Gjest Gjest_Ulla_* Skrevet 28. desember 2009 #1 Skrevet 28. desember 2009 Jeg har et inkassokrav som jeg bestrider. Jeg trenger eksakt pragraf og lov som sier at det ikke kan gå videre dersom kravet bestrides. Har lest litt rundt på inkassoloven, men er usikker på paragraf. Kan noen hjelpe meg?
Gjest SmallTalk Skrevet 28. desember 2009 #3 Skrevet 28. desember 2009 hva betyr bestrides? At de ikke godtar kravet og mener at det er feil.
Gjest Gjest_Tara_* Skrevet 28. desember 2009 #4 Skrevet 28. desember 2009 Du har to alternativ; 1.skylder du penger må du betale, saken blir dyrere for din del jo lenger den dras ut i systemet 2. du har betalt, har kvittering på dette, og viser kvitteringen til inkassoselskapet. Har saken først gått til inkasso har du fått purring på regningen, og i tillegg varsel om at regningen vil gå til inkasso dersom den ikke blir betalt. Hvorfor i all verden har du ikke fikset dette tidligere? Har du betalt men ikke finner kvittering, gjør du lurt i å betale inkassokravet og bestride det i etterkant, så fortsetter ikke summen å øke, men da kan du få pengen tilbakebetalt i etterkant. Du sier lite om hvorfor du bestrider kravet, og det blir derfor vanskelig å svare deg, men å ringe inkassosselskapet et et godt råd.
Rosalie Skrevet 28. desember 2009 #5 Skrevet 28. desember 2009 Ingen § å henvise til, da det jo er ulike grunner til at krav bestrides. Følgende fremgangsmåte bør du bruke: Hvordan bestrider jeg et inkassokrav? Får du et betalingskrav du mener er uriktig må du gjøre følgende for at kravet skal bli sett på som omtvistet: Send et brev til inkassobyrået med kopi til den som opprinnelig krevde inn beløpet. Forklar hvorfor du mener kravet er feil. Selv om du ringer eller skriver e-post, må du også sende henvendelsen også som vanlig brev. Dette er for å sikre deg at selskapet registrerer den. Ta kopi av brevene du sender. Ta vare på brevene du får tilbake. Dersom du nå får gjenpart fra kredittopplysningsbyrået der disse opplysningene likevel er registrert, sender du dem et brev der du henviser til at du har bestridt fordringen. Send eventuelt med en kopi av brevet du sendte til inkassobyrået. http://www.dkr.no/kredittopplysning.php
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #6 Skrevet 28. desember 2009 Jeg har et inkassokrav som jeg bestrider. Jeg trenger eksakt pragraf og lov som sier at det ikke kan gå videre dersom kravet bestrides. Har lest litt rundt på inkassoloven, men er usikker på paragraf. Kan noen hjelpe meg? Det er vel omvendt. Hvis du bestrider kravet kan kreditor velge å gå til retten uten ytterligere varsler og frister. Inkl §12 3. ledd.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #7 Skrevet 28. desember 2009 Du har to alternativ; 1.skylder du penger må du betale, saken blir dyrere for din del jo lenger den dras ut i systemet 2. du har betalt, har kvittering på dette, og viser kvitteringen til inkassoselskapet. Har saken først gått til inkasso har du fått purring på regningen, og i tillegg varsel om at regningen vil gå til inkasso dersom den ikke blir betalt. Hvorfor i all verden har du ikke fikset dette tidligere? Har du betalt men ikke finner kvittering, gjør du lurt i å betale inkassokravet og bestride det i etterkant, så fortsetter ikke summen å øke, men da kan du få pengen tilbakebetalt i etterkant. Du sier lite om hvorfor du bestrider kravet, og det blir derfor vanskelig å svare deg, men å ringe inkassosselskapet et et godt råd. Vær snill å ikke gi råd om ting du ikke har greie på.
Gjest Iah Skrevet 28. desember 2009 #8 Skrevet 28. desember 2009 Har saken først gått til inkasso har du fått purring på regningen, og i tillegg varsel om at regningen vil gå til inkasso dersom den ikke blir betalt. Hvorfor i all verden har du ikke fikset dette tidligere? Ikke nødvendigvis. Jeg har mottatt inkassovarsel en gang, og da hadde jeg ikke sett snurten til noen regninger eller purringer før inkassovarselet dumpet ned i postkassen. 1
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #9 Skrevet 28. desember 2009 Ikke nødvendigvis. Jeg har mottatt inkassovarsel en gang, og da hadde jeg ikke sett snurten til noen regninger eller purringer før inkassovarselet dumpet ned i postkassen. Da har de ikke oppfylt varslingplikten i hht inkassoloven, så det har de ikke lov til.
Gjest Iah Skrevet 28. desember 2009 #10 Skrevet 28. desember 2009 Da har de ikke oppfylt varslingplikten i hht inkassoloven, så det har de ikke lov til. Nei, men hele den saken var absurd. Og det kravet de kom med hadde ikke hold i virkeligheten. Etter et par ukers krangling på telefon og mail ga de seg og innrømmet at de hadde tatt feil. 1
Rosalie Skrevet 28. desember 2009 #11 Skrevet 28. desember 2009 Mamma bestred telesex-regning for noen år siden. Til slutt var hun så drittlei av å kommunisere med møkkafirmaet at hun sendte kopi til Forbrukerrådet. Vipsvaps, kravet ble trukket, gitt. Mange firmaer som prøver seg, altså.
Gjest Gjest_Tara_* Skrevet 28. desember 2009 #12 Skrevet 28. desember 2009 Vær snill å ikke gi råd om ting du ikke har greie på. Jeg har veldig god greie på dette, fordi jeg i to år bodde i kollektiv med en venninne som aldri klarte å betale regningene sine i tide. Å ringe inkassoselskapet, forklare det du er uenig i på en høflig og greit måte, løser veldig mye. Jeg fikset ting for venninnen min i nesten to år, da jeg dro på feie gikk en sak til retten, og hun har pga det ikke mulighet til å få lån på leilighet eller bil nå. Utrolig kjipt, når det er en del år siden og hun i dag er i god jobb og med en mye bedre økonomihåndtering.
Rosalie Skrevet 28. desember 2009 #13 Skrevet 28. desember 2009 Jeg har veldig god greie på dette, fordi jeg i to år bodde i kollektiv med en venninne som aldri klarte å betale regningene sine i tide. Å ringe inkassoselskapet, forklare det du er uenig i på en høflig og greit måte, løser veldig mye. Jeg fikset ting for venninnen min i nesten to år, da jeg dro på feie gikk en sak til retten, og hun har pga det ikke mulighet til å få lån på leilighet eller bil nå. Utrolig kjipt, når det er en del år siden og hun i dag er i god jobb og med en mye bedre økonomihåndtering. Men du snakker faktisk om en som skyldte de pengene, og som ikke hadde noen krav å bestride. Noe som ikke er situasjonen for trådstarter.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #14 Skrevet 28. desember 2009 Men du snakker faktisk om en som skyldte de pengene, og som ikke hadde noen krav å bestride. Noe som ikke er situasjonen for trådstarter. Trådstarter sier lite om hvorfor hun bestrider kravet, så det er vanskelig å vite.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2009 #15 Skrevet 28. desember 2009 Du har to alternativ; 1.skylder du penger må du betale, saken blir dyrere for din del jo lenger den dras ut i systemet 2. du har betalt, har kvittering på dette, og viser kvitteringen til inkassoselskapet. Har saken først gått til inkasso har du fått purring på regningen, og i tillegg varsel om at regningen vil gå til inkasso dersom den ikke blir betalt. Hvorfor i all verden har du ikke fikset dette tidligere? Har du betalt men ikke finner kvittering, gjør du lurt i å betale inkassokravet og bestride det i etterkant, så fortsetter ikke summen å øke, men da kan du få pengen tilbakebetalt i etterkant. Du sier lite om hvorfor du bestrider kravet, og det blir derfor vanskelig å svare deg, men å ringe inkassosselskapet et et godt råd. Og det 3. alternativet: (som man blir nødt å ty til dersom man får et urettmessig krav: A) Når man uten noen gang å ha mottatt faktura plutselig får et inkassokrav i postkassen B) Man har sagt fra tidligere om at kravet er feil men saken likevel urettmessig er gått videre til inkasso er at man svarer inkassoselskapet ved å bestride kravet slik trådstarter har tenkt å gjøre ved å henvise til riktig paragraf. Det var i grunnen den trådstarter spurte etter i denne tråden.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2009 #16 Skrevet 28. desember 2009 Som Wadjet nevnte så holder det å skrive brev til inkassoselskapet der du forteller hvorfor du bestrider kravet. Det har jeg gjort selv etter at jeg fikk en inkassosak på en ubetalt faktura på en vare jeg aldri hadde bestilt, som ble bestridt før den forfalt, bestridt på nytt ved 1. purring skriftlig og endelig bestridt igjen skriftlig til inkassoselskapet da de fikk den. Hørte aldri noe mer etter det og det er nå mer enn 10 år siden så det er trygt å si at saken er ute av verden. I den grad det ble henvist til paragrafer den gangen var det nok Forbrukerkjøpsloven da det gjaldt endring av produkt i kontraktsperiode. Jeg vant altså ...!
Gjest Gjest_Ulla_* Skrevet 28. desember 2009 #17 Skrevet 28. desember 2009 Takker for alle svar. Noen mer hjelpsomme enn andre. Uenigheten dreier seg om sluttsum. Rimelig komplisert sak som jeg ikke skal gå inn på her. Jeg har betalt nærmere 70% av sluttsum, men vi er uenige om selve sluttsummen.
Rosalie Skrevet 28. desember 2009 #18 Skrevet 28. desember 2009 Her er inkassoloven. http://lovdata.no/all/hl-19880513-026.html
Rosalie Skrevet 28. desember 2009 #19 Skrevet 28. desember 2009 Du må henvise til kontrakten dere inngikk ved kjøpet.
addict Skrevet 28. desember 2009 #20 Skrevet 28. desember 2009 Ahaa. Jeg fikk en inkassoregning jeg ikke var enig i, hadde ikke sett snurten av purring eller inkassovarsel. Ringte inkassobyrået, og selskapet som hadde sendt saken videre til dem måtte dokumentere at purring og varsel hadde blitt utsendt. Da ble saken fryst til de kunne dokumentere det og til jeg fikk bevis. Kjipt for meg at de kunne det uten at jeg hadde sett noe til det, men kunne jo ikke krangle på det når jeg fikk dokumentasjoner i posten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå