Gjest Tralle Skrevet 27. august 2003 #1 Skrevet 27. august 2003 Hei! Jeg er nå elev ved Almenne Administative fag, VK1. Ettersom jeg bare har to år igjen på videregående, har jeg så smått begynt å tenke på hvilke retning jeg vil snu meg mot, med tanke på videre utdanning. Har i år valgt fag som matte mz, kjemi, biologi og engelsk. Med andre ord, tre realfag, trass i dette ikke går under spesiell studiekompetanse. Uansett, jeg har tenkt en del på bioingeniør. Har hørt mye positive tilbakemeldinger fra ferdigutdannende, og må inrømme at tanken frister meg en hel del. Men har egentlig veldig liten kunnskap og få ferdigheter innen hva dette yrket innebærer, studie, lønn osv. Ville satt stor pris på om noen kunne delt sine evt. erfaring med meg. Takk!
Diva Skrevet 28. august 2003 #2 Skrevet 28. august 2003 Hei Jeg er ikke bioingeniør selv, men jeg vurderte det en gang. Tar i stedet sikte på bachelorgrad - ingeniør i kjemi / gassteknologi / energiteknologi... Du kan sjekke www.nito.no (denne siden har med alle ingeniører å gjøre -> deres fagorganisasjon) og prøve å finne sidene til Norsk Bioingeniørforbund på nettet. (søkte, men fant det ikke på www.kvasir.no) Eller ta kontakt med høgskolene som er nærmest deg og høre om de har denne utdanningen. Arbeidsoppgaver såvidt jeg vet : - Ta blodprøver og analysere dem - Analysere vevsprøver - celleprøver osv. - Preparere prøver før analyser osv.. - Man har også ansvar for vedlikehold og kalibrering av apparater og utstyr o.l. Dette er bare noe av det en bioingeniør gjør. Arbeidsplasser kan være : - Laboratorier (på sykehus eller eksternt) - Sykehus - Firmaer som jobber med produksjon og forskning på vaksiner o.l. Lønnen er såvidt jeg vet, noen hakk under "vanlige ingeniører". Men jeg tror de jobber med lønnsforhøyelse de og, så det kan bli bedre lønn etterhvert. Det går mer under et helseyrke, enn et ingeniøryrke,- dessverre. Jeg vil tro jobben er utrolig spennende og man får se mye av utviklingen innen medisinsk - teknisk arbeid. Studiet er tre år på høgskole. Muligens må du ha fysikk og biologi på forhånd. Men jeg er ikke sikker. Spør ved en høgskole, eller snakk med en studieveileder ved skolen din - Det du også kan gjøre, for å få flere synspunkter,- er å rett og slett ringe til et laboratorie / et sykehus og spørre om det er en bioingeniør eller to der, som kan gi deg litt info om yrket. Lykke til :D P.S : jeg tror det er flere spennende videreutdanninger innen faget også. F.eks innen genetikk....
Gjest Virvel Skrevet 28. august 2003 #3 Skrevet 28. august 2003 BLI BIOINGENIØR! :D Jeg begynte forrige tirsdag, og elsker det. Føler meg som en supergeek, men jeg gleder meg vilt til alt, og kan nesten ikke vente med å begynne å stikke folk. (Fikk faktisk en liten forsmak i dag, vi lærte å ta kapillærprøver.) Slik som det er nå trenger du i grunnen bare å ha hatt matte på videregående. Er litt usikker på om det er 2MX/3MZ, eller om det holder med bare 2MZ også. Men selv om det ikke er noen krav om andre realfag, så bør du virkelig ha litt kjemi og biologi. Første året er veldig mye kjemi. Mye av det er veldig, veldig basic og stort sett det samme som på videregående (bare at vi går fortere igjennom pensum), men det er innmari greit å ha lært det en gang før, for da sitter det bedre. Jeg er i hvert fall sjeleglad for at jeg har 2KJ fra vgs... De som ikke har kjemi fra før må regne med å jobbe hardere enn de andre. I tillegg har jeg 2BI og 3BI, og er nå veldig glad for det også. Tror de kunnskapene blir nyttige. Det er litt fysikk også, men ikke særlig mye, så du vil nok ha mer glede av kjemi og biologi.
Gjest Virvel Skrevet 28. august 2003 #4 Skrevet 28. august 2003 Her står det noe, blant annet finner du fagplanen der. Her står også litt... er vel mest for oss som går der alt, men det kan jo hende du får noe ut av det.
apple Skrevet 4. september 2003 #5 Skrevet 4. september 2003 Eg er ikkje bioingeniør sjølv, men mora mi er det, så eg veit i alle fall litt. Det er i alle fall mykje kjemi, så det bør du lika. Men det eg tenkte at eg visste meir om var lønnsnivå og slikt. Eg er ikkje sikker på kva dei tener, men det har i alle fall aldri vore eit spesielt bra lønnsnivå, eg trur alltid at dei har tent dårlegare enn lærarar. Men dei prøver å forhandla litt når dei kan, så det går sikkert oppover. Og dessutan så er det jo viktigare å trivast i jobben enn å tena flust med pengar.
Gjest Virvel Skrevet 4. september 2003 #6 Skrevet 4. september 2003 I klasserommet vårt henger det en lapp fra Ullevål sykehus hvor det står at minstelønn for bioingeniører er 250 000,-. Det er nok ikke akkurat noe å bli rik av, nei. Jeg ser forresten nå at i tillegg til matte så kreves det et realfag til (2FY eller 2KJ eller 2BI).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå