Smørblomsten Skrevet 28. desember 2009 #1 Skrevet 28. desember 2009 Har akkurat fått peis og har ikke så peil...hehe. Hvordan rengjører dere peisen etter bruk? Hver gang, annenhver gang eller sjeldnere? Tenker da på selve asken som fyller opp fort...og hva med soten på vinduene? Takknemlig for lure tips!
Gyda Skrevet 28. desember 2009 #2 Skrevet 28. desember 2009 Asken tas ut etter behov. Ved for mye aske kan det bli vanskelig å tenne opp - likeledes hvis det er for lite aske (helt tomt). Sot på vinduet kan du enkelt tørke bort med et vått tørkepapir.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #3 Skrevet 29. desember 2009 Tenker da på selve asken som fyller opp fort...og hva med soten på vinduene? Mye aske, og sot på vinduene er tegn på at dere fyrer med for lav trekk. Det gir dårlig forbrenning same mye aske og sot. Her er noen tips: - Sett kjøkkenventilator på laveste trinn eller skru den av om mulig - Sett et vindu på gløtt om kjøkkenventilator må gå - Legg inn småved og 2-3 store kubber - Bruk gjerne hvite opptennings brikker (de som lukter litt) - Fyr på, og la ovnsdøra stå litt på gløtt de første 10min så det får skikkelig fyr, og at pipa blir god og varm (gir god trekk). - Lukk døra etter 10-15min , men sørg for at trekken er god
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #4 Skrevet 29. desember 2009 Ny peis skal ikke gi sot på vinduene. Jeg har gått over fra gammel til ny peis og det er fantastisk! To viktige punkter: - god trekk i peisen og KNUSKTØRR VED!! Dersom veden ikke er helt tørr får du garantert sotete vinduer i peisen. Du hører at veden "piper" dersom den ikke er helt tørr når du fyrer opp
Virreliten Skrevet 29. desember 2009 #5 Skrevet 29. desember 2009 Sot på vinduene vaskes enkelt bort med litt fuktig kjøkkenpapir som dyppes i asken. Tørk med rent papir.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. desember 2009 #6 Skrevet 29. desember 2009 Sot på vinduene vaskes enkelt bort med litt fuktig kjøkkenpapir som dyppes i asken. Tørk med rent papir. ...eller glassrens som du får kjøpt der det selges ovner og peis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå