Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å pakke sakene mine og komme ut på en ukes varsel. Dette er meget stressende da jeg ikke har ny leilighet og jobber så mye at jeg ikke har tid å pakke sakene mine. Ikke er jusbuss åpent heller :(

Leien er betalt punktlig, jeg har ikke gjort noe galt med leiligheten, men jeg klarte å surre bort pemgeme jeg skulle betalt i depositum. Tilbød meg å betale halve depositumet nå, og resten ved neste lønning. Leier bad meg dra til h.

Da er spm. Kan utleier kaste meg ut på denne måten? Jeg prøver å finne ut av det men klarer ikke skaffe oversikt på egenhånd. Veldig fint om noen kommer med lovhjemmler, hadde vært kjærkomment med litt tod for å lete etter en ny plass å bo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har fått beskjed om å pakke sakene mine og komme ut på en ukes varsel. Dette er meget stressende da jeg ikke har ny leilighet og jobber så mye at jeg ikke har tid å pakke sakene mine. Ikke er jusbuss åpent heller :(

Leien er betalt punktlig, jeg har ikke gjort noe galt med leiligheten, men jeg klarte å surre bort pemgeme jeg skulle betalt i depositum. Tilbød meg å betale halve depositumet nå, og resten ved neste lønning. Leier bad meg dra til h.

Da er spm. Kan utleier kaste meg ut på denne måten? Jeg prøver å finne ut av det men klarer ikke skaffe oversikt på egenhånd. Veldig fint om noen kommer med lovhjemmler, hadde vært kjærkomment med litt tod for å lete etter en ny plass å bo.

Jeg vet ikke hva loven sier, men jeg hadde sagt det samme som huseier dersom du ikke betalte depositumet til avtalt tid. Det skal jo betales før man flytter inn. Jeg forstår utleier godt!!

Skrevet

Selvfølgelig kan han ikke det. I grove trekk må du først sies opp skriftlig med like mange måneders varsel som det står i kontrakten. Deretter må du ikke betale depositumet eller protestere innen en måned. Da først vil oppsigelsen være gyldig.

Skrevet

Nei, han kan ikke det. Dessuten skal uansett depositumet inn på egen depositumskonto som utleier skal betale opprettelsen av, men du skal ha rentene av. Utkastelse vil uansett ta fryktelig lang tid, da det må gjøres av namsmannen (?), og da skal du først få flere muligheter til å gjøre opp for deg, skriftlige advarsler, forliksråd etc. Du kan faktisk argumentere med at du ikke har hatt noen depositumskonto å sette pengene inn på. Ring banken din i morgen den dag og skaff deg et depositumslån. Så har du pengene klar når han får opprettet den kontoen. ;)

Husleieloven er for øvrig uunværlig for både huseier og leietaker, og jeg anbefaler deg å melde deg inn i Leieboerforeningen.

Skrevet

Tusen takk for svar

Jeg har skrevet kontrakt om at hvordan de gjorde det med depositumet var ok, altså uten depositumskonto, men jeg rotet fremdeles bort pengene. :sukk:

Vil dette ha noe å si?

Skrevet

Nei, det har ikke noe å si. En kontrakt kan ikke gi dårligere vilkår enn loven, så selv om du har skrevet under på det, kan du fortsatt forlange å få opprettet depositumskonto, med å henvise til loven.

Skrevet
Tusen takk for svar

Jeg har skrevet kontrakt om at hvordan de gjorde det med depositumet var ok, altså uten depositumskonto, men jeg rotet fremdeles bort pengene. :sukk:

Vil dette ha noe å si?

En klausul i kontrakten om at utleier ikke trenger sette depositumet inn på depositumskonto er ikke gyldig.

Imidlertid trenger han ikke opprette noen konto før du har hele depositumet klart.

Skrevet

Utleieren har sagt at jeg må være ute før 2 januar.

Så hva gjør jeg. Henviser til loven om depositumskonto, setter pengene klar og betaler inn så fort jeg får kontonr?

Jeg får lønn den 15, men kan spørre om forskudd. Og så bare gir jeg ikke tilbake nøklene, hva om utleier står ved døren min og krever dem? hmm... Blir veldig forvirret og utleier er meget autoritær.

Skrevet

Har han ikke laga depositumskonto enda? Jeg ville uansett IKKE bare tatt imot et kontonummer og satt inn penger på det..

Som regel oppretter man en slik konto sammen, der han er pliktig til å betale avgiften på rundt 300 kroner. Også settes det inn personlig i banken. Hadde ikke turt noe annet! :S Var slik vi gjorde det :)

Skrevet

Les linken som Wadjet postet, sett deg inn i reglene og finn ut hvilke rettigheter loven gir deg. Kontrakten er utformet på en slik måte at den er ugyldig mht. depositum; han har ikke lov til å gi deg dårligere rettigheter enn loven gir deg.

Av ren nysgjerrighet: Hvordan ser det punktet i kontrakten ut? Vil han ha depositumet inn på sin egen private lønnskonto, vil han ha det kontant rett neven?

Skrevet
Les linken som Wadjet postet, sett deg inn i reglene og finn ut hvilke rettigheter loven gir deg. Kontrakten er utformet på en slik måte at den er ugyldig mht. depositum; han har ikke lov til å gi deg dårligere rettigheter enn loven gir deg.

Av ren nysgjerrighet: Hvordan ser det punktet i kontrakten ut? Vil han ha depositumet inn på sin egen private lønnskonto, vil han ha det kontant rett neven?

Det wer ikke noe rot med depositumet, og utleier er ryddig. Men det står en depositumskonto med pengene på. Jeg betaler depositumet mitt til forrige leietaker.

Skrevet
Det wer ikke noe rot med depositumet, og utleier er ryddig. Men det står en depositumskonto med pengene på. Jeg betaler depositumet mitt til forrige leietaker.

Det må du ikke finne på. Vips, så står du der uten depositumspenger den dagen du selv skal flytte videre. Du har krav på depositumskonto som står i din og utleiers navn.

Skrevet

Er du den samme som TS? I så fall leser jeg det som at du (som ny leietaker) og huseier ikke har opprettet depositumskonto dere imellom men at den som bodde der før (gammel leietaker) og huseier har en eksisterende depositumskonto fra før? Dette vil uansett ikke være relevant for deg, du skal kun konsentrere deg om å få opprettet ny depositumskonto mellom deg (som den nye leietakeren) og huseier. Om han ikke har dette i kontrakt, så er kontrakten egentlig ugyldig, og selv om du har rotet, så vil de mest sannsynlig regnes som vesentlig kontraktsbrudd fra utleiers side og ville blitt underkjent i forliksråd/rettsvesen. Han kan med andre ord juridisk sett ikke kaste deg ut så fort.

I praksis bør du nok likevel vurdere om dette er et sted du vil bo, når huseier er så lite oppdatert på lover og regler rundt det å være utleier.

Gjest Namsmannen
Skrevet

Nei! Huseier kan ikke gjøre dette. At han har latt deg flytte inn uten å betale inn depositum er hans problem!

Du må ikke finne på å gå med på hans løsning når det gjelder depositumet. Det skal inn på en egen konto som skal stå i ditt navn, men som skal være sperret til fordel for ham. Har inntrykk av at de fleste leietakerne ordner med denne selv, for ingen andre har lov til å opprette konto i ditt navn. Det kreves at huseier undertegner på kontrakten (om opprettelse av konto) og sender med kopi av sin legitimasjon.

Dersom huseier vil ha deg ut må han gå veien via oppsigelse pga vesentlig mislighold. Oppsigelsesfristen er minimum tre måneder for leilighet, og en måned for hybel med tilgang/gjennomgang via huseiers bolig. Oppsigelsesfristen løper fra utløpet av en kalendermåned. Altså, dersom du har tre mnd frist, og får oppsigelsen innen 30. desember, må du flytte innen 1. april.

Hvis huseier kaster deg på gata, noe som er ulovlig selvtekt, går du sporenstrekt til din lokale tingrett og begjærer en midlertidig forføyning. Når du har fått kjennelsen tar du med denne til din lokale namsmann som vil sørge for at du blir gjeninnsatt i leieforholdet med tvang.

Ofte vil det at huseier blir klar over at du kan dine rettigheter gjøre at han ikke tyr til ulovligheter.

Men jeg anbefaler deg å få opprettet den kontoen snarest....

Gjest Nysjerrigper
Skrevet

Bare et spørsmål.

Er det (praktisk) mulig at leietaker/leier selv går i banken alene for å opprette depositumskonto, eller må utleier være med?

Skrevet

Spør i banken! Men begge to må signere for kontoen - kanskje du kan ta med kontrakten hjem til utleier og få den signert, og så sende til banken med vedlagt kopi av legitimasjon.

Gjest Gjest_bee_*
Skrevet

Hvis husleiekontrakten forutsetter at et skal betales et depositum, vil kontrakten ikke være gyldig uten at dette er betalt, og man har da ingen rett til å benytte seg av boligen.

Depositum skal settes på egen depositumskonto, men hvis utleier kaller det forskudd på husleie skal det betales som vanlig husleie.

Oppsigelsestiden skal være spesifisert i kontrakten, det mest vanlige er 1-3mnd.

Skrevet
Bare et spørsmål.

Er det (praktisk) mulig at leietaker/leier selv går i banken alene for å opprette depositumskonto, eller må utleier være med?

Jeg jobber i bank og slik vil vi svare deg:

Det er ikke noe problem forutsatt at utleier er tidligere registrert i banken med personnummer. Dette for å kunne legge dere inn som fellesdisponenter av kontoen slik Husleieloven krever.

Alternativt får du med deg kopi av utleiers legetimasjon av h*n og banken er behjelpelig med å sende avtaledokumentene til signering til utleier om du ønsker det.

Gjest Namsmannen
Skrevet
Hvis husleiekontrakten forutsetter at et skal betales et depositum, vil kontrakten ikke være gyldig uten at dette er betalt, og man har da ingen rett til å benytte seg av boligen.

Depositum skal settes på egen depositumskonto, men hvis utleier kaller det forskudd på husleie skal det betales som vanlig husleie.

Ingenting av dette stemmer! :kjefte:

Har man ikke betalt inn depositumet har man misligholdt kontrakten, og huseier kan si opp leietakeren, men kan ikke sette ham på gata umiddelbart. Reglene om oppsigelse samt reglene i tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2, 2.ledd må følges.

Som sagt, dersom huseier utleverer nøklene til leietaker før depositumet er sikkert på konto, så er det utleier som har tabbet seg ut!

Jf husleieloven § 3-2 er det ikke lengre anledning til å kreve mer enn en måneds forskudd på husleia. Og samme lovs § 3-7 ang depositum er meget spesifikk når det gjelder fremgangsmåte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...