Gjest Mann74 Skrevet 29. desember 2009 #1 Skrevet 29. desember 2009 Hei, min sønn går på barneskolen i kommunen vi bor i nå. Vi foreldre er skilt og har til nå bodd i nærheten av hverandre for å gjøre det lettere for vår sønn. Sønnen min bor hos meg. Nå vurderer jeg å flytte til nabokommunen noen km unna, men er skeptisk til å ta sønnen min ut av den skolen han er elev ved nå. Er det noen her som vet om det er mulig for han å fortsette å gå på den skolen han er elev ved nå etter at han er flyttet ut av kommunen? På forhånd takk
Brunhilde Skrevet 29. desember 2009 #2 Skrevet 29. desember 2009 Jeg vet at da vi flyttet ut av skolekretsen for noen år siden, riktignok innen samme kommune, fikk vi beholde skoleplassen - men vi fikk ikke dekkket skoleskyss. Vil tror du må kunne få til noe tilsvarende, men er selvfølgelig ikke sikker. Lykke til.
Gyda Skrevet 29. desember 2009 #3 Skrevet 29. desember 2009 Slettes ikke sikkert siden det er en annen kommune. Men det er jo bare å søke.. På den andre side: din sønn vil jo profittere på å bytte skole og på den måten få venner der dere nå skal bo. Tilhørighet i nabolaget og venner på fritida er viktig. De "gamle" vennene vil han jo kunne besøke/beholde når han er hos mor.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #4 Skrevet 29. desember 2009 Det skal vel egentlig være fritt valg av skoleplass, men jeg vet ikke om dette bare er innad i en kommune. Eneste hinder da er om det er fullt på skolen han helst vil gå på, men siden han allerede går der så er jo ikke det noe tema heller. Mulig kommunen du flytter til må kjøpe opp en plass i kommunen du bor i nå??? Synes ihvertfall det er fint at du tenker på å la han få bli der han går. Det er ikke alle barn som vellykket bytter skole. Min datter har slitt i to år nå på ny skole, men får ikke flytte tilbake til gamleskolen fordi det er "fullt" der. Og det er kun en kort busstur unna og hun har god kontakt med mange av venninne der fremdeles. På den nye har hun ingen :-(
Gjest Mann74 Skrevet 29. desember 2009 #5 Skrevet 29. desember 2009 Trådstarter her: Takk for svar. Det er akkurat det jeg tenker, at han har best av å bli på skolen han går på fordi han har klassekamerater der. Siden avstanden er så kort (jeg leverer han til skolen selv så det gjør ikke noe om jeg ikke får finanisert skoleskyss) synes jeg det er best at han beholder skoleplassen sin.
asterix Skrevet 29. desember 2009 #6 Skrevet 29. desember 2009 Det er bostedskommunen som er forpliktet til å dekke skolegang for barna i sin kommune, så det er meget tvilsomt at den kommunen du flytter til er villige til å betale ekstra til en annen kommune for din sønn når de kan gi han skoletilbud ved en skole i sin egen kommune. 1
Gjest Mann74 Skrevet 29. desember 2009 #7 Skrevet 29. desember 2009 Det er bostedskommunen som er forpliktet til å dekke skolegang for barna i sin kommune, så det er meget tvilsomt at den kommunen du flytter til er villige til å betale ekstra til en annen kommune for din sønn når de kan gi han skoletilbud ved en skole i sin egen kommune. Ok, det var det jeg var redd for. Ingen her som kan bekrefte at det er slik? Får vel prøve å finne noen som kan svare på dette i kommunen
livesen Skrevet 29. desember 2009 #8 Skrevet 29. desember 2009 Jeg forsto det som at dere har delt foreldrerett ?Dersom mor fremdeles bor i den kommunen sønnen deres går på skole i nå , er det jo ikke noe problem. dersom mor og flytter må du søke den nye bokommunen .
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #9 Skrevet 29. desember 2009 I min kommune får du ikke en gang beholde skoleplassen om du flytter ut av skolekretsen. Kommunen er delt i 5 skolekretser og systemet er ekstremt rigid. Man kan f.eks søke om å få fullføre et skoleår i sin gamle krets, men etter den tid må man flytte over på ny skole. Vi vurderte bolig 200 meter innenfor "feil" krets, men slo det fra oss da vi er kjempefornøyd med skolen våre barn går på i dag og det ikke var sjangs i havet for å kunne fortsette på gamleskolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå