Gjest Gjest_lala_* Skrevet 29. desember 2009 #1 Skrevet 29. desember 2009 Jeg har laget en tråd om at jeg skal begynne å slanke meg, men tenkte jeg kunne lage en annen tråd for trening, da det kanskje er flere enn meg som lurer på dette? Jeg sliter med sykdom som gjør at jeg blir veldig fort utmattet, og sliter også endel med smerter, spesielt i ledd. Kan derfor ikke trene med høy intensitet, ingen løping, hopping, etc. Har tenkt å prøve å komme meg litt på svømming, da det også er bra med varme for leddene mine. Men da er spørsmålet, hva er egentlig forskjellen på pilates, yoga og qiqong? Hva kan passe best til meg? Er det noen som er hardere enn de andre, og hvem av de får man egentlig best treningsutbytte av? Har som sagt ikke gjort noen av de fra før, så vil begynne på enkle nybegynnerkurs i første omgang. Alle tips mottas med takk!
Wiggins Skrevet 29. desember 2009 #2 Skrevet 29. desember 2009 Hvis du har problemer med leddene og spesielt knærne så vil jeg tro at Pilates ikke er tingen for deg. Det har hendt at jeg har våknet på natten og ikke fått sove og har ligget og sett litt på TV-shop for å bli søvnig, og det jeg har sett av pilates der ser da rimelig heftig ut. Yoga er indisk av opprinnelse, mens Qigong er kinesisk. Jeg har vært på et Qigongkurs, og der var det spørsmål om det å kombinere Yoga med Qigong. Instruktøren mente at det ikke var lurt, ikke at det var noe galt med yoga, men at det kan kollidere med qigong på visse måter. Qigong er trening som går ut på å bedre flyten av den universelle livsenergien qi i kroppen. Dette høres jo litt alternativt ut, men jeg har selv konstatert at jeg blir varm av å gjøre svært langsomme bevegelser. Jeg trenger også mindre søvn og blir ikke søvnig midt på dagen, så der har jeg empirisk bevis for at det virker. Du vil nok ikke gå så mye ned i vekt med qigong, kanskje litt, men du vil kunne få en mye bedre allmenntilstand. Nå er det litt avhengig av hva slags qigong du lærer; det fins et utall retninger innenfor qigong. Jeg har bare lært en liten serie, men den gjør underverker. Svømming burde absolutt være tingen for deg. På grunn av oppdriften får du liten belastning på leddene. I svømming bruker du mange muskelgrupper og har høyere energiforbruk per tidsenhet enn i de fleste andre treningsformer. Dine begrensninger gjør det vanskelig å komme på noen særlig flere mulige treningsformer. Det eneste jeg kan tenke med er ergometersykkel. Der får du ikke støtbelastning slik du ville fått med jogging, og du kan regulere motstanden slik at den blir passe for leddene. Du kan prøve å kjøre rask pedalfrekvens og lav motstand for å få pulsen litt opp. Du trenger ikke trene med høy intensitet, dvs. høy puls, for at det skal ha slankende effekt. All trening hjelper, men hvis du trener samme distanse bruker du like mye energi enten du har høy eller moderat intensitet. Forskjellen er at ved moderat intensitet kommer mesteparten av energien du forbrenner fra fett, og det er vel det du ønsker å bli kvitt?
Gjest KateW Skrevet 29. desember 2009 #3 Skrevet 29. desember 2009 Jeg elsker pilates. Kan ikke tro at leddsmerter skal ha noe å si. Har du vurdert svømming?
Chanel.No5 Skrevet 29. desember 2009 #4 Skrevet 29. desember 2009 Jeg har laget en tråd om at jeg skal begynne å slanke meg, men tenkte jeg kunne lage en annen tråd for trening, da det kanskje er flere enn meg som lurer på dette? Det er en tråd som heter "Trening i desember" allerede her inne!
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2009 #5 Skrevet 30. desember 2009 Det er en tråd som heter "Trening i desember" allerede her inne! Trening i desember tråden handler om hva folk har trent i desember, ikke hvilken av treningsformene TS nevner som kan passe best for henne. Tror nok også at qiqong kan bli litt rolig om du har som mål å gå ned i vekt, pilates har jeg ikke trent. Yoga kommer an på hvilken form du trener, det er mange former med forskjellig intensitet, og de hardeste er mye hardere enn man skulle tro! Svømming som har blitt nevnt her er veldig bra for leddsmerter, så anbefaler deg å begynne med det. Lykke til!
tineline Skrevet 30. desember 2009 #6 Skrevet 30. desember 2009 Jeg har drevet med yoga i mange år, av normal, rolig hatha-type. Denne er såpass statisk at leddene bare blir belastet hvis en stilling er direkte ugunstig. Det fins tusenvis av stillinger å velge mellom, og mange av dem er milde mot ledd. Mange er imidlertid det motsatte, og fordi jeg er hypermobil kan jeg selv ta direkte skade av visse (f.eks. vridninger av ryggsøylen). Det gjelder å velge med omhu, og velge en form som er rolig. På yggdrasil yogaskole i Oslo er instruktørene veldig flinke, og kommer med alternativer dersom du har fysiske begrensninger. Opplegget er veldig rolig, med masse avslapningsteknikker før, underveis og etterpå. Cluet i yoga er å legge fra seg alt konkurranseinstinkt og kun lytte til kroppen og sine egne begrensninger. Med andre ord: ikke se hvor myke eller utholdende de andre er! Jeg personlig liker å gjøre yoga for meg selv, men det er greit å gå på kurs først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå