Gå til innhold

Kan tremøbler stå ute om vinteren?

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer litt nå
Skrevet

Jeg har et sett med hagemøbler fra IKEA i tre med metallhengsler. Disse står nå ute på balkongen, men jeg er usikker på om det er lurt. Tåler slike møbler såpass mye kulde som det er ute nå eller bør jeg sette dem inn?

Jeg har fjernet snøen som lå oppå.

:sjenert:

Skrevet
Jeg har et sett med hagemøbler fra IKEA i tre med metallhengsler. Disse står nå ute på balkongen, men jeg er usikker på om det er lurt. Tåler slike møbler såpass mye kulde som det er ute nå eller bør jeg sette dem inn?

Jeg har fjernet snøen som lå oppå.

:sjenert:

Kulde er vel ikke noe problem, det er fuktighet som ødelegger.

Skrevet

Hehe, hagemøblene våre står ute i vinter. Smart er det ikke.

Treverket blir fullt av sorte prikker (svertesopp) pga fuktigheten. Til våren får vi en stor jobb med å rengjøre, slipe og olje de igjen.

Det er ofte vanskelig å få de helt fine igjen, så for levetiden så er det absolutt å anbefale å få de inn.

Skrevet

Det er vel ikke å anbefale, men noen av oss har ikke valg. Har en stor tregruppe stående ute hele året, riktig nok under tak, men dog... Har ikke plass til å ta den inn. Den er beiset og det hjelper litt på holdbarheten, men levetiden blir nok litt kortere når den står utsatt for temperatursvingninger, fukt etc.

Tror imidlertid ikke det er slik at den er "ødelagt" etter få sesonger, så når plassen er begrenset, nytter det ikke å bekymre seg.

Skrevet

Både ubehandlet og behandlet tre vil utvides og trekke seg sammen med fuktinnholdet i luften - selv når vi tror det er tørt. Det tåler fint å stå ute, men vil nok slå seg litt, altså sprekke etterhvert. For å holde dem pene, bør de vel inn, men de forblir funksjonelle av å stå ute også. Det blir bare mer jordslagstrøbbel og slikt.

Skrevet

Hei!

Tremøbler er ikke vedlikeholdsfritt uansett. Det er derfor mange begynner å gå vekk fra disse. Og heller tar inn tilnærmet vedlikeholdsfrie møbler som plast(plastflett) og aluminium.

For å bevare de best, burde de taes inn. Men har man ikke mulighet til det. Så dekk de til med en presenning, men husk ventilasjon, ellers råtner de. Det beste er å sette de i en garasje eller carport (i et varmt rom tørker de ut).

Tremøbler på pusses og oljes/males/beises hver vår.

Og de hengslene kan ruste, hvis ikke de er av rustfritt stål, sjeldent er hvertfall skruene det.

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...