Gå til innhold

Sa fra at jeg ikke kunne gi venninnegaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistet jobben tidligere i høst p.g.a. nedskjæringer og det er ikke akkurat fett å leve på dagpenger. Jeg har en grei sum på sparekonto, men de pengene er "krisefondet" mitt, i tilfelle bilen må på verksted, vaskemaskinen ryker eller en annen stor og uventet utgift dukker opp.

Jeg sa fra til venninnegjengen i begynnelsen av november at jeg ikke hadde råd til å være med på å bytte gaver i år, jeg ble nødt til å prioritere familien. De ga uttrykk for at det skjønte det godt og var glade for at jeg sa fra og var ærlig.

Allikevel dukket et par av dem opp hos meg med julegaver noen dager før jul. Jeg ble overrasket og sa jeg hadde jo sagt at jeg ikke hadde mulighet til å være med på gavebyttingen, da bare lo de og sa at det var bare hyggelig og at de forventet ikke å få noe tilbake. I ettertid har jeg hørt at en av disse jentene hadde forventet at jeg i det minste hadde stukket innom henne med en blomst eller noe siden hun faktisk hadde kjøpt en gave til meg.

Jeg blir så irritert over dette, jeg gjorde det jo klart på forhånd at jeg ikke hadde mulighet til å gi venninnegaver i år og at de valgte allikevel å kjøpe gaver til meg er da virkelig ikke mitt problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For ei dustevenninne!

Nei, det er IKKE ditt problem!

Dette var utrolig smålig og lite empatisk kommentert av din venninne.

Jeg har selv gitt gave i år til noen som jeg antok ikke hadde mulighet økonomisk til å gi meg noe. Jeg fikk klem i steden, og synes det var en riktig så fin prioritering. :)

Skrevet
For ei dustevenninne!

Nei, det er IKKE ditt problem!

Dette var utrolig smålig og lite empatisk kommentert av din venninne.

Jeg har selv gitt gave i år til noen som jeg antok ikke hadde mulighet økonomisk til å gi meg noe. Jeg fikk klem i steden, og synes det var en riktig så fin prioritering. :)

Signerer. Flere av mine bekjente og venner har på en eller annen måte lidd av økonomisk krise, alle har fått en oppmerksomhet fra meg til jul. Selvsagt forventet jeg ikke å få noe i retur! Når det i tillegg blir sagt, er det jo helt sjokkerende hvordan de folkene oppfører seg.

Skrevet (endret)

Det synes jeg var utrolig dårlig gjort av henne!

Det er ikke ditt problem nei.

Om hun valgte å gi deg en gave likevel, så skal hun vel ikke forvente å få noe i retur?

Makan! :sinna:

Synes du skal bli skikkelig sur og fornærma og ikke snakke med henne på lenge! *barnslig*

Endret av loffen
Gjest Gjest_Sara_*
Skrevet
Allikevel dukket et par av dem opp hos meg med julegaver noen dager før jul. Jeg ble overrasket og sa jeg hadde jo sagt at jeg ikke hadde mulighet til å være med på gavebyttingen, da bare lo de og sa at det var bare hyggelig og at de forventet ikke å få noe tilbake. I ettertid har jeg hørt at en av disse jentene hadde forventet at jeg i det minste hadde stukket innom henne med en blomst eller noe siden hun faktisk hadde kjøpt en gave til meg.

Åh, så koselig, helt til jeg leste det siste du skrev. Nei, det er ikke ditt problem at de lyver deg opp i ansiktet for så å baksnakke deg. Hadde de enda kjøpt gave til deg fordi de visste at du ikke hadde så god råd, og oppriktig ikke ønsket noe tilbake for å glede deg hadde det jo vært noe annet.

Det er hennes problem at hun kjøpte til deg, hvor du så tydelig hadde sagt at du ikke kunne være med i år, og at hun forventet gave tilbake skal du ikke bry deg om.

Skrevet

Godt å høre at det ikke er jeg som er helt på viddene her! Jeg ga beskjed i god tid om at jeg ikke hadde mulighet til å gi venninnegaver i år og at jeg selvsagt ikke ønsket gaver selv, og da blir det bare så feil at hun kjøper gave og forventer å få noe tilbake.

Når hun i tillegg presterte å si til en venninne at "XX har jo faktisk nesten 100.000 på konto, så hun kunne vel spandert en blomst" blir jeg enda mer forbannet. (Hun har åpenlyst sjekket skattelistene, hvor jeg står oppført med drøyt 95.000 i formue (eierandel i en familiehytte, aksjefond og "krisefondet"). Realiteten er vel at "krisefondet" er ca 25.000 kr og det siste jeg er villig til er å bruke disse pengene på julegaver...

Skrevet
Godt å høre at det ikke er jeg som er helt på viddene her! Jeg ga beskjed i god tid om at jeg ikke hadde mulighet til å gi venninnegaver i år og at jeg selvsagt ikke ønsket gaver selv, og da blir det bare så feil at hun kjøper gave og forventer å få noe tilbake.

Når hun i tillegg presterte å si til en venninne at "XX har jo faktisk nesten 100.000 på konto, så hun kunne vel spandert en blomst" blir jeg enda mer forbannet. (Hun har åpenlyst sjekket skattelistene, hvor jeg står oppført med drøyt 95.000 i formue (eierandel i en familiehytte, aksjefond og "krisefondet"). Realiteten er vel at "krisefondet" er ca 25.000 kr og det siste jeg er villig til er å bruke disse pengene på julegaver...

DET er så sjokkerende å lese at jeg vet ikke om jeg skal miste haka i gulvet eller bli kjempesinna! Skal venninner, ekte venninner tråle nettet for å sjekke økonomien din, og bruke det til å baksnakke deg fordi du ikke ga dem en jævla simpel julegave? Jenta mi, dette er ikke venninner, dette er smålige, misunnelige, sjalu mennesker du helst ikke vil ha i livet ditt! En ekte venninne hadde aldri en gang funnet på å gjøre og si slike ting! :kjempesinna::hug:

Gjest Gjest_sara_*
Skrevet
DET er så sjokkerende å lese at jeg vet ikke om jeg skal miste haka i gulvet eller bli kjempesinna! Skal venninner, ekte venninner tråle nettet for å sjekke økonomien din, og bruke det til å baksnakke deg fordi du ikke ga dem en jævla simpel julegave? Jenta mi, dette er ikke venninner, dette er smålige, misunnelige, sjalu mennesker du helst ikke vil ha i livet ditt! En ekte venninne hadde aldri en gang funnet på å gjøre og si slike ting! :kjempesinna::hug:

Enig! Makan til frekkhet :nei:

Skrevet

:sjokkert:

Skrevet

HUFF - dette er årsaken til at jeg gir så få julegaver som mulig; kjæresten min har vist meg at det er mye hyggeligere å gi gaver når man ikke må. I stedet kan man gi når man har lyst! Det er fælt med gavetvang, eller den gjensidige forpliktelsen. Jeg syns også det er respektløst når du har sagt fra i så god tid. Og hva de baksnakker om økonomien din for! Herre min hatt.

Skrevet

konfronter henne.. sjekke skattelistene!? herregud, kunne ikke falt meg inn å sjekke hva vennene mine tjener..

Jeg hadde også en vennine i år som sa fra at hun ikke hadde råd til vennine gaver.. ikke noe problem det vell. Hun fikk en liten gave fra meg, men det var fordi jeg er glad i henne, ikke fordi jeg forventa å få en jævla blomsterkvast tilbake..

Gjest Bianca26
Skrevet

Herremiin jeg merker jeg blir sjokka av å lese denne tråden. Slike mennesker er ikke venner nei.

Skrevet

Er det mulig!? Det vitner om så lite forståelse for økonomi og ikke minst høflighet (og det der med å være velmenende og generøs ovenfor venner) at jeg blir helt sjokkert. Sjekke skattelistene og ikke forstå noen ting... jeg tjente bra et år og da skattelistene for det året ble offentliggjort så det også ut som jeg hadde endel formue fordi jeg hadde spart mye av inntekten min. Men på det tidspunktet var pengene på god vei ut fordi jeg da tjente ca 1/4 av hva jeg gjorde året før. Og "alle" vet vel at formue er mer enn penger, det er som du skriver andel i eiendom etc. Dessuten når man har mistet jobben kan eller bør en ikke sløse med det man har av sparepenger - det er utrolig innsiktsløst å ikke forstå situasjonen din bedre enn dette! For ikke å snakke om at det virker underlig å sjekke skattelistene til venner for å vurdere om og kanskje hva de skulle kjøpt av julegaver!!

Jeg er glad jeg ikke har slike venner, og glad jeg kan gi eller få gaver overraskende uten å MÅTTE gi eller få noe tilbake (ofte jevner det seg jo ut, og hvis ikke er man jo inneforstått med hvorfor). Vil hun så gjerne ha en blomst så får hun kjøpe det selv, du har tross alt både gitt beskjed på forhånd og takket for gaven.

Gjest Bianca26
Skrevet
Er det mulig!? Det vitner om så lite forståelse for økonomi og ikke minst høflighet (og det der med å være velmenende og generøs ovenfor venner) at jeg blir helt sjokkert. Sjekke skattelistene og ikke forstå noen ting... jeg tjente bra et år og da skattelistene for det året ble offentliggjort så det også ut som jeg hadde endel formue fordi jeg hadde spart mye av inntekten min. Men på det tidspunktet var pengene på god vei ut fordi jeg da tjente ca 1/4 av hva jeg gjorde året før. Og "alle" vet vel at formue er mer enn penger, det er som du skriver andel i eiendom etc. Dessuten når man har mistet jobben kan eller bør en ikke sløse med det man har av sparepenger - det er utrolig innsiktsløst å ikke forstå situasjonen din bedre enn dette! For ikke å snakke om at det virker underlig å sjekke skattelistene til venner for å vurdere om og kanskje hva de skulle kjøpt av julegaver!!

Jeg er glad jeg ikke har slike venner, og glad jeg kan gi eller få gaver overraskende uten å MÅTTE gi eller få noe tilbake (ofte jevner det seg jo ut, og hvis ikke er man jo inneforstått med hvorfor). Vil hun så gjerne ha en blomst så får hun kjøpe det selv, du har tross alt både gitt beskjed på forhånd og takket for gaven.

Enig med deg. Og tanken bak en gave forsvinner jo helt om man skal kreve å få noe tilbake. Da gir man gaver kun for å få. Da blir motivet for å gi heeelt feil.

Skrevet
Enig med deg. Og tanken bak en gave forsvinner jo helt om man skal kreve å få noe tilbake. Da gir man gaver kun for å få. Da blir motivet for å gi heeelt feil.

Ja, ikke sant? Da burde man heller bruke de pengene på å kjøpe det en ønsker seg selv, når det uansett må byttes omtrent likt mot likt...

Skrevet

Fy flate, så smålig. Sikker på at dette er en person du vil kalle venninne?

Skrevet

Gjett om hun hadde fått den der midt i fleisen om jeg var deg. Sånn gjør man bare ikke.

Skrevet

Jøye meg, for en... uvenninnete ting å gjøre. Jeg har også gitt gave til en venninne som sa hun ikke ville bytte gaver et år, men det gjorde jeg jo fordi jeg var glad i henne og gjerne ville gi henne litt ekstra oppmerksomhet da hun hadde det trangt økonomisk!

Skrevet

Gi henne gaven tilbake. Si at du ikke var klar over at den kom med krav du ikke hadde økonomiske mulighet til å innfri. Informere henne en gang til høflig at du har mistet jobben, og ikke vet når du er tilbake i lønnet arbeid. Gjør dette når venninnegjengen er samla.

Legg deg så dette på minnet, og vit at her har du en person som mangler empati. Det er mulig hun har egenskaper som oppveier dette, men det er like greit å styre unna sånne "misforståelser" for framtia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...