Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #1 Skrevet 28. desember 2009 Jeg vurderer å få gjestene til å ikke pakke inn gavene til bryllupet vårt. Forloveden er veldig miljøbevist og vil gjerne unngå for mye unødvendig søppel (spesielt siden gavepapir ikke kan resirkuleres) og som tidligere gave-opp-pakker i et bryllup vet vi at det tar KJEMPElang tid. Vi kommer heller ikke til å se pakkene før de blir pakket opp. Er det noen som har vært borti dette? Er dette noe jeg kan skrive i invitasjonen? I tilfelle, hvordan skal jeg formulere det? Takk for svar.
ToveM Skrevet 28. desember 2009 #2 Skrevet 28. desember 2009 Syntes det hørtes veldig fornuftigt ut. Er vel ikke mange som ser på innpakningspapiret i et bryllup likevel. Flere burde fulgt dette rådet.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #3 Skrevet 28. desember 2009 Hvis dere ønsker å være miljøbeviste, hvorfor ikke be om tradisjonellegaver i det hele tatt? Ønsk dere heller opplevelser ol, det er faktisk langt mer miljøvennlig. Info om at dere ikke ønsker gavepapir hadde jeg lagt ut på nettsiden.
Mara Jade Skrevet 28. desember 2009 #4 Skrevet 28. desember 2009 Jeg tror vi kommer til å opplyse om det på samme sted som ønskelisten blir lagt ut. Antakeligvis på bloggen vår, som vi linker til i invitasjonen.
Perledrøm Skrevet 28. desember 2009 #5 Skrevet 28. desember 2009 Eller så kan man be om donasjoner til minjøvernorganisasjoner i stedet for gaver
Mara Jade Skrevet 28. desember 2009 #6 Skrevet 28. desember 2009 Det er vel og bra med veldedighet, men det var vel igrunnen ikke det tråden handlet om.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #7 Skrevet 28. desember 2009 Det er vel og bra med veldedighet, men det var vel igrunnen ikke det tråden handlet om. Vel om en ønsker å være "miljøbevist" så er det faktisk ikke nok å gjemme seg bak "et ønske om å få uinpakkede gaver". Hvor stort er det bidraget? Om en ønsker å gjøre noe så er et bryllup den perfekte anledning til å gi til veldedige organisasjoner. Om en da ikke egentlig ønsker å få dekket utgiftene til bryllupet med gaver på en "miljøvennlig måte"?
Sunshine Skrevet 28. desember 2009 #8 Skrevet 28. desember 2009 Vi har skrevet på nettsiden vår at for å spare miljøet ber vi om at gjestene ikke pakker inn gavene siden vi har fått hjelp til å pakke de opp, og ikke vil få se de flotte innpakningene likevel.
Rampolina Skrevet 29. desember 2009 #9 Skrevet 29. desember 2009 Vel om en ønsker å være "miljøbevist" så er det faktisk ikke nok å gjemme seg bak "et ønske om å få uinpakkede gaver". Hvor stort er det bidraget? Om en ønsker å gjøre noe så er et bryllup den perfekte anledning til å gi til veldedige organisasjoner. Om en da ikke egentlig ønsker å få dekket utgiftene til bryllupet med gaver på en "miljøvennlig måte"? Noe er vel alltid bedre enn ingenting? Jeg ble skikkelig overrasket over at du var "gjest". Bra tankte, TS, alt er alltid bedre enn ingenting!
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #10 Skrevet 29. desember 2009 Takk for svar. Målet var helt klart ikke å redde verden, men alle monner drar. Selv om kjæresten er resirkulering/gjenbruk-bevisst, vil jeg ikke bruke bryllpet til å samle inn penger til veldedighet. "For å spare miljøet ber vi om at gjestene ikke pakker inn gavene, men heller legger flid i kortet!" -Sånn for eksempel? Er det mange av dere som bruker en web-side? Føler det blir litt for fancy, men det er fryktelig praktisk når det kommer til info og øvrig gaveønsker som ikke er registrert hos butikker.
Eplefe Skrevet 29. desember 2009 #11 Skrevet 29. desember 2009 Hvis dere ønsker å være miljøbeviste, hvorfor ikke be om tradisjonellegaver i det hele tatt? Ønsk dere heller opplevelser ol, det er faktisk langt mer miljøvennlig. Info om at dere ikke ønsker gavepapir hadde jeg lagt ut på nettsiden.Opplevelser blir fort til flyturer. Flyturer er alt annet enn miljøvennlig.
Sunshine Skrevet 29. desember 2009 #12 Skrevet 29. desember 2009 Takk for svar. Målet var helt klart ikke å redde verden, men alle monner drar. Selv om kjæresten er resirkulering/gjenbruk-bevisst, vil jeg ikke bruke bryllpet til å samle inn penger til veldedighet. "For å spare miljøet ber vi om at gjestene ikke pakker inn gavene, men heller legger flid i kortet!" -Sånn for eksempel? Er det mange av dere som bruker en web-side? Føler det blir litt for fancy, men det er fryktelig praktisk når det kommer til info og øvrig gaveønsker som ikke er registrert hos butikker. Det siste der ville jeg unngått. Det høres litt frekt ut i mine øyne. Ang webside: Vi har det pga avstanden og mye informasjon ang stedet, reisevei med kart, ulike reisemuligheter og overnatting. Skulle vi sendt ut all den informasjonen til alle gjestene hadde vi fått en kjempejobb, og for ikke å snakke om en heftig portoutgift.
Mara Jade Skrevet 30. desember 2009 #13 Skrevet 30. desember 2009 Vel om en ønsker å være "miljøbevist" så er det faktisk ikke nok å gjemme seg bak "et ønske om å få uinpakkede gaver". Hvor stort er det bidraget? Om en ønsker å gjøre noe så er et bryllup den perfekte anledning til å gi til veldedige organisasjoner. Om en da ikke egentlig ønsker å få dekket utgiftene til bryllupet med gaver på en "miljøvennlig måte"? Nei, egentlig burde man jo flytte ut i en hule i skogen dersom man vil bidra med noe her i verden. Elsker sånne gjester som ikke tør skrive noe litt frekt innlogget. Er det ikke litt trist å ikke tørre erte litt uten å måtte gjemme seg?
Gjest Pippelipp Skrevet 1. januar 2010 #14 Skrevet 1. januar 2010 Dropp det der med flid i kortet, jeg er enig med Sunshine i at det hørtes litt frekt ut. Jeg skjønner ikke helt problemet, hvis dere vil noe, skriv det som det er! "Vi ønsker å være litt miljøbevisste og ber dermed om at gavene ikke blir pakket inn." eller noe sånt, formuler det sånn som dere ville ha sagt det selv. Vi ønsker at gjestene våre skal ta med sending til kaffen, og vi har skrevet nettopp det, enkelt og greit.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #15 Skrevet 4. januar 2010 Dropp det der med flid i kortet, jeg er enig med Sunshine i at det hørtes litt frekt ut. Jeg skjønner ikke helt problemet, hvis dere vil noe, skriv det som det er! "Vi ønsker å være litt miljøbevisste og ber dermed om at gavene ikke blir pakket inn." eller noe sånt, formuler det sånn som dere ville ha sagt det selv. Vi ønsker at gjestene våre skal ta med sending til kaffen, og vi har skrevet nettopp det, enkelt og greit. Hva er sending til kaffen?
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #16 Skrevet 4. januar 2010 en boks med kaker? en porsjon snacks? trur det er no sånt. jeg ser at "flid i kortet" ser frekt ut. Bedre med enkelt og konkret.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #17 Skrevet 4. januar 2010 Det er vel og bra med veldedighet, men det var vel igrunnen ikke det tråden handlet om. Du hadde da miljøet i tankene, hadde du ikke? Eller er det slik at du gjerne er miljøvennlig bare du slipper å gi noe av deg selv? Dobbeltmoralsk og patetisk
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #18 Skrevet 5. januar 2010 Eller så kan man be om donasjoner til minjøvernorganisasjoner i stedet for gaver Hvis jeg hadde vært gjest i et bryllup ville jeg ikke gitt gave til en veldedig organisasjon! Enten får brudeparet noe, eller så kan man droppe hele gaven. Begge deler like greit Ser ingen grunn til å gi til en veldedig organisasjon fordi jeg ønsker å feire et brudepar? Det er jo ingen sammenheng....
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #19 Skrevet 5. januar 2010 Hvis jeg hadde vært gjest i et bryllup ville jeg ikke gitt gave til en veldedig organisasjon! Enten får brudeparet noe, eller så kan man droppe hele gaven. Begge deler like greit Ser ingen grunn til å gi til en veldedig organisasjon fordi jeg ønsker å feire et brudepar? Det er jo ingen sammenheng.... JO visst er det sammenheng, når brudeparet selv ønsker å være miljøbevisste og gjøre noe for miljøet. Det hadde vært naturlig at du hadde bedt gjestene om å gi en gave til veldedig org siden du her hevder at du er så oppattt av miljøet
Gjest Spinell Skrevet 5. januar 2010 #20 Skrevet 5. januar 2010 Det er da vel bedre å gjøre noe for miljøet ved å droppe innpakningspapiret enn å ikke gjøre noen ting? Det ligger ingen umiddelbar automatikk i at miljøbevissthet må medføre kun veldedige eller immaterielle gaver til bryllupet. Bryllupsgaver er gjerne kvalitetsgjenstander som har lang varighet, og bidrar på denne måten til lavere forbruk. Kvalitetsserviser, godt bestikk og andre "standardgaver" varer jo i årevis og medfører at brudeparet slipper å kjøpe slike ting selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå