Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har erfaring med f.eks TopTemp, Manpower eller PrOffice?

Jeg er forvirriet.

Hvordan fungerer ting og tang hos slike byråer?

Er det kun vikarjobber de formidler, eller er det faste stillinger også?

Hvordan henvender jeg meg?

Er det byråene som tar seg av intervju og søknader?

Alt av erfaringer og kunnskap mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har erfaring fra Manpower.

Jeg ble innkalt til intervju, slik de fikk lagret meg i databasen sin. Så ble jeg send til ett firma på en prøvetid. Og da jeg ikke fikk forlenget prøvetiden hos firmaet, hadde jeg ikke mer kontakt med Manpower...

Jeg prøvde å kontakte de, men de ville ikke snakke med meg. :o :o

Jeg spurte om det var mulighet for å bli utplassert på diverse plasser men fikk aldri svar....

(Fikk vite i ettertid at min konsulent hadde vært på ferie, og hadde sluttet på jobben etter ferie....men jeg fikk ikke tildelt en ny konsulent....fikk vite dette av en venn...)

Ergo...dårlig erfaring med Manpower!!

(klatre heldigvis å skaffe jobb på egenhånd...)

Clea

Skrevet

Jeg er forvirriet.  Hvordan fungerer ting og tang hos slike byråer?

Jeg har nå mitt første oppdrag via Manpower. Og så langt synest jeg det har fungert greitt. Før jeg kom i kontakt med de, så var jeg en "smule" forvirret med hvordan det fungerte. Tidligere tror jeg det var sånn at en ringte de, kom til intervju, og så ble en kontaktet dersom det var ledige jobber. Har fått det inntrykket ettersom jeg har flere venninner som har hatt oppdrag for de tidligere. Nå må du regisstrere deg på internett og så kan (om du vil) motta informasjon om ledige jobber via mail. Og så kan du søke da... Du skriver ikke en ny cvsøknad for hver gang den har du allerde reg. Så det er ganske fort gjort. Jeg gjorde det ganske lenge. Sendte søknad og cv..og hørte aldri noe. Kan selfølgelig være jeg ikke var aktuell da. Men så ringte jeg de for å høre om det var noen jobber i det hele tatt og om dette var riktig prosedyre. Følte ting var litt håpløs, når en ikke engang på vikarbyrå ble "headhuntet". Joda, det var via internett en skal regisstrere seg, og en blir ikke automatisk kalt inn på intervju. Men jeg ble nå det da..Da snakker du litt med konsulenten, får se en intro video om Manpower, går gjennom cv..bla,bla. Og så er det jo bare til å vente da til de ringer å tilbyr deg jobb. Er nok en del jobber som ikke blir utlyst via web siden deres. Da kan du få telefon om ulike oppdrag.

Er det kun vikarjobber de formidler, eller er det faste stillinger også?

Hvordan henvender jeg meg?

Er det byråene som tar seg av intervju og søknader?

De formidler kun vikarjobber av ulik varighet. Men det er jo ofte som vikar en kan få foten innenfor og fast ansattelse. I lengden vil det jo bare bli dyrt med innleide folk.

Når det gjelder intervju, så har jo Manpower tatt for seg "dybdeintervju", det er de som har oversikt over tidligere papirer og sånt. Så deres jobb blir å "selge" deg inn. Vet ikke hvor mange konsulenter de kontakter for et oppdrag, 2-3 personer kanskje. Og da blir det intervju hos bedriften du jobber hos. Og så velger de den de vil ha.

Jeg håper det dukker opp noe jobb utover høsten som er litt mer spennende enn det oppdraget jeg har nå. Men en liten trøst er det jo at har en allerede hatt oppdrag via de, så vil en bli prioritert fremfor helt nye som henvender seg. Ingen trøst for deg kanskje...Men det er nå det hun sier da, men hun må vel det for at jeg ikke "stikker" av og går til en konkurrent. De lever jo tross alt av medarbeiderne. :wink:

Kunne forresten tenke meg å jobbe i Manpower jeg...Ja,ja...jeg har nå sagt ifra om det og`da. :briller:

Skrevet

Takk for svar.

Manpower er egentlig ikke det byrået jeg har sett mest til.

Ofte er det PrOffice eller TopTemp som annonserer stillingene jeg er ute etter. Det står ikke en ting om hvordan man henvender seg i stillingsannonsene. Ganske håpløst.

Jeg kan selvfølgelig sende dem en mail, men er litt redd for å virke håpløs og bli husket som nettopp HÅPLØS.

Kanskje jeg bare skulle ringe dem og spørre om det var mulighet for å få en samtale?

Håper at flere kan dele sine erfaringer med disse byråene.

:)

Skrevet

Jeg (og min søster) har jobbet for Adecco, og har kjempegod erfaring med dem. Første gang jeg var i kontakt med dem gikk jeg bare innom på kontoret hos dem for å høre hvordan prosedyrene var. De hadde litt tid til overs, og tok et intervju øyeblikkelig. Svarte blandt annet på hvilke jobber jeg var interessert i, om det var deltid, heltid, vikar, sommerjobb eller kveldsarbeide. Stakk innom senere med cver og attester, hadde dem jo ikke med meg. Hadde jobb før det var gått en uke, og har siden blitt kontaktet flere ganger (men ikke vært interessert).

Skrevet

*noterer Adecco på lista*

Hvilke jobber formidler de da?

Er det en spesiell bransje de jobber med?

Er det kun korte vikariater?

Lea - spør og spør og spør

Skrevet

De formidler som sagt det meste. Heltid, deltid, fast jobb, vikariat, sommerjobb... Forsto det slik at de formidler de aller fleste typer jobber, har fått tilbud om lagerjobber, kontorjobber og til og med vikarstilling som seniorforsker i et IT-firma. Men det kommer selvfølgelig an på hvilke kvalifikasjoner du har.

Skrevet

Jeg var forresten på intervju hos et rekrutteringsselskap som heter Proviko. Reg. meg på nett og ble oppringt etter få dager. Det var for å få et førstegangsintervju. Siden jeg fikk oppdrag via Manpower like etter, og jeg gav beskjed til de, så har jeg ikke hatt noe mer kontakt med de. Men skal sende hun jeg snakket med en mail når oppdraget er ferdig. Det møte jeg hadde med de var svært positivt. De er mye mindre enn alle disse store kjente selskapene, og det blir på en måte litt mer personlig. Men det er klart det kan jo være positivt og negativt.

Skrevet

OK. Det er i utgangspunktet kontorjobb, sentralbord eller kundebehandler jeg er ute etter. Tror kanskje at jeg bør ta en liten telefonrunde til de forskjellige byråene og høre om de har noe som kan passe meg. Det trenger ikke nødvendigvis å være heltid og heller ikke fast. Men det vil nok ikke fungere med korte vikariater...

Takk for informasjonen :D

Skrevet
Det er i utgangspunktet kontorjobb, sentralbord eller kundebehandler jeg er ute etter.

Adecco hadde mye sånnt, i alle fall her i Tromsø. De er forresten veldig flinke til å følge opp de ansatte når de er i jobb. Kommer på besøk, spør hvordan det går. Jeg kjenner til situasjoner der de har tatt tak i problemer på en arbeidsplass og ordna opp eller trukket ut den ansatte dersom det er mulig. De delte ut is på varme dager der jeg jobba, og sørga bla. for at en av vikarene fikk kjøleskap på jobben sånn at hun hadde et sted å oppbevare maten.

Det trenger ikke nødvendigvis å være heltid og heller ikke fast. Men det vil nok ikke fungere med korte vikariater...  

Et kortere vikariat kan fort bli forlenga dersom de er fornøyd med deg... Men dersom du sier at du først og fremst er interessert i noe mere langvarig tar de hensyn til det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har jobbet for Kelly i flere år mens jeg studerte. Hadde både korte og lange oppdrag, og det var også de som hjalp meg med å få den jobben jeg har i dag(som er en fast stilling). Tror alle vikarbyråene formidler faste stillinger og.

Når jeg begynte var det lettere å få jobb enn det er i dag, så hadde jobb samme dag som jeg var der. I fjor høst kontaktet jeg andre vikarbyråer og da var dte ikke alle jeg kom på intervju hos, men da var det jo også mange som søkte jobb.

Har vært på intervju hos Bjørg Fjell også. Lite vikarbyrå. Med kjempekoselige mennesker. De har spesialisert seg på økonomi/kontor.

Vil du jobbe med telefonsalg/kundeservice tror jeg de fleste vikarbyråer kan hjelpe deg. Et av de få feltene det er forholdsvis enkelt å få seg jobb i dag.

Lykke til! :D

Skrevet

Takk for flere svar :D

Jeg vil ikke ha en salgsjobb. Er håpløs når det gjelder å prakke på folk ting og tang. Oppsøkende salg er derfor uaktuelt.

Men support er jeg god på.

*noterer Kelly på lista*

Skrevet

Jeg tok oppdrag hos Manpower i 1 1/2 år, og har bare positive erfaringer. Dette er i en mindre by, så forholdene er ganske små. Har fått kjempegod oppfølgning, og føler at de bryr seg. Er på fornavn med de fleste som jobber der.

Det jeg gjorde var kun å ta en telefon. Jeg presenterte meg, og sa at jeg var interessert. De spurte litt om hvilken bakgrunn jeg hadde, og ble veldig interesserte (nå hadde jeg litt regnskapserfaring, og det er ettertraktet) Jeg ble bedt om å komme på intervju, og gikk opp samme dag. Gikk da gjennom attester, og de foretok et intervju. Dagen etter ringte de og hadde oppdrag til meg, jeg begynte dagen etterpå, uten intervju i bedriften. Etter dette gikk det slag i slag, gikk sjelden lenge uten oppdrag. Noen bedrifter ville snakke med meg, noen stolte på Manpowers CV og anbefalinger.

Etter et år fikk jeg et oppdrag som jeg viste kunne føre til fast jobb. Begynte som innleid hos Manpower, hadde 5 mnd kontrakt, og fikk deretter tilbud om fast jobb. Dette er veldig vanlig prosedyre. Da kan bedriften teste kandidater, uten å forplikte seg til noe.

Ser at det er noen som sier at de ikke formidler faste jobber, men det stemmer ikke. Manpower formidler også faste jobber, der de står for hele ansettelsesprosessen.

Jeg har inntrykk av at vikaroppdrag ofte fører til faste jobber, og dette er jobber der det er et fåtall "konkurenter"

Lykke til på jobbjakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...