Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en dilemma som jeg vil lufte her. Noe er dessverre min egen feil.

Leieboer flyttet inn. Skulle betale depositum, men måtte vente på tilbakebetaling av depositum fra forrige leilighet. Jeg sa det var ok å vente. Det drøyde og det rakk. Etter ca 6 mnd kommer utleier og sier at h*n planlegger å flytte ut pga omstendigheter om ca x antall måneder. Jeg sa at det var ok, bare husk å skrive oppsigelse i rett tid. Vi snakket om depositumet som ikke var innbetalt. Husleien var betalt punktlig hele tiden, det samme med strøm, så jeg sa at det går sikkert greit om vi lar det være nå. Her er min tabbe.

Leieboer forteller at h*n skal flytte ut x dato, og jeg sier igjen at det er bare å skrive oppsigelse. Den kommer 5 dager for sent. Jeg tar imot den, men sier ingenting. Pga h*n's omstendigheter lar jeg dette også passere. H*n har 2 mnd oppsigelse, men flytter etter 1 mnd da h*n har funnet ny leilighet.

Når leiligheten er tømt viser det seg at det har kommet mugg på soverommet. Det har aldri vært mugg der før. Dette kan både leieboer og snekker bekrefte. Leiligheten er ny. Leieboer klaget rett etter innflytting at det var tett luft og at det var kondens i vinduene. Jeg hentet inn snekker med det samme og fikk montert inn ekstra ventiler. Fra før var det ventiler i alle vinduer, dvs god lufting. Da leieboer hadde tømt leiligheten for møbler, men ikke vasket, gikk jeg inn sammen med snekker, og vi kunne konstantere at ventiler på soverommet var lukket. I tillegg lå det fortsatt sagmugg fra nesten ett år tilbake da snekkeren var der og monterte ventilene. Dvs at leieboer ikke har hatt framme noe møbler for å vaske på hele den tiden h*n har bodd der. Snekkeren tok prøver av veggen, og heldigvis, det var ikke stor skade, kun overfladisk. Noe som igjen vil si at skaden var forårsaket av siste leieboer.

Så til mitt dilemma. Jeg satte snekkeren rett på reperasjoner av veggen, og vi har nå ordnet med forebyggende tiltak. Men denne leieboeren prøver nå å nekte å betale for oppsigelsestiden, måned nr 2. H*n henviser til at h*n ikke kunne bo der pga mugg, noe som faktisk h*n selv har forårsaket. I tillegg har h*n ikke betalt for strøm (5 mnd) som h*n selv har brukt.

Det eneste jeg har krevd er at leieboer betaler husleien og strømmen i den tiden h*n har bodd der, ingenting annet. Jeg er veldig redd for mitt eget hus og er mest interessert i å forebygge skader før de blir for store. Jeg tar nemlig mitt ansvar som huseier meget stort.

Men om h*n gjør seg vanskelig, lurer jeg faktisk på om jeg også skal kreve at h*n betaler for både reperasjonene OG for en ekstra måned. Oppsigelsen ble faktisk levert for sent, og er dermed ugyldig.

Hva tror dere? Hvilke rettigheter har jeg som huseier? Hvordan bør jeg gå fram? Jeg har advokat, og mener at jeg får dekket noe i forsikringen min. Jeg vet også at det her er snakk om små summer, men jeg vil også vise at jeg ikke lar meg tråkke på. Det er faktisk ganske viktig. Jeg bruker standard leiekontrakt og forholder meg ellers strengt til loven som utleier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første: Les gjennom loven og rådfør deg også med advokat.

Likevel vil jeg påstå at følgende er gyldig for deg:

-Selvsagt strøm for tiden han faktisk har bodd der dersom dette er spesifisert i kontrakt. Har du ikke strøm med i kontrakten kan det bli vanskelig å bevise at han faktisk skulle ha betalt det.

-Leie for måneden det var mugg der, men rådfør deg med fagmann her. Hvis åpne ventiler er en forutsetning for å forhindre muggdannelse, så er denne skaden forskyldt av leietaker selv, og du vil dermed stå sterkere. Jeg ville spurt den samme snekkeren om han kunne gitt en skriftlig uttalelse om ventilbruk i forhold til fukt -og muggdannelse.

-Depositumet som skulle vært betalt inn på egen konto skulle vært brukt til å rette opp skader som leietaker har forårsaket, for eksempel muggskaden. Dog tror jeg nok du stiller mye svakere her siden du ikke krevde depositumet innbetalt.

En muntlig avtale på senere innbetaling av strøm og dep. er juridisk sett like gyldig som en skriftlig avtale, problemet med slike opplegg er gjerne at det blir ord mot ord ved konflikter. Så ta kontakt med snekker og advokat nå, få orden på dette og hva du enn gjør, ikke forsøk å være så grei neste gang :) Ta utganspunkt i husleieloven og sett opp en man som du kan bruke for fremtidige leietakere. Spesifiser også alle løpende utgifter som skal betales av leietaker, men sjekk loven og sjekk hva du kan ta betalt for.

Skrevet

- Avtalen ang strøm er selvsagt skrevet i leiekontrakten. Den blir lest av hver tredje måned og det føres opp i en bok, og leieboer har full adgang til denne. Den kan leses av oftere om det ønskes, leieboer har full adgang til dette. Ved utflytting ble strømmen avlest i felleskap. Den er heller ikke betalt.

- Avtale ang depositum står også skrevet i kontrakten. Det er kun muntlig at jeg har sagt at leieboer skulle slippe.

- Jeg har heldigvis brukt samme snekker hele tiden. Han har vært inne og gjort flere ting hos meg. Han kan nok bekrefte at der overhodet ikke var mugg før denne leieboeren flyttet inn. Han så også hvordan det så ut da leieboeren hadde fjernet møblene sine. Han kan nok bekrefte flere ting ja.

Jeg la også merke til at låsen i ytterdøren begynner å få rustdannelser, noe som er helt merkelig i en 2 år gammel lås. Sånn var det ikke før denne leieboeren flyttet inn, det er jeg helt sikker på.

- Linken om Lovdata var veldig nyttig.

- Jeg skal kontakte advokat og be om råd. Dette finner jeg meg ikke i. Jeg skal ikke være snill med neste person som flytter inn. Huset skal faktisk taes vare på, det er ikke noe leketøy!!!

Takk for gode råd.

Skrevet

Dersom det er sokkelleilighet, så oppstår det ofte lett fukt, faktisk. En leilighet skal ikke bli fuktskadet kun fordi ventilene på soverommet er lukket.

Siden du ikke har depositum å gjøre krav i, må du gå til tvangsinnkreving. Jeg kan ingenting om dette. Men her fant jeg en side som omhandler egeninkasso: http://www.einkasso.no/hva_er_egeninkasso#null

Skrevet

Det at det står noe i kontrakten og dere har en senere muntlig avtale om noe annet, gjør at dette kontraktsvilkåret ikke er gyldig. Dermed har du selv sagt at det er greit at han ikke betaler depositumet, og du kan ikke gå tilbake på dette.

Neste gang er det viktig at du bare kjører én linje- det kan også være svært forvirrende som leietaker å forholde seg til en huseier som sier noe nå og noe annet da. Det kan jeg alt om.

Skrevet

Det er uansett vanskelig å komme noen vei med å dekke skader om man ikke har depositum, men noe av dette høres jo litt merkelig ut. Hva slags lås er det som ruster, og hvordan skal det ha vært leieboers skyld? De fleste moderne låser blir jo laget av herdet stål, og det ruster ikke. Høres mer ut som en fabrikasjonsfeil, så der ville jeg prøvd å gå på garantien på låsen.

Og når det gjelder fukt må det i det minste vært spesifisert ovenfor leieboer hvordan det skal luftes, helst skriftlig. Å alltid måtte ha åpne ventiler er ett såpass sært vilkår at utleier ikke kan regne med at det skjer av seg selv, og vanligvis vil det også trekke leieprisen noe ned. Er også enig i at det vil være vanskelig å slå fast at fuktskaden kun skyldes ventilene, da det kan skyldes hundre andre ting, så den kan bli vanskelig rettslig.

Skrevet

Og det er det eneste du har å klage på?

Glem saken, du sa j o at du ikke vil inn i en konflikt? Fuktskader er ditt ansvar og ikke leietagers.

Kanskje du skal la svigermor bo der i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...