addict Skrevet 28. desember 2009 #1 Skrevet 28. desember 2009 Jeg har gått på rehabiliteringspenger i et år i mars eller april. Har gått på kurs via nav, men de satte meg ut med for mye krav for tidlig, så jeg ble ganske syk og måtte taes ut av programmet i juni/juli. Fikk da forlenget pengene til november, og måtte igjennom til ny vurdering og fikk forlenget til mars. Skulle jo begynt å komme meg ut i arbeidsmiljøet igjen, vil jo ikke annet enn å leve normalt, men jeg er blitt gravid. De første 3 mnd nå har jeg vært utrolig dårlig, sykmeldt og ligget på sykehus osv, og nå er det gått såppas lang tid at jeg ikke vil få rett på foreldrepenger eller hva det heter når jeg har født. Går fortsatt i behandling og er ikke helt frisk, men ville oversett dette for å få opparbeidet retten til foreldrepenger. Det gikk dessverre ikke slik pga svangerskapsplagene.. Saksbehandleren min har snakket om å få forlenget rehabiliteringspengene et år til, men fikk plutselig kun forelgelse til mars. Jeg blir gal av all usikkerheten. Må jo finne ny leilighet feks, og hvis NAV plutselig finner ut at dem skal kutte stønaden min i mars, hva gjør jeg da når jeg har 3 mnd oppsigelse? Kan de gjøre det når jeg er gravid og uten inntekt? Er så redd for å stå der uten penger og sambo har enda ikke fått seg jobb (jobber kun helger nå og har en inntekt på kanskje 3-4000 mnd bare). Har spurt saksbehandleren min om dette, men han sier bare at saken må igjennom ny vurdering i mars. Akkurat nå bor vi hjemme hos min mor for å spare penger slik at vi har råd til depositum osv, men kan jo ikke bo der når ungen kommer.. Dessuten har jeg lyst til å komme igang med livet, ta opp et par fag til privatist nå på nyåret og få unna litt til jeg begynner å ta opp VGS når ungen begynner i barnehage. Men får visst ikke lov til å gå skole når jeg går på rehabpenger... Skal innkalle til møte med saksbehandler, men han er i pappaperm og kommer ikke tilbake før sent i januar, så må vente så lenge.. Sukk. Noen som har peiling?
Draum Skrevet 28. desember 2009 #2 Skrevet 28. desember 2009 Yrkesrettet attføring burde jo vært en idé her? Da får du ikke permisjon, men du kunne jo vært nettstudent mens du hadde baby. Fra 1. mars (tror jeg) slåes alt sammen uansett, og heter arbeidsavklaringspenger.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #3 Skrevet 29. desember 2009 Du får uansett engangstønad, som er på noe og tredve tusen. Da jeg fikk minste jenta mi for sju år siden var jeg i din situasjon. Husker ikke om jeg gikk på rehab penger eller yrkesrettet attføring. Jeg fikk beholde både trygd og engangstønad. Men jeg fikk det bare i 6 mnd, og måtte igang med utprøving av jobb da. Men for min del gikk det greit, jobbet to timer to dager i uken. Er mulig at det er blitt andre regler nå, men du kan jo sjekke det ut.
Draum Skrevet 29. desember 2009 #4 Skrevet 29. desember 2009 De er ganske strenge på det der, eller de skal i hvert fall være det. 9 uker permisjon (der man ikke får rehabiliteringspenger) MÅ man ha, og med mindre man kan fullføre tiltaket selv om man har fått baby, skal man ikke få rehabiliteringspenger etterpå heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå