Gå til innhold

Kredittkortgjeld

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Frida_*
Skrevet

Jeg hadde kredittkortgjeld på 20.000. Jeg er heldig å har familie som hjalp meg så nå er jeg kvitt alt. Klipte opp alle kortene.

Jeg var en av de som lo av luksusfellen! Jeg har en bra jobb, men ett helt vannvittig forbruk. Kjøper ikke ting som kaviar og champagne, ei heller dyre klær. Hvor blir pengene av?? Nå er jeg jo kvitt all gjelden min, men hvordan skal jeg hindre at det skjer igjen? Jeg PRØVER å sette av penger hver månd til div utgifter, faste og uforutsette. Men går alltid i minus :(

Hvordan fikser dere det?

PS jeg er super lykkelig for å ikke ha noe gjeld!!!

(annet enn boliglån sef)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lev så billig som absolutt mulig. Mur deg selv inne! :-))

Skrevet

Det hjelper veldig med å sette opp et budsjett, det hjelper å SPARE alle kviteringer og se på dem på slutten av måneden for å se hva du har brukt pengene på, det kan hjelpe deg til neste månedes budsjett for å se hva du kan spare inn på. Det hjelper å ta ut et fast beløp i kontanter, og ikke bli fristet til å dra kortet hele tiden, plutselig kan man få seg en aha opplevelse over hva man har brukt og hvor ;) Det hjelper med ukesmenyer på middager slik at du handler stort 1 gang i uken. Brød og melk og egg etter behov :)

og forresten, gratulerer som ble gjeldfri, veldig bra!! :klemmer:

Skrevet

Vil legge til at selv så kjøpte jeg meg en enebolig bygget litt utpå 70-tallet på ca. 200 kvm. og betalte hele dritten ned på 15 år som alenefar, så det var ikke bare fleip det jeg sa, men så klart koster det på andre måter også å "være kar".... :-)

Skrevet

-Sett opp budsjett og ta vare på kvitteringer slik at du etterhvert får et realistisk et.

-Ikke bruk kort hele tiden, ta ut cash.

-Kjøp billigmerker på ting som egentlig ikke betyr så mye, som f. eks vaskemidler, andre ting til boligen. First price har bra priser på mye rart.

-Opprett en ekstra bankkonto som du eksplisitt overfører penger til og knytt et bankkort til denne kontoen. På denne måten unngår du å trekke kort rett fra lønnskontoen og vil få bedre kontroll.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har litt motsatt filosofi enn de over her som anbefaler kontanter jeg da. Jeg har ett kort som jeg bruker til alle daglige innkjøp som er gebyrfritt. Da er det lettere for meg å følge med på hvor og hva jeg bruker penger på, fordi jeg av erfaring vet hvor lett det er å glemme kvitteringa.

Skrevet

Enig med sistemann her. Kortbruk er veldig greit, da får du de små rentene det er snakk om, man slipper at 16-åringen som står i kassa gir deg for lite igjen og man kan lett gå i nettbanken og finne ut hva man har brukt penger på. Betaler man cash er det slett ikke alltid kassasystemene skriver kvittering...

Gjest strykebrett
Skrevet
Betaler man cash er det slett ikke alltid kassasystemene skriver kvittering...

I så fall er det en hvitvaskingsbedrift du handler hos. Det er krav om et kassesystem som skriver ut kvittering for hvert kontantsalg (regnskapsloven). Dersom dette ikke finnes må kassepersonell skrive en skriftlig kvittering for hver eneste kunde, enten kunden vil ha kvittering eller ikke.

Men, over til saken. Jeg foreslår at ts skaffer seg en liten notisbok der hver eneste pengetransaksjon blir skrevet ned. Ta også vare på kvitteringer, så ser du på slutten av måneden hvor pengene er gått.

Skrevet

Det blir selvsagt generert kvittering for hvert kjøp, men den blir ikke automatisk skrevet ut slik som for kortkundene. Dette har jeg inntrykk av er veldig vanlig i de aller fleste butikker.

Skrevet
Det blir selvsagt generert kvittering for hvert kjøp, men den blir ikke automatisk skrevet ut slik som for kortkundene. Dette har jeg inntrykk av er veldig vanlig i de aller fleste butikker.

På Kiwi f.eks. blir ingen kvitteringer skrevet ut automatisk.

Skrevet

Jeg for min del har mye bedre oversikt med kort enn med kontant. Før da jeg tok ut kontanter og det var tomt midtveis i måneden så kunne jeg ikke begripe hva pengene hadde gått til. Mer enn en gang trodde jeg at jeg måtte ha mistet penger eller fått igjen for lite veksel. Men etter at jeg begynte å bruke kort, så kunne jeg bare gå inn på kontoutskriften og se at aha! Der var det jeg brukte pengene, ja. Nå bruker jeg aldri mer enn jeg kan betale tilbake på forfallsdato.

Gjest Gjest_Frida_*
Skrevet

Det er litt delte meninger her ser jeg. Hittil har jeg brukt kort, og det har jo vist seg å ikke fungere særlig bra for meg.

Har prøvd å bruke kort, også skrive opp i en bok hvor og hvor mye jeg brukte men det funket heller ikke særlig bra i lengden.

Jeg tenker at hvis jeg tar ut penger hver uke feks, så er det DET beløpet jeg har å bruke på meg selv. Har ett eget kort jeg bruker til mat som jeg setter av hver måned sånn at maten og mitt private forbruk ikke går utover hverandre.. Så hvis jeg da bruker opp de pengene jeg tar ut hver uke, så går jeg hvertfall ikke i minus men i 0. Har også satt opp ett budsjett til utgifter som strøm, årsavgift, forsikring osv. Så hvis jeg klarer å sette bort alt jeg skal hver måned, så bør dette gå bra..

Men utfordringen blir kanskje å ikke bli for fristet til å overføre pengene tilbake til brukskontoen min ETTER at jeg har først har satt de bort..

Hm komplisert......

Skrevet

budsjett.

Hvor mye skal du bruke på dagligvarer pr uke.

Regn sammen alle regninger du har i løpet av et år, finn ut måndelige kostnader.

Jeg har skandiabaneken. Der har jeg 6 kontoer.En som er knyttet til kortet mitt. Fra denne overfører jeg samme dag som lønna kommer inn penger til:

*regningskontoen

*Bufferkonto

*store innkjøp/bilrep konto

*ferie/jul gave mm

*Klær (jeg har barn, så det kan gå litt)

For å finne beløpet har jeg brukt denne fordelingsnøkkelen: Bruker ca denne fordelingsnøkkelen: Pengevett.com/fordelingsnøkkel

Det kjekke er at jeg har navn i nettbanken på disse kontoene.

For meg er plastikk penger (kort) et for abstrakt begrep. Jeg tar ut penger en dag i uken, og prøver å skrive handleliste og har middags menyer for hele uka.

Noen tar utgangspunkt i SIFO sitt standard budsjett når de setter opp budsjett. Jeg har for lite penger til det, så jeg har funnet mine egne tall. :)

Skrevet
budsjett.

Hvor mye skal du bruke på dagligvarer pr uke.

Regn sammen alle regninger du har i løpet av et år, finn ut måndelige kostnader.

Jeg har skandiabaneken. Der har jeg 6 kontoer.En som er knyttet til kortet mitt. Fra denne overfører jeg samme dag som lønna kommer inn penger til:

*regningskontoen

*Bufferkonto

*store innkjøp/bilrep konto

*ferie/jul gave mm

*Klær (jeg har barn, så det kan gå litt)

For å finne beløpet har jeg brukt denne fordelingsnøkkelen: Bruker ca denne fordelingsnøkkelen: Pengevett.com/fordelingsnøkkel

Det kjekke er at jeg har navn i nettbanken på disse kontoene.

For meg er plastikk penger (kort) et for abstrakt begrep. Jeg tar ut penger en dag i uken, og prøver å skrive handleliste og har middags menyer for hele uka.

Noen tar utgangspunkt i SIFO sitt standard budsjett når de setter opp budsjett. Jeg har for lite penger til det, så jeg har funnet mine egne tall. :)

Nå har jeg satt opp et budsjett i følge din fordelingsnøkkel=) Selve fordelingsnøkkelen var genial, da setter jeg av penger til alt jeg trenger penger til, så slipper jeg tenke "jammen nå var det lenge siden jeg kjøpte meg.... " Da kan jeg heller se på kontoen hvor mye jeg har, og bruke deretter=)

Gleder meg til pengene kommer for å se om jeg har regna rett!

Takk for godt tips!

Skrevet
Jeg hadde kredittkortgjeld på 20.000. Jeg er heldig å har familie som hjalp meg så nå er jeg kvitt alt. Klipte opp alle kortene.

Jeg var en av de som lo av luksusfellen! Jeg har en bra jobb, men ett helt vannvittig forbruk. Kjøper ikke ting som kaviar og champagne, ei heller dyre klær. Hvor blir pengene av?? Nå er jeg jo kvitt all gjelden min, men hvordan skal jeg hindre at det skjer igjen? Jeg PRØVER å sette av penger hver månd til div utgifter, faste og uforutsette. Men går alltid i minus :(

Hvordan fikser dere det?

PS jeg er super lykkelig for å ikke ha noe gjeld!!!

(annet enn boliglån sef)

Jeg har selv en kredittkortgjeld på 10 000 kr, og jeg er student. Har jobba meg opp (på bekostning av eksamenene) i desember, slik at jeg klarer å betale kredittkortet i januar, helt ned, og da blir det klippa i to, og kontoen slettet! Jeg skal prøve å sette av penger i stedefor fremover, heller leve -litt- trangere enn vanlig, og få det bedre senere, den konstante mageknipen over kredittkortet som bare vokser er ikke verdt det!

Skrevet

Jeg tror at for de aller fleste dreier det seg om selvdisiplin.

Kort vs kontant, First price produkter osv er uvesentlig så lenge en ikke nekter seg noe. En må lære seg at 100 kr her og 100 kr der fort blir penger.

Slik er iallefall jeg. Jeg ble alene og hadde problemer med å håndtere (nesten) de samme utgiftene på en lønn som vi før hadde brukt to på.

Jeg prøve å bare bruke kort, så å ta ut et fast beløp kontant. Skulle spare på maten osv osv. Orden på ting ble det ikke før jeg begynte å tenke meg om to ganger uansett hva jeg brukte penger til. En kafètur med ei venninne blir raskt en 100 lapp og er noe en skal unne seg av og til, men mange nok slike blir fort penger. Og i sum blir alle disse 100 lappene en god del penger.

Så mitt råd blir å sette opp et realistisk budsjett, og ha selvdisiplin til å holde deg til deg. Og hvis du skal overskride en post, MÅ det gå utover en annen...

Vi er nok mange som sliter med dette, og jeg er overbevist om at dårlig selvdisplin (og ofte impulskontroll) er årsaken for mange

Lykke til :)

Gjest strykebrett
Skrevet
Orden på ting ble det ikke før jeg begynte å tenke meg om to ganger uansett hva jeg brukte penger til. En kafètur med ei venninne blir raskt en 100 lapp og er noe en skal unne seg av og til, men mange nok slike blir fort penger. Og i sum blir alle disse 100 lappene en god del penger.

Dette har du veldig rett i! Jeg pleier å spørre meg selv: trenger jeg virkelig den her? Mange ganger ser jeg noe som frister i butikken, men går uten å kjøpe det fordi det er jo egentlig bare noe jeg syns var fint, ikke noe jeg har bruk for.

Gjest Fordeligsnøkkel gjest
Skrevet

Håper du lykkes :) Disiplin er viktig, er også viktig at budsjettet dit er realistisk og ikke for stramt. Er det for stramt vil du ikke klare å holde det. Og sørg for å få med ALLE årlige utgifter når du regner over hvor mye du må legge av til regninger.

Igjen, Lykke til !!

Gjest Aminata
Skrevet
Håper du lykkes :) Disiplin er viktig, er også viktig at budsjettet dit er realistisk og ikke for stramt. Er det for stramt vil du ikke klare å holde det. Og sørg for å få med ALLE årlige utgifter når du regner over hvor mye du må legge av til regninger.

Igjen, Lykke til !!

Takk! =)

Disiplin er viktig ja!

Hvor stramt kan jeg sette opp budsjettet? Jeg har nå laget meg et budsjett. Alle pengene blir fordelt på forskjellige kontoer ut i fra hva jeg ønsker å bruke dem til.

Jeg har fordelt dem slik:

Regninger : 8800 kr

Mat: 2000 kr

Klær: 500 kr

Fritid (Kino o.l.) Ukjent

Ferie: 250 kr

Hest: 250 kr

Buffer: 350 kr

Store innkjøp: 350 kr

BSU: 833 kr

Totalt ligger inntekten på ca 13500 kr. (Jeg er student... )

Jeg har ikke fast inntekt, og jeg tjener somregel mer enn det oppgitte total-beløpet, de resterende pengene vil gå inn på fritidskontoen. Jeg har regna med 500 kr mer på regningskontoen enn det jeg faktisk har i faste utgifter. Er ikke uvanlig at jeg får en uventet regning innimellom.

Er dette for stramt?

Burde jeg gjort noe anderledes?

Hvilke årlige utgifter burde jeg tenke på? Jeg har ikke bil og jeg leier bolig. Jeg betaler på noen medlemsskap, men det er bare snakk om et par hundre kroner.

Gjest fordelingsnøkkel gjest
Skrevet

Det ser greit ut. Matbudsjettet blir stramt, men er absolutt mulig. Synes du burde sette en grense på hvor mye du skal bruke på fritid. Si du tjener 1000kr ekstra. Vil du virkelig bruke alt ? Eller skal du sette av ekstra på en sparekonto ?

Regninger jeg kommer på i farta: Forsikring, nrk lisens, transport (måndeskort?), husleie, strøm, telefon, internet,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...