Gå til innhold

Kanin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått en hæerlig kanin i huset. Snill og rolig, og tam. Den har litt lange klør, så de må nok klippes. Må en til dyrlge for å gjøre dette, evt første gang for opplæring? Har en nabo som er reser til å klippe katteklør, er det noenlunde likt, så jeg evt kan spørre henne? En annen ting er kastrering, er det lurt, eller har det ingen betydning, siden den er alene, og er så rolig av seg? Har prøvd å lese oss til det meste, men ikke alltid like lett å finne klare svar. Håper noen av dere har litt erfaring med kanin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klipping av klør på kaniner er enkelt. Om de har mørke klør, klipper man som regel bare litt av tuppene. Har de derimot lyse klør, så du ser blodårene gjennom, så klipper du bare helt opp til de, uten å klippe blodårer selvfølgelig.

Ellers så trenger de noe å slipe tenner på, bjørkepinner er fantastisk til det, pluss de eter de opp. Nam =p

Om kaninen er alene har kastrering egentlig ingenting å si.

Skrevet

takk skal du ha, skal jammen sende ungene ut å finne noen bjørkepinner, ellers har han slike "kalk-steiner" å gnage på

Skrevet

Kalkstein er flott det, men som regel ikke like spennende i smak =)

Skrevet

Du er nødt til å klippe klørne med jevne mellomrom for at de ikke skal bli for lange. Dette kan du gjøre med klosaks som du får kjøpt i de fleste dyrebutikker. Er du usikker på hvordan du skal gjøre det så kan det være lurt å ta med kaninen til veterinær slik at de kan vise deg.

Kalksteinen ville jeg tatt bort, ettersom det ikke er bra for kaniner å få i seg for mye kalk. At gnagesteiner er en nødvendighet med kanin stemmer ikke. Det viktigste kaninen spiser for å slipe tenner er høy, så pass på å alltid ha godt høy tilgjengelig. Men kvister er veldig populært som snacks :) Bare pass på å styre unna greiner fra trær som bærer frukt med steiner i (som plomme), for dette kan inneholde små mengder av et stoff som er giftig for kanin. Rognkvister pleier å falle i smak hos de fleste kaniner.

Dersom du er på utkikk etter en side med informasjon om kanin, anbefaler jeg kanin.org - der er det mange artikler som gir en innføring i det viktigste du trenger å vite om kanin.

Skrevet

Glemte å tilføye, ja kastrering har noe for seg. Hunnkaniner har en ganske stor sjanse for livmorkreft som elimineres ved kastrering. Da slipper de også stadige innbilte drektigheter. Når det gjelder begge kjønn er kastrering fordelaktig fordi det gjør at de slipper seksuell frustrasjon, blir mindre territorielle og mer renslige.

Skrevet

koselig med kanin.vi hadde åsså en ho kanin.men måtte kvitte oss med den desverre da ho var fæl til og bite etter meg.ho var nok noe sjalu åsså. da ho stod med marsvinet jeg hadde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...