Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min har to tvillingjenter som er 3 år. Jeg synes det er kjempehyggelig å kjøpe gaver til jentene, og liker å kjøpe litt ordentlige ting hvis jeg først kjøper. Broren min er gift. Jeg kjøper også gave til han og kona når det er jul og de har bursdag. Nå er det sånn at gavene jeg får til min bursdag og jul koster ca 500 kr, dvs 1000 i året. Jeg bruker ca 2000 på dem til jul og 2000 til bursdagene deres, dvs 4000 i året. Har tenkt mye på dette med pris, og ønsker ikke å henge meg opp i det, men klarer ikke å komme vekk fra tanken om at jeg gir mye mer enn jeg får. Dette er en familie med god råd, og jeg tjener helt gjennomsnittlig. Føler meg skikkelig gnien når jeg skriver dette, og det er jeg sikkert også. Noen som har tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_malene_*
Skrevet
Broren min har to tvillingjenter som er 3 år. Jeg synes det er kjempehyggelig å kjøpe gaver til jentene, og liker å kjøpe litt ordentlige ting hvis jeg først kjøper. Broren min er gift. Jeg kjøper også gave til han og kona når det er jul og de har bursdag. Nå er det sånn at gavene jeg får til min bursdag og jul koster ca 500 kr, dvs 1000 i året. Jeg bruker ca 2000 på dem til jul og 2000 til bursdagene deres, dvs 4000 i året. Har tenkt mye på dette med pris, og ønsker ikke å henge meg opp i det, men klarer ikke å komme vekk fra tanken om at jeg gir mye mer enn jeg får. Dette er en familie med god råd, og jeg tjener helt gjennomsnittlig. Føler meg skikkelig gnien når jeg skriver dette, og det er jeg sikkert også. Noen som har tanker om dette?

Min tanke er at dere kjøper alt for dyre gaver !!! Og man vet aldri hvor mye de man gir til vil bruke. kanskje de har veldig mange gaver å kjøpe ??

Gjest Gjest_Lillan_*
Skrevet

Min familie inneholder meg og min kjære. Min søsters familie inneholder mann og tre barn. Vi gjør det slik at vi kjøper til min søster og mannen, og til de tre barna. Så får vi igjen gave av min søster og mannen pluss at vi får en fin ting fra alle barna ilag. På den måten er det jo litt mer jevnt.

Skrevet

Vi har to barn, min svoger og svigerinne har ikke barn. Når de spør hva vi ønsker oss til jul svarer vi at de ikke trenger å kjøpe noe til oss voksne, det holder at de husker på barna.

Som oftest kjøper de en vinflaske eller en blomst til oss, og gaver til barna.

Men de kjøper også ganske dyre gaver til barna, tipper de bruker minst 500 kr pr barn. Vi kjøper til dem for ca 400-500 totalt, og dette er samme summen som vi gir for til andre søsken. At de velger å bruke mer penger på oss enn hva vi gjør på dem får være deres valg - vi kjøper gave for noenlunde samme sum hvert år, og hvis de hadde irritert seg over for billige gaver håper jeg virkelig at de har vett til å kjøpe billigere...

Jeg ønsker ikke å være med på et gavekjør og et forbruk der resultatet er at vi er steinblakk i januar. vi kjøper gjennomtenkte gaver i noenlunde samme prisklasse hvert år, vi har lagt oss på en linje. Om noen syntes det er kjipt fordi de vil gi dyrere til oss, da blir det i så fall deres problem. Jeg forventer absolutt ikke dyre gaver.

Det eneste jeg noensinne har reagert på er når noen plutselig bestemmer seg for å ikke gi gaver en jul. Altså - det er helt greit å si at man ikke vil gi gaver, men det blir litt rart når man ikke sier noe på forhånd slik at vi kan velge om vi likevel vil gi noe. (hvilket vi sikkert hadde gjort uansett.., men det er jo en annen diskusjon)

Skrevet

Vi kjøper ikke dyre gaver. Er ingen tradisjon for det i hverken min eller samboers familie, heldigvis. Nieser og nevøer for gaver til ca. 500 kr hver pr år. Blir nok penger, syns vi, og vi syns at disse barna har godt av å lære at det ikke bare er de dyreste og mest fancy tingene som duger. Men vi blir sikkert sett på som kjipe barnløse tante og onkel, tenker jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også at dere bruker mye penger på gavene. I år kjøpte vi bare for over 500-lappen til hverandre og foreldrene våre.

Søsken med barn får bare en oppmerksomhet på hans side, og på min side får ikke søsken over 18 gaver. Barna får heller en liten gave, og en litt større om vi feirer jul med dem.

Skjønner virkelig ikke dette med gavehysteriet. Jeg hadde ikke hatt noe imot å bare få én gave til jul jeg. Heller en jeg ønsket meg enn 20 jeg ikke egentlig liker.

Skrevet

Jeg tenker at dersom du synes at det er kjipt å ikke få like dyre gaver tilbake, så er det DU som må tilpasse deg.

Jeg er i nogen lunde samme situasjon, men det er ikke jeg som har noe problem med det. Det er heller mottakerne som tydeligvis ikke synes at denne forskjellen er ok.

I det siste har jeg fått litt reaksjoner på at vi kjøper for dyre gaver og jeg må si at jeg synes situasjonen er litt vanskelig. Vi har ikke dårlig råd. Et par familiemedlemmer på min side sitter derimot ikke like greit i det eller prioriterer på en litt annen måte. Jeg har alltid kjøpt gaver til 300-400 til mine tantebarn til bursdag og til jul. Det har blitt en del flere av dem og jeg må innrømme at jeg nå synes at det begynner å bli mye per familie, men vi har råd til det og synes at det er en stor glede å gi de fine gaver. Barna har jo ikke noe problem med det. Hehe.. Jeg bruker ca. samme sum til mine søsken og kanskje litt dyrere til hver av mine foreldre. I år følte jeg at fant mye fint til disse summene. Det var mye tilbud før jul og jeg fikk mye for pengene. Følte virkelig at jeg kjøpte fornuftige og passende gaver. Likvel fikk jeg tilbakemeldinger på at det var litt "over the top". Vi forventer IKKE å få like "dyre" gaver tilbake, så hva er da problemet? Bør vi gi rimeligere gaver fordi mottakerne ikke kan eller vil gi gaver av samme verdi tilbake?

OG bare så det er nevnt, så er vi veldig fornøyde med gavene vi fikk til jul selv om de ikke har lik pris som de vi ga bort. Vi har også sagt til de som har dårlig råd at vi ikke forventer noen gaver og dersom de skal gi gaver, så bør de heller prioritere barna i familien.

Skrevet

Dere bruker for mye på gaver. Du har selvsagt ikke rett til å bli skuffet for at andre ikke bruker like mye som dere.

Hos oss gir vi under 500 kr til hverandre, et stykke under også. Vi finner små oppmerksomheter til hverandre og bruker litt tid på å finne koselige gaver heller enn dyre gaver.

Julen handler da ikke om å få dyre flotte gaver. Det er ganske trist at din jul har blitt slik at du blir skuffet over hva du får i gave fra andre. Er det ikke litt trist at det har blitt dette som er det du sitter igjen med etter julen? Skuffelse?

Hva med å forsøke å finne omtenksome koselige gaver som er litt billigere og heller fokusere på at du kan gi gaver med gode baktanker? Det er mulig å få stor glede av en gave som er gitt med omtanke heller enn pris.

Gjest Gjest_Ina_*
Skrevet

De er ikke de som skal justere prisen, det er deg. Hvis du irriterer deg over at du gir mer enn du får, da får du gi litt mindre! Får da flotte presanger for mindre enn 2000.... Kan ikke forvente at de skal gi like mye som deg, når du velger å bruke så mye penger. Og selv om de har god råd, kan det hende de prioriterer litt annerledes enn steindyre presanger.

• 8 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 28.12.2009 den 21.15, Gjest Gjest skrev:

Du er ikke gnien, du vil at man bidra likt og ikke være skevt fordel, jeg har justert hvor mye penger jeg bruker neste år, da det plusteslig ble veldig kjevt i år forhold hav det var tidligere :)

Anonymkode: 43229...4d8

AnonymBruker
Skrevet
On 12/28/2009 at 9:15 PM, Guest Gjest said:

I vår slekt slutter man å gi julegaver til voksne når man passerer konfirmasjonsalder, bortsett fra kun til søsken. I mannens familie har de en felles regel om at søsknene ikke kjøper gaver til hverandre. Der er det kun vi som har barn som gir gave til og fra hverandre (noe som kan passe til barnet da, bare).  Vi har begge lik mengde med barn, så det går ca opp i opp kostnadsmessig. :) Sånn ellers gir vi voksne gaver til hverandre i bursdager. Da bruker vi ikke mer enn 300 kr. Det er også ca der det ligger i jule-og bursdagspresangene til barna. 

Min søster har ikke barn, men det hender jeg spanderer litt ekstra kino etc på henne for at det skal gå mer opp i opp for hennes del. :) 

Dere bruker alt for mye penger på gaver.

Ta også en prat sammen om det hadde gått an å gi noe fra bruktbutikken, og hva dere synes om gaver fra Nille/andre billigbutikker. Der har man svært ulike meninger, og det kan være godt å ha pratet ut om det. 

Presanger til 2000 kr gir vi ikke til barnet vårt en gang. Holder oss på tusenlappen til vårt eget barn.

Anonymkode: c9528...e11

Skrevet

For min del hadde det holdt om man kunne gi hverandre en liten oppmerksomhet som f.eks en pose twist, en pose kaffe, en håndsåpe e.l. Noe som blir brukt opp og som ikke koster all verden. Hyggelig med en liten oppmerksomhet. Men føler det forventes mer. Og man føler seg jo litt kjip om man gir gave til 50 kroner og får til 500 eller mer. Men folk kjøper jo hvert år julegaver i dyre dommer som mottaker i mange tilfeller verken liker eller har bruk for. Man hadde jo spart både penger og miljø ved å gi spiselige smågaver i stedet. Så kan heller barna få litt mer. Ønsker man å spandere litt mer og ikke vet noe konkret som vedkommende ønsker seg, så gi heller penger. Så kan de kjøpe noe selv, eller sette på sparekonto. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...