Gå til innhold

tannkrem-tråden!

Fremhevede innlegg

Skrevet

føler det trengs en slik tråd her!

jeg begynner å bli ganske forvirret i denne tannkrem-jungelen... i boken "grønn og skjønn" skriver de at flour er et problematisk stoff, og at man bør lete etter tannkrem som ikke inneholder dette.

sammtidig får du vite av alle tannleger at man bare skal kjøpe tannkrem med flour i, for å ungå hull.

rart jeg blir forvirret eller?!

hva hjelper, og hva hjelper ikke, mener du?

og hva slags tannkrem bruker du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
føler det trengs en slik tråd her!

jeg begynner å bli ganske forvirret i denne tannkrem-jungelen... i boken "grønn og skjønn" skriver de at flour er et problematisk stoff, og at man bør lete etter tannkrem som ikke inneholder dette.

sammtidig får du vite av alle tannleger at man bare skal kjøpe tannkrem med flour i, for å ungå hull.

rart jeg blir forvirret eller?!

hva hjelper, og hva hjelper ikke, mener du?

og hva slags tannkrem bruker du?

jeg mener det er alt for mye hysteri :) (samme trengern som med mat/helse generelt...)

jeg bruker vanlig tannkrem (div typer, tidligere ble det det foreldrene kjøpte) og fluortabletter (anb. dose) og har aldri hatt hull! Puss tenna 2gg/dag så går det nok fint ;)

Skrevet (endret)

Ifølge min far tannlegen er det kun fluor som gjelder. Han brukte noen år på å få samboeren sin til å forstå dette for 20 år siden, men nå er hun også på fluorbølgen. I Norge, hvor det ikke er tilsatt fluor i drikkevannet, kan vi visst ikke overdosere med mindre vi spiser noen kilo tannkrem. Det skal ikke være farlige konsentrasjoner med fluor i tannkrem - de er da også garantert godkjent av statens legemiddelverk eller næringsmideltilsynet eller noe lignende.

Endret av tineline
Skrevet

Du bør bruke tannkrem med fluor! Det skal veldig mye til for at man får i seg for mye fluor i Norge. Man får i seg noe fluor gjennom drikkevannet uansett, og den mengden man får gjennom tannkrem er liten. Fordelene er større!

Selv sverger jeg til Zendium-tannkrem, den grønne mot syreskader. Dette fordi Zendium visstnok er den mest skånsomme tannkremen på markedet :)

Skrevet

Jeg bruker både tannkrem med fluor OG fluorskylling. Da er det vel over og ut for meg snart.

Nei, seriøst, der velger jeg å høre på tannlegen min. Til gjengjeld har jeg ikke hatt hull i tennene på over 10 år.

Jeg veksler mellom Sensodyne tannkrem og Zendium tannkrem fordi jeg er plaget med både ising i tennene og perioder hvor jeg blir veldig sår i munnen som følge av en sykdom i bindevevet.

Jeg synes begge fungerer helt utmerket til sine formål.

Skrevet

Vi må jo ha flour, ellers får man hull i tennene! :Nikke:

Jeg bruker for tiden Colgate Sensitive, og flour fra apoteket, sånn stor hvit flaske :)

Til gjengjeld har jeg ikke hatt hull i tennene siden jeg var kjempe lita :Nikke:

Om du har svarte prikker på tenne, noe de fleste har, og ikke passer på tennene dine, så blir disse prikkene aktive og lager hull i tennene! :Nikke:

Skrevet

Jeg tror ts mener at flour er problematisk for miljøet..

Skrevet
Ifølge min far tannlegen er det kun fluor som gjelder. Han brukte noen år på å få samboeren sin til å forstå dette for 20 år siden, men nå er hun også på fluorbølgen. I Norge, hvor det ikke er tilsatt fluor i drikkevannet, kan vi visst ikke overdosere med mindre vi spiser noen kilo tannkrem. Det skal ikke være farlige konsentrasjoner med fluor i tannkrem - de er da også garantert godkjent av statens legemiddelverk eller næringsmideltilsynet eller noe lignende.

Er du sikker på at dette stemmer? Om så er hadde jeg satt stor pris på dokumentasjon. Jeg har begynte å vurdere lete etter filter for å fjerne fluor og andre urenheter, men jeg sliter med å finne dokumentasjon på vannet lokalt. Men om det ikke er fluor i norsk drikkevann generelt kunne jeg i det minste fokusert på andre typer filter.

Gjest mymlen
Skrevet

riktig!

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vet ikke hva du og trådstarter mener med flour? Er det fluor dere mener ...? Kan vi få det bekreftet en gang for alle?

Gjest mymlen
Skrevet
Jeg vet ikke hva du og trådstarter mener med flour? Er det fluor dere mener ...? Kan vi få det bekreftet en gang for alle?

beklager, er selvfølgelig fluor jeg mener.

Skrevet

Jeg bruker forskjellige tannkremer, colgate, aquafresh, solidox etc. Når det kommer til tennene mine hører jeg på tannlegen om hva som er bra for dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...