Gå til innhold

dama vil kjøpe seg inn

Anbefalte innlegg

Gjest kjetilsen23
Skrevet

Dama mi vil kjøpe seg inn i min leilighet. Jeg eier halvparten selv, dvs har lån til halvparten som jeg betaler ned på. Andre halvpart eier moren min, men den er nedbetalt av henne. Hvordan blir det da når min kjæreste skal kjøpe seg inn hos meg?

hilse

mann på 24

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dama mi vil kjøpe seg inn i min leilighet. Jeg eier halvparten selv, dvs har lån til halvparten som jeg betaler ned på. Andre halvpart eier moren min, men den er nedbetalt av henne. Hvordan blir det da når min kjæreste skal kjøpe seg inn hos meg?

hilse

mann på 24

Kjøpe halvparten av din del, dvs 1/4 del av boligen. Eller dere kjøper ut din mor og dere eier halvparten hver.

Brøkregning....

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hun får kjøpe ut din mor om nødvendig. Til markedspris. Uansett vil jeg anbefale å ta en runde hos en god skilsmisseadvokat. Da er dere sikret mot det største kranglene ved et brudd.

Skrevet
Hun får kjøpe ut din mor om nødvendig. Til markedspris. Uansett vil jeg anbefale å ta en runde hos en god skilsmisseadvokat. Da er dere sikret mot det største kranglene ved et brudd.

Godt tips. Nå som gud og hvermansen skiller seg oftere enn vi ser snø ligge på marken, foreslår jeg gode avtaler og sikringer der.

Skrevet

Jepp, kjøp ut mora di til markedspris.

Skrevet

Hun kan jo enten kjøpe ut moren din, eller kjøpe ut halve delen din og halve moren din sin del, eller eventuellt hele din del avhengig av hva som passer deg best.

Skrevet

Hmm, mener du virkelig at det er en så god ide?

Slik jeg ser det, så bor du ganske så trygt nå, der du eier en del og din mor den andre delen. Hvis din kjære kjøper din mor ut, så bør du jo tenke på hvordan det blir ved et eventuelt samlivsbrudd. Da må jo du eventuelt kjøpe din samboer ut, og det er jo ikke sikkert at du har råd til det. Det som da kan skje, er at leieligheten må selges, og du sitter igjen uten bolig. Det koster jo en del å selge en leilighet, samt at hvis hun skal kjøpe hos din mor, så kommer vel dokumentavgifter i tillegg.

Mulig jeg er litt kynisk, men dere er jo ganske unge, og når du har vært så heldig å fått en slik mulighet til å komme deg inn på eiendomsmarkedet såpass ung, så burde du jo muligens ta godt vare på den sjansen.

En mulighet hadde jo vært at hun betalte deg en liten sum i husleie, og at hun opprettet seg en bsu eller noe slikt, så at når dere blir litt eldre og eventuelt tenker å få barn eller gifte dere, så har dere begge egenkapital til en felles bolig. Du gjennom å selge din leilighet og hun gjennom sin bsu.....

Dette er sikkert bare en mulighet, og det finnes utrolig mange andre måter å gjøre dette på, men det var nå mitt forslag.

Skrevet
En mulighet hadde jo vært at hun betalte deg en liten sum i husleie, og at hun opprettet seg en bsu eller noe slikt, så at når dere blir litt eldre og eventuelt tenker å få barn eller gifte dere, så har dere begge egenkapital til en felles bolig. Du gjennom å selge din leilighet og hun gjennom sin bsu.....

Og hvis jeg var den dama, ville jeg takket for meg

Skrevet

Er dett en leilighet dere har tenkt å bo i i lang tid fremover?

Er det her dere skal bo når dere skal stifte familie f.eks?

Jeg har bodd i leiligheten samboeren min eier siden Juli 2007. UTEN å kjøpe meg inn. Jeg har betalt andre ting istedet. Jeg ser greia med å sikre seg i tilfelle brudd, men er det snakk om å bo i 2, maks 3 år i den leiligheten er det ikke så stor vits. På så kort sikt er det ingenting for henne å tjene på å kjøpe seg inn i leiligheten.

Vi bygger nå hus, og her skal vi selvsagt eie halvparten hver.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Er på linje med Renesmee her. Dere bør definitivt se litt på hva dere planlegger i fremtiden. Hvor lenge planlegger dere å bo der, hva med jobb, videre studier osv?

Min erfaring er også at "markedspris" ikke er så veldig lett å finne. Det blir gjerne å selge til takst det, men takst og markedspris vet de fleste at ikke akkurat trenger å være det samme. Dermed har man en potensiell situasjon der mor selger seg ut for dyrt/billig og at det i fremtiden skaper litt dårlig stemmning.

Uansett, dere må finne ut hvem dere ønsker skal eie hva. Når det er bestemt er jo selve prosessen enkel. Jeg ser igrunn ingen spesiell grunn til å trekke inn advokat her.

Husk på at det å eie ikke er alfa og omega. Bor man rimelig(lav/ingen leie) så får man jo penger som kan investeres i trygge og gode alternativer som BSU.

Gjest Forum_venn
Skrevet
Og hvis jeg var den dama, ville jeg takket for meg

Hvis dama takker for seg så sier det vel litt om henne. Risiko og ansvar bør ligge hos begge.Samt at å spare på BSU er å spare skatt! Ja det tar tid, men det er verdt det :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hvis dama takker for seg så sier det vel litt om henne. Risiko og ansvar bør ligge hos begge.Samt at å spare på BSU er å spare skatt! Ja det tar tid, men det er verdt det :)

Som du skriver så bør risiko og ansvar ligge hos begge. Noe som ikke er en realitet hvis den ene parten nekter den andre å kjøpe seg inn i felles bolig.

Jeg må også si at jeg hadde vært svært skeptisk til å flytte sammen med en mann som nektet meg å kjøpe meg inn boligen vi bor i. Er det snakk om at vi kun skal bo der en kort periode så er det gjerne mer bry og utgift forbundet med det enn hva som er hensiktsmessig, men er det snakk om at man skal bo der lenge/på ubestemt tid hadde jeg ikke vært komfortabel med å ikke være medeier.

Det er nok at forhold som går til grunne, hvor kun den ene parten har stått som eier av boligen og den andre har betalt en husleie til den andre og andre løpende utgifter. Den ene sitter igjen med en verdi, den andre ingenting (annet enn hva man evt. har spart opp selv ved siden av)

Skrevet
Som du skriver så bør risiko og ansvar ligge hos begge. Noe som ikke er en realitet hvis den ene parten nekter den andre å kjøpe seg inn i felles bolig.

Jeg må også si at jeg hadde vært svært skeptisk til å flytte sammen med en mann som nektet meg å kjøpe meg inn boligen vi bor i. Er det snakk om at vi kun skal bo der en kort periode så er det gjerne mer bry og utgift forbundet med det enn hva som er hensiktsmessig, men er det snakk om at man skal bo der lenge/på ubestemt tid hadde jeg ikke vært komfortabel med å ikke være medeier.

Det er nok at forhold som går til grunne, hvor kun den ene parten har stått som eier av boligen og den andre har betalt en husleie til den andre og andre løpende utgifter. Den ene sitter igjen med en verdi, den andre ingenting (annet enn hva man evt. har spart opp selv ved siden av)

Nettopp!!!

Så lenge TS ikke vet hvor lenge det er snakk om at de skal bli boende, så er det eneste riktige at hun får kjøpe seg inn. Hva om hun overtar TS sitt restlån, og TS kjøper ut sin mor? Og at det som TS allerede har betalt på sitt lån, skal tas med i oppgjøret ved evt salg/brudd.

Skrevet

hilse

mann på 24

En annen side av samme sak er at hun ved å spare et beløp pr. mnd. får mer igjen av dette enn å betale på et lån med renter og omk.

Bare en liten tanke som det kanskje kan være verdt å ha med seg...

:-)

Skrevet
En annen side av samme sak er at hun ved å spare et beløp pr. mnd. får mer igjen av dette enn å betale på et lån med renter og omk.

Bare en liten tanke som det kanskje kan være verdt å ha med seg...

:-)

Akkurat dette er det lett å glemme av! Mange tror at det å betale ned på huslån er som å putte penger i en sparegris, men det er lett å glemme at storparten av det man betaler i begynnelsen består av renter.

Skrevet

Men man taper skattemessig på å spare i bank framfor å spare i bolig, slik at det uansett vil være mer fornuftig av henne å kjøpe seg inn.

Skrevet (endret)

Det går det jo faktisk an å gjøre noe med. Da vi fikk skatteoppgjøret sist vår ble jeg skyldig 10.000 , mens han fikk igjen over 20.000.

Siden jeg har bidratt på lik linje med han til fellespotten var det den mest naturlige ting i verden at han brukte sitt overskudd til å dekke mitt underskudd

Det høres så pent ut at hun taper skattemessig, men sannheten er jo ikke akkurat slik. Hvis hun betaler 100 kroner i renter får hun tilbake 28 av disse 100 kronene på skatten. Da er det nesten bedre å sette en hundrings i banken ;)

Endret av Renesmee
Skrevet
Det høres så pent ut at hun taper skattemessig, men sannheten er jo ikke akkurat slik. Hvis hun betaler 100 kroner i renter får hun tilbake 28 av disse 100 kronene på skatten. Da er det nesten bedre å sette en hundrings i banken ;)

Det går ikke an å prate seg bort fra at i vårt samfunn så lønner det seg å plassere pengene i bolig, ikke i bank!

Skrevet

Hei ts.

Hvis dere har et stabilt og bra forhold og du ser for deg at det er henne du vil leve sammen med og etablere familie med, så ville jeg latt henne kjøpe seg inn.

Dersom du er usikker, så dropp det. Hun kan fint leve med deg og betale husleie. Ikke la deg presse til å la henne kjøpe seg inn sånn uten videre. Det blir mye krøll når et forhold ryker og man skal fordele felles bolig. Det koster mye ekstra også.

Skrevet
Det går ikke an å prate seg bort fra at i vårt samfunn så lønner det seg å plassere pengene i bolig, ikke i bank!

På lang sikt, ja. For et par-tre år? Da ville jeg heller satt de pengene i banken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...