Gjest T.k Skrevet 29. desember 2009 #1 Skrevet 29. desember 2009 Hei. Har et lite problem her som jeg håpte noen kunne hjelpe meg med. Jeg har en hund som har veldig lange negler og jeg har lyst og klippe dem for hundens skyld selvfølgelig, det må jo være ubehagelig for den når den går eller? Uansett for ikke så lenge siden kjøpte jeg en neglesaks på dyrebutikken, men problemet er at hunden min er kjemperedd når jeg skal klippe neglene. Hunden trekker alltid vekk poten eller skriker når jeg skal klippe neglene vekk. Jeg klarer ikke å klippe neglene når han er så redd. Hva skal jeg gjøre? Har dere tips? Eller skal jeg bare la neglene være i fred og lot han bare gå rundt med lange negler?
Leo Skrevet 29. desember 2009 #2 Skrevet 29. desember 2009 Kloklipp er nødvendig hos de aller fleste hunder og er noe de bør vennes til fra de er valper. For lange klør er ikke bare plagsomt for hunden. I ytterste konsekvens kan det gi feilstillinger med påfølgende ledd- og skjellettproblemer. Nå forstår jeg imidlertid at det løpet er kjørt for din del og da må du rett og slett begynne fra start. En ting er sikkert og det er at klørne må klippes og er de veldig lange bør det skje så raskt som mulig. Hvis jeg var deg, ville jeg derfor ha bestilt en time hos veterinæren som for det første kan gi hunden beroligende slik at klørne kan klippes og for det andre i ro og mak lære deg hvordan det gjøres. Det viktigste er å ikke klippe for langt inn! Når dette er gjort, kan dere øve hjemme. Øv lite og ofte og la hunden forbinde dette med noe positivt. Du skal naturligvis ikke klippe så mye hver gang. Det er prosedyren som er poenget og du må være nøye med at det aldri gjør vondt for hunden. Selv foretrekker jeg en tang som fungerer omtrent som en "giljotin" og gjør det mulig å nærmest skjære tynne skiver at klørne. Jeg føler at den gir meg bedre kontroll med hvor mye jeg klipper enn de vanlige klotengene.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #3 Skrevet 29. desember 2009 Jeg holder beina til hunden min som når man skraper høvene på en hest når jeg klipper klør. Da ser ikke hunden klipperen. Bare vær forsiktig så du ikke tar nerver i klørne. Er du usikker på hvordan du klipper så kan du få en dyrepleier/veterinær til å vise deg. Jeg får alltid "blodklippet" klørne om hunden skal i narkose hos veterinær, da trekker nerven seg lenger inn og man får klippet klørne lenger ned. Kloklipp er som Leo sier veldig viktig.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #4 Skrevet 29. desember 2009 Vi er alltid to når vi klipper neglene; én som har hunden i fanget og gir godbit for hver "klipp", og én som klipper. Fungerer veldig bra, han skjønner at klippelyd betyr godbit Kan skje at han trekker unna poten, av ren refleks, men da prøver vi bare igjen. Viktig at du neglene klippes jevnlig! Hunden kan få skader om du ignorerer det.
Gjest T.k Skrevet 29. desember 2009 #5 Skrevet 29. desember 2009 Takk for svar alle sammen. Men jeg lurer på om hunden virkelig vondt av kloklipping eller bare er den redd slik at den skriker?
Troyamin Skrevet 29. desember 2009 #6 Skrevet 29. desember 2009 Jeg har en hund som har veldig lange negler og jeg har lyst og klippe dem for hundens skyld selvfølgelig, det må jo være ubehagelig for den når den går eller? Hva skal jeg gjøre? Har dere tips? Eller skal jeg bare la neglene være i fred og lot han bare gå rundt med lange negler? Men jeg lurer på om hunden virkelig vondt av kloklipping eller bare er den redd slik at den skriker? Dette er ting du burde satt deg inn i før du skaffet deg hund. Hvis dette er din første hund, burde du tatt opp slike ting med oppdretteren din. Dersom neglene har fått vokse seg skikkelig lange, burde du dra til veterinæren og få dopet ned hunden og klippet neglene i ordentlig lengde. Dette pga at nervene mest sansynlig er vokst i takt med neglene og det vil blø og gjøre vondt dersom du skal til å klippe selv. Du må også få dyrlegen til å vise deg hvordan fremtidig kloklipping skal gjøres! 1
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2009 #7 Skrevet 30. desember 2009 Du skal ta med hunden til veterinæren og få ham/henne til å klippe klørne. Få veterinæren til å vise deg hvor langt inn du kan klippe selv. Du bør være forsiktig med å klippe klørne på hunden selv, for innerst i klørne er det blodårer. Det blir som om noen skulle klipt deg i fingertuppen.
Leo Skrevet 30. desember 2009 #8 Skrevet 30. desember 2009 Takk for svar alle sammen. Men jeg lurer på om hunden virkelig vondt av kloklipping eller bare er den redd slik at den skriker? Kloklipp er i utgangspunktet ikke vondt, men hunden forbinder det sannsynligvis med noe ubehagelig. F.eks. er det vanlig å klippe klørne på valper slik at de ikke skal klore moren når de dier og hvis dette er gjort på en uheldig måte, kan det være at den husker det. Jeg tror for øvrig aldri jeg har vært borti en hund som synes kloklipp umiddelbart er helt greit. Som mye annet, må det trenes på. Når jeg får valp om noen uker, kommer jeg til å begynne nesten umiddelbart med å venne hunden til kloklipp, bading/dusjing, håndtering/undersøkelse og inspeksjon av munn/tenner. Bare noen sekunder av gangen til å begynne med og i rolige, avslappede omgivelser etterfulgt av mye ros og kos. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå