeg tenker at du kan reise til hele verden med ungene dine, det har vi gjort. Tatt de med på safari i Afrika, backpack i Sør Amerika, interrail i Europa og strandliv i Asia mm..

Tenk på hva ungene har lyst til, ta de med på planleggingen. Dra frem globus, eller kart, og lån bøker hvor dere kan bla litt sammen. Da kan jeg garantere dere en fin tur, hvor både store og små koser seg.

Vi har tatt masse bilder, og laget bøker som vi kan mimre om i ettertid.

Mine tips dersom dere ikke har reist utenom charter før, er Sør-Afrika.

Ta fly til Cape Town, dra rundt i området, dra på safari, elefantpark, bad både i Atlanterhavet og det Indiske Hav, besøk kilden i Montagu, lei bil og kjør pent! Dessuten er det ikke noe tidsforskjell, de snakker engelsk, og er utrolig vennlige. Ungene våre vil tilbake til Afrika!!

Kjøp billetter på nettet, og søk på bosteder selv. Ikke bestill overnatting for hver natt, men kanskje bare de første nettene. Ta det med ro og stop der dere har lyst, og bli noen dager ekstra.

Lykke til med ferieplanlegging!!

Med tanke på at trådstarter skriver at reisen ikke må være for lang, er det vel kanskje ditt svar som er litt forundelig? Å fly til Cape Town tar vel gjerne 15 timer eller noe sånt?

Skrevet
Med tanke på at trådstarter skriver at reisen ikke må være for lang, er det vel kanskje ditt svar som er litt forundelig? Å fly til Cape Town tar vel gjerne 15 timer eller noe sånt?

Det tar ikke så lang tid, med tanke på at du kan sove hele flyreisen. Mine unger sov hele turen, og det tar i underkant av 10 timer fra Amsterdam... Men hvis du synes det er lang tid, greit for meg... Jeg har ikke flyskrekk og det har heller ikke mine unger....

Skrevet

Vi har og vært i Sør-Afrika, og da var søsteren min 4-5 år ;) andre søsteren var 14-15 og jeg var vel 16 eller 17. Gikk kjempebra. Kunne ikke dra til feks Krüger nationalpark siden det kun var for barn over 16, men vi tro på noen andre fine safarier. Kjørte garden route på 3 dager, fra Cape Town til Moussel Bay og tok fly fra Port Elizabeth og var i Durban en liten stund. Vi har familie der.

Turen var heller ikke noe ille, vi reiste først til oslo med bil og var der i noen dager hos slektninger, så flydde vi til amsterdam, så til johannesburg og så til cape town. Gikk kjempefint det, vi sov på flyet og spiste god mat og så filmer.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Det tar ikke så lang tid, med tanke på at du kan sove hele flyreisen. Mine unger sov hele turen, og det tar i underkant av 10 timer fra Amsterdam... Men hvis du synes det er lang tid, greit for meg... Jeg har ikke flyskrekk og det har heller ikke mine unger....

Jo, det tar så lang tid - uansett om du sover eller ei... ;-)

(så flott at dere ikke har flyskrekk)

Gjest Gjest_petra_*
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips. Nå skal vi sette oss ned å planlegge. Gleder meg :)

Sør Afrika er absolutt en land vi skal besøke en gang, men skal vente noen år til barna blir større.

Tror det blir Europa i år. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...