Gå til innhold

Toppidrettsutøvere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er skiskyttershow på NRK1. Show, for tenk. Hva er forskjellen på skiskyttershow og skiskytter...hva heter det? Løp? Renn?

Jeg har fordommer mot toppidrettsutøvere. Jeg betviler ikke at det finnes smarte, samfunnsengasjerte, hyggelige toppidrettsøvere, men generelt sett - jeg kan knapt tenke meg noe mindre respektfullt enn å være toppidrettsutøver. Jo, de trener sikkert ræva av seg, ofrer tid, tenker på kosthold, trener året rundt. Fabelaktige prestasjoner, sikkert. Men hva så? For hvem gjør de det? For seg selv, ene og alene. Det er "yrket" deres. Det er dette de vier livet sitt til, inntil de blir så gamle at de ikke holder idrettsmål lenger, og andre strebere overtar.

Jeg krymper meg og vil helst se en annen vei når toppidrettsøvere intervjues på tv. De snakker om idretten sin som om den var topp ti på folkets interesseskala. Hadde jeg vært dritgod i hopp og vunnet renn, ville jeg blitt flau over å måtte beskrive hvordan det var å hoppe motvinds i andre omgang!

Og tenke seg til at sportsnyhetene er en del av nyhetene! :overrasket: Og avisene, side opp og side ned med sportsnyheter.

Hvorfor? Hva er så interessant med det? Kan noen som tråler sportsnyhetene forklare meg hvorfor de gjør det? Og da holder det ikke bare med "fordi det interesserer meg" - hvorfor?

Jo, idrett har en viktig plass i samfunnet. Masseidretten. Lagånd, holde folket i form osv. Konkurrer gjerne, for all del. Men det blir noe annet. Profesjonelle idrettsutøvere framstår så veldig ofte som endimensjonale, som enkle, som om de virkelig gikk rundt og trodde at deres idrettsprestasjoner kunne forandre verden. Har de noen gang gjort en ærlig dagsjobb? Annet enn å presse seg selv, sin egen kropp, yte og yte, konkurrere mot likesinnede? Og så blir man servert dette på tv. Idrett, gjerne. Idrett på tv, begrens, begrens!

Underholdning, er det dét det er, intet annet. Dårlig underholdning. Gi meg musikere, skuespillere, komikere, hva som helst annen underholdning. Men å se svette mannfolk i kondomdress med is i snørra... Hva er underholdende med det?

Jo, jeg skjønner (eller, jeg skjønner ikke, men jeg vet) at det finnes folk som faktisk sitter og ser på dette (nei, jeg snakker ikke bare om skiskyting, jeg snakker også om hopp, om fotball, om svømming, om curlig, om friidrett, whatever), folk som slår alle ned i støvlene i grønn kategori i TP og er stolte over det. Verdensmester på skøyter i 89.

Nei, null respekt til toppidrettsutøvere. Jeg blir ikke begeistret og imponert over noen som bruker livet sitt på å bli best i å springe fortest på ski. Det er egoistisk, og det er uinteressant for de aller, aller fleste andre enn dem selv.

Og da har jeg ikke engang touchet borti det som angår pengemaskineriet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hurra! Helt enig med første taler!

Det med sportsnyhetene FØR værmeldingen irriterer meg sabla grønn. Tidligere var det sportsrevyen på søndag kveld kl 21., og kamper og renn innimellom. Det var jaggu mer enn nok! Vi burde kreve "kulturnyheter" i samme slengen. En tid var det jo nesten "influensanytt" også - det er mulig å ha noe annet enn bare sport som en egen kategori! Og få nå endelig den allmennyttige værmeldinga inn først!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...